arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۰ - ۳۰ تير ۱۳۹۷

الاخبار: پاکستان به درخواست آمریکا و عربستان برای تشکیل «اتاق عملیات نظامی» در مرز ایران، پاسخ منفی داد

اطلاعات رسیده بر این مساله تاکید می کند که دولت انتقالی پاکستان درخواست عربستان و ایالات متحده مبنی بر ایجاد یک اتاق عملیات در بلوچستانِ پاکستان را نپذیرفته است؛ سعودیها و آمریکایی ها قصد داشتند عملیات نظامی را از اراضی پاکستان آغاز کنند و در این راستا بر گروههای مسلحی علیه ایران تکیه کنند. منابع آگاه می گویند: عربستانی ها در سال گذشته حمایت مالی خود از شبکه مدارس و مراکز دینی وهابی که در پاکستان هستند را افزایش داد تا بتواند از آنها بعنوان پایگاهی برای مبارزان علیه ایران استفاده کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

الاخبار: پاکستان به درخواست آمریکا و عربستان برای تشکیل «اتاق عملیات نظامی» در مرز ایران، پاسخ منفی داد

الاخبار در گزارشی به قلم وليد شرارة و محمد بلوط نوشت: آمریکایی ها و سعودی ها تلاش می کنند «نسخه موک» را از سوریه به ایران منتقل کنند و جمهوری اسلامی را از طریق ایجاد یک شکاف فرسایشی توسط بلوچهای ایران و به راه انداختن آتش یک جنگ تازه در اقلیم بلوچستان پاکستان، ساقط کنند.

به گزارش «انتخاب»، این رسانه عرب زبان ادامه داد: «موک» یا اتاق عملیات نظامی در طول مرزها، که جنگ سوریه بدون آن ادامه نمی یافت، دو هفته پیش نزدیک به تشکیل یک نسخه پاکستانی در مرزهای ایران بود. موک در امان و انطاکیه افسران آمریکایی، اردنی، سعودی، اماراتی، فرانسوی، انگلیسی و ترک را در خود جمع کرده و جنگ شکست خورده ای را برای گروههای معارض مسلح سوریه به راه انداخت که از اردن و ترکیه علیه ارتش سوریه اداره می شد.

ولی عهد سعودی محمد بن سلمان پیش از این وعده داده بود که جتگ به داخل ایران منتقل می شود. دو گانه عربستان و امریکا برای برانگیختن اختلافات در مناطق مرزی بین پاکستان و ایران تلاش می کنند و به دنبال آن هستند تا از طریق اتاق عملیاتی که این بار با تحریک بلوچ‌های پاکستان فعالیت می کند، جنگ را به داخل ایران بکشانند و گروههای متمرکز خود در پاکستان را برای انجام عملیات به خدمت بگیرند.

اطلاعات رسیده بر این مساله تاکید می کند که دولت انتقالی پاکستان این درخواست عربستان و ایالات متحده مبنی بر ایجاد یک اتاق عملیات در بلوچستانِ پاکستان را نپذیرفته است؛ که هدف از تشکیل چنین مکانی، اشراف اسرائیل و آمریکا بر اقدامات مستقیمی بود که برای بر هم زدن استقرار و ارامش ایران انجام می شد. چیزی مشابه آنچه که اکنون در سوریه در حال اجراست و دستگاههای اطلاعاتی آمریکا و عربستان در آن مشارکت دارند.

سعودیها و آمریکایی ها قصد داشتند عملیات نظامی را از اراضی پاکستان آغاز کنند و در این راستا بر گروههای مسلحی علیه ایران تکیه کنند. اطلاعات رسیده به الاخبار حکایت از آن دارد که این اولین بار نیست که پاکستان درخواست سعودی ها و امریکا برای استفاده از بلوچستان بعنوان یک پایگاه پشتیبانی را رد می کند؛ پایگاهی که هدف از تشکیل آن به فرسایش بردن توان ایران است.

منابع آگاه می افزایند:عربستانی ها در سال گذشته حمایت مالی خود از شبکه مدارس و مراکز دینی وهابی که در پاکستان هستند را افزایش داد تا بتواند از آنها بعنوان پایگاهی برای مبارزان علیه ایران استفاده کند.

برخی تحلیلگران بر این عقیده اند که وجود 20 تا 30 میلیون شیعه در بین 180 میلیون پاکستانی، می تواند عامل فشار مهمی در تصمیمات اسلام آباد به نفع ایران باشد. اما این تحلیل تحولات استراتژیک عمیقی که در موقعیت پاکستان و ائتلافهای آن با چین و روسیه بوجود آمده است را نادیده می گیرد .

روسیه، چین، پاکستان و هند همگی به دنبال ان هستند تا عوامل برهم خوردن استقرار در منطقه که با سیاستهای آمریکا ایجاد شده است را از بین ببرند. این کشورها ایران را شریک خوبی برای خود می بینند و همین مساله می تواند پاسخ خوبی باشد برای سوالی که در مورد دلیل امتناع پاکستان مطرح می شود. پاکستان نمی خواهد موک امریکایی سعودی از سوریه به این کشور منتقل شود تا دشمنان ایران یک پایگاه پشتیبانی برای جنگ علیه تهران داشته باشند و در ادامه استقرار منطقه از بین برود.

مترجم:مریم نصرالهی

نظرات بینندگان