arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۷۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۰۹ - ۱۵ تير ۱۳۹۷

عامل حمله ۱۹۹۵ با گاز سارین در متروی توکیو اعدام شد

دولت ژاپن رهبر سابق یک فرقه آخرالزمانی و شش تن دیگر از اعضای آن را که در سال ۱۹۹۵ دست به حمله با گاز مرگبار سارین در متروی توکیو زده بودند، اعدام کرد. در جریان آن حمله، ۱۳ تن کشته و دست کم ۵۸۰۰ تن دیگر نیز مصدوم شدند که آثار آن تاکنون باقی است.حکم اعدام در ژاپن به ندرت اتفاق می‌افتد اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت مردم این کشور با حکم اعدام موافق هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دولت ژاپن رهبر سابق یک فرقه آخرالزمانی و شش تن دیگر از اعضای آن را که در سال ۱۹۹۵ دست به حمله با گاز مرگبار سارین در متروی توکیو زده بودند، اعدام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در جریان حمله ۱۹۹۵ به این مترو دست کم ۱۳ تن کشته شدند و ترس و نگرانی در ژاپن گسترده شد.

فرقه آخرالزمانی موسوم به "حقیقت عالی آم" ترکیبی از مدیتیشن هندو و بودایی با آموزه‌های آخرالزمانی در سال‌های مختلف دست به حملات و جنایاتی مرگبار زد که از جمله آن می‌توان به حمله با گاز سارین در متروی توکیو در مارس ۱۹۹۵ اشاره کرد. در جریان آن حمله، ۱۳ تن کشته و دست کم ۵۸۰۰ تن دیگر نیز مصدوم شدند که آثار آن تاکنون باقی است.

شینزو ماتسوموتو، رهبر این فرقه که با نام "شوکو آساهارا" شناخته می‌شود، امروز به دار آویخته شد.

شش نفر دیگر از اعضای این فرقه نیز اعدام شدند. وزارت دادگستری ژاپن اعدام هفت تن از اعضای این فرقه را تایید کرده است.

حکم اعدام در ژاپن به ندرت اتفاق می‌افتد اما نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اکثریت مردم این کشور با حکم اعدام موافق هستند.

رهبر این فرقه که در سال ۱۹۸۷ تاسیس شده، اعلام کرده بود که آمریکا به ژاپن حمله می‌کند و آن را به زباله دان اتمی خود بدل می‌کند.

این فرقه در زمان اوج خود ۱۰ هزار عضو در ژاپن و سراسر دنیا داشت که برخی از آنها از دانش آموختگان دانشگاه‌های ژاپن بودند.

نظرات بینندگان