arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۲۷۱
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۲۳ - ۲۵ تير ۱۳۹۷

عراقچی: دولت هند تمایل بسیار زیادی دارد که به خرید نفت از ایران ادامه دهد

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران که به هند سفر کرده است پس از دیدار با مقامات هندی در دهلی نو اعلام کرد: هند مصمم به حفظ برجام است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عراقچی:دولت هند تمایل بسیار زیادی دارد که به خرید نفت از ایران ادامه دهدعراقچی روز دوشنبه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا، هدف اصلی سفر خود به پایتخت هند را شرکت در دور پانزدهم گفت و گو های سیاسی هند و ایران عنوان کرد. 
وی با اشاره به اینکه گفت و گو ها در سطح معاونین وزرای امور خارجه دو کشور برگزار شد، گفت: این گفت وگوها از چند سال گذشته تاکنون به صورت مستمر برگزار شده است و جنبه مشورتی دارد و در آن در خصوص روابط دو کشور در زمینه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، کنسولی و مسائل بین المللی و منطقه ای مورد بررسی قرار می گیرد. به گفته عراقچی، دور گذشته این مذاکرات در تهران برگزار شده بود.
وی در ادامه سخنان خود به محورهای اصلی مذاکرات خود با مقامات هندی اشاره کرده و افزود: با توجه به اقدام اخیر آمریکا در خروج از توافق هسته ای با ایران و تاثیر آن بر روابط هند و ایران، مساله برجام یکی از اصلی ترین مسائل مورد مذاکره بود. هند یکی از بزرگ ترین خریداران نفت ایران است و طبیعتا نیازهای کشور هند و خواست دولت ایران به گونه ای است که تجارت نفت میان دو کشور باید ادامه پیدا کند.
معاون وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: ایران یکی از تامین کنندگان قابل اعتماد نفت برای مشتریان خود از جمله هند بوده و سیاست جمهوری اسلامی ایران ادامه این مسیر است و دولت هند نیز تمایل بسیار زیادی دارد که به خرید نفت از ایران ادامه دهد. به دلیل تحریم های آمریکا مشکلاتی بر سر تجارت نفت هند و ایران پیش آمده است که در دیدار امروز به طور مفصل در خصوص راه حل های این مشکلات از جمله فروش نفت، انتقال نفت، مساله نفت کش ها، بیمه محموله های نفتی و همچنین در خصوص بازگشت درآمد نفتی به جمهوری اسلامی ایران گفت و گو شد.
عراقچی توضیح داد: ما همزمان مذاکرات مشابهی را با سایر کشور ها از جمله اروپا، چین و روسیه پیش می بریم و امیدواریم در یک مجموعه کلان به نتیجه ای برسیم که هم همکاری با ایران ادامه پیدا کند و هم خواسته هایی که ایران از برجام در خصوص رفع تحریم ها به ویژه در موضوع نفت و بانکی و انجام دریافت ها و پرداخت های مالی داردنیز محقق شود.
وی تاکید کرد: مذاکرات ما با همه کشورهایی که ایران با آنها رابطه دارد به خصوص سه کشور اروپایی، اتحادیه اروپا، روسیه، چین که اعضای برجام هستند و هند ادامه دارد.
مذاکره کننده ارشد تیم هسته ایران همچنین در ارتباط با دستاوردهای مذاکرات خود با مقامات هندی گفت: به نظر من امروز در دیدار با مقامات هندی موضوعات خوبی در فضایی دوستانه مطرح و گفت و گو در خصوص ایده ها بسیار صریح و روشن و سازنده انجام شد. احساس ما این است که دولت هند در حفظ برجام جدی است همانطور که کشورهای اروپایی ، چین و روسیه برای حفظ این توافق نامه جدی هستند. مهم این است که ما به نتایجی که منافع ملی ایران را تامین کنند دست یابیم.
وی تصریح کرد: در این دیدار غیر از برجام در خصوص مسائل دیگر در روابط دو کشور از جمله توسعه بندر چابهار و راه آهن چابهار به زاهدان که به کمک هندی ها در حال توسعه است گفت و گو شد، خوشبختانه مشکلات عمده ای میان دو کشور از این جهت وجود ندارد و تنها مشکلات از سوی یک کشور سوم یعنی آمریکا است. هند و ایران همواره دارای روابط خوبی بوده اند و این روند ادامه خواهد داشت.
معاون وزیر امور خارجه کشورمان در ارتباط با سایر مسائل مورد گفت و گو در دهلی نو گفت: در مورد مسائل منطقه به ویژه افغانستان گفت و گو شد. هند و ایران در مورد افغانستان دارای منافع و همچنین نگرانی های مشترک هستند و مساله قدرت گرفتن گروه تروریستی داعش در افغانستان یک نگرانی مشترک است. من همینطور با ام جی اکبر وزیر مشاور دولت هند در امور خارجه دیدار خوبی داشتم که در آن در خصوص برجام، رفتار آمریکا، مسائل نفتی و بانکی تبادل نظر خوبی انجام شد. ایران نسبت به اراده و جدیت دوستان هندی خود کاملا اطمینان دارد.
عراقچی در ارتباط با آخرین برنامه سفر یکروزه خود به دهلی نو گفت: من همچنین در بنیاد تحقیقاتی آبزرور ( او ار اف) هند در میزگردی با شرکت کارشناسان، تحلیل گران و مقامات وزارت امور خارجه هند شرکت کردم. در این جلسه در مورد برجام، رفتار آمریکا، مسائل منطقه ای در خلیج فارس، مساله افغانستان و همچنین چگونگی پیشبرد روابط با وجود تحریم ها گفت و گو شد. در مجموع مصاحبه ها و مذاکرات خوبی انجام شد چون نیاز داریم که با شرکای اصلی خود ارتباطات مستقیم و مستمر داشته باشیم تا با تحریم های آمریکا مقابله کنیم.
وی توضیح داد: مسلما همه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند واقعا برای حفظ برجام مصمم هستند و بر اینکه باید راه هایی پیدا کرد تا منافع ایران بر اساس برجام تامین شود تاکید می کنند که این انزوای آمریکا را نشان می دهد. باید تلاش کرد تا بدون مواجه با فشار های آمریکا، کشور ها بتوانند با ایران همکاری بکنند و این امر کاملا امکان پذیر است.
عراقچی در خصوص مهمترین دستاورد سفر خود به هند گفت: در روابط دیپلماتیک ارتباطات باید مستمر باشد و نکته مهم نیز همین است که روابط ما با هند دائمی و مستمر است و به همین دلیل است که ما دارای یک رابطه خوب با هند هستیم. این گفت و گو ها موتور محرکه روابط دو کشور است که مدام باید انجام شود تا طرفین از مواضع یکدیگر مطلع باشند. روابط هند و ایران تاریخی و تمدنی است، و اکنون نیز عوامل اقتصادی به روابط دو کشور اضافه شده و دو کشور سعی خواهند کرد روابط خود را به بهترین شکل ادامه دهند.
عراقچی بامداد روز دوشنبه وارد دهلی نو شد. وی قرار بود با سوشما سواراج وزیر خارجه هند نیز دیدار کند اما به دلیل کسالت مقام هندی این دیدار لغو شد.
آمریکا از هند خواسته است تا روز احیای تحریم های نفتی در 4 نوامبر (13 آبان ماه) واردات نفت خود از ایران را به صفر برساند.
دو هفته پیش نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل، به هند سفر کرد تا دولت دهلی به درخواست آمریکا از خرید نفت ایران امتناع کند.
دیدار عراقچی از هند از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا هند تنها کشوری است که برغم آنکه بخشی از قرارداد هسته ای برجام نیست و آنرا امضا نکرده است با قدرت از آن دفاع می کند.
این دومین سفر یک مقام وزارت خارجه ایران به هند پس از اعلام خروج آمریکا از برجام در تاریخ 18 اردیبهشت است.
قبل از وی محمد جواد ظریف نیز به همین منظور به هند سفر کرده بود.
همکاری ایران و هند در زمینه انرژی بویژه نفت و اجرای طرح توسعه بندرراهبردی چابهار مهمترین اولویت تهران - دهلی نو در دوره جدید بویژه پس از خروج آمریکا از برجام محسوب می شود.
مقامات بلند پایه هند در عین تاکید بر نگرانی نسبت به خروج آمریکا از برجام، به فعالان اقتصادی برای ادامه همکاری با تهران اطمینان دادند.
بلافاصله پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، وزارت خارجه هند با انتشار بیانیه ای حمایت قاطع این کشور از حقوق هسته ای ایران را اعلام کرد.
چند روز بعد، درست در روزی که ظریف در هند بود، همتای هندی وی در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که هند به عنوان یک کشور غیربرجامی با تحریم های آمریکا علیه ایران همراه نخواهد شد.
وی تاکید کرد که از نظر هند تنها آن دسته از تحریم ها علیه ایران امکان پذیر خواهد بود که به تصویب سازمان ملل رسیده باشد. از آن زمان بود که هند با عزم تمام به دنبال راهکارهایی برای حفظ وضع موجود و ادامه روابط اقتصادی و سیاسی با ایران بر آمد.

نظرات بینندگان