arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۷
یادداشت توماس فریدمن در نیویورک تایمز؛

تنها نتیجه نشست هلسینکی این بود: ترامپ یا یکی از دارایی‌های اطلاعاتی روسیه است یا از ایفای نقش در تلویزیون لذت می برد / رفتار ترامپ چیزی جز خیانت نیست؛ او برای اولین بار در تاریخ آمریکا، سوگند ریاست جمهوری را زیرپا گذاشته

توماس فریدمن در نیویورک تایمز نوشت: هموطنان آمریکایی من امروز با دردسر بزرگی روبرو شده ایم و نیازمند تصمیمات بزرگ هستیم. این یک رویداد تاریخی در کل تاریخ ایالات متحده آمریکا است. شواهدی قاطعی مبنی بر این که رئیس جمهور ما برای اولین بار در تاریخ عمدا یا به دلیل سهل انگاری فاحش یا ویژگی های شخصیتی پیچیده درگیر رفتار خیانت آمیز است - رفتاری که سوگند وی را به «حفظ و دفاع از قانون اساسی ایالات متحده آمریکا» نقض می کند. امروز ترامپ این سوگند را زیرپا گذشته و جمهوری خواهان دیگر نمی توانند از این مسئله فرار کنند
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تنها نتیجه نشست هلسینکی این بود: ترامپ یا یکی از دارایی‌های اطلاعاتی روسیه است یا از ایفای نقش در تلویزیون لذت می برد / رفتار ترامپ چیزی جز خیانت نیست؛ او برای اولین بار در تاریخ آمریکا، سوگند ریاست جمهوری را زیرپا گذشته

توماس فریدمن در نیویورک تایمز نوشت: دونالد ترامپ از زمان قدرت یابی اش؛ به تمام شواهد جدید سازمان سیا، اف بی آی ، آژانس امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در مورد مداخله روسیه در انتخابات 2016 نوامبر واکنش نشان داده و در مقابل به باراک اوباما یا دموکرات ها حمله کرده است – و با هر گونه حمله سایبری روسیه به فرایند دموکراتیک ما مخالفت کرده است. چنین رفتاری از سوی رییس جمهور آمریکا بسیار گمراه کننده و بر خلاف منافع و ارزش های آمریکا است. این رفتار به یک نتیجه منجر می شود: دونالد ترامپ یا یکی از دارایی های اطلاعاتی روسیه است یا واقعا از ایفای نقش در تلویزیون لذت می برد. هر چیزی که امروز در هلسینکی رخ داده تنها این نتیجه گیری را تقویت می کند. هموطنان آمریکایی من امروز با دردسر بزرگی روبرو شده ایم و نیازمند تصمیمات بزرگ هستیم. این یک رویداد تاریخی در کل تاریخ ایالات متحده آمریکا است. شواهدی قاطعی مبنی بر این که رئیس جمهور ما برای اولین بار در تاریخ عمدا یا به دلیل سهل انگاری فاحش یا ویژگی های شخصیتی پیچیده درگیر رفتار خیانت آمیز است - رفتاری که سوگند وی را به «حفظ و دفاع از قانون اساسی ایالات متحده آمریکا» نقض می کند. امروز ترامپ این سوگند را زیرپا گذشته و جمهوری خواهان دیگر نمی توانند از این مسئله فرار کنند و این واقعیت را پنهان سازند. هر قانون گذار جمهوی خواه باید به این سوال پاسخ دهد: آیا شما با ترامپ و پوتین هستید یا اف بی آی، سیا، آژانس امنیت ملی ؟

به گزارش «انتخاب»، فریدمن ادامه داد: ترامپ قبل از دیدار با پوتین در یک توئیتی گفت: «به لطف سال‌ها حماقت و بلاهت واشینگتن و الان هم با لجن پراکنی فریبکارانه، روابط ما روسیه هرگز به این بدی نبوده است». در مقابل اکانت رسمی توئیتر وزارت امور خارجه روسیه فورا این توئیت را « لایک» کرد و افزود: « ما موافق این نظر هستیم.» این مسئله زمانی بدتر شد که وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با پوتین؛ به نتیجه گیری آژانس های اطلاعاتی ما در مورد مداخله روسیه در انتخابات آمریکا حمله کرد و اساسا کل سازمان اطلاعات را زیر سوال برد. ترامپ در پاسخ به این سوال که چه کسی انتخابات ما را هک کرده است گفت: « من هیچ دلیلی نمی بینم که آن روسیه باشد. ما همگی مقصر هستیم... هر دو اشتباه کرده ایم.» ترامپ افزود: بررسی های آمریکا در زمینه هک کردن انتخابات از سوی روسیه « ما را از هم جدا کرده است». وی عمدتا درصدد است تاکید کند که هنوز منبع محکمی در مورد تبانی کمپین ترامپ و روسیه در زمینه هک کردن انتخابات وجود ندارد.

من کاملا توئیت «جان برنان»، رئیس پیشین آژانس مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا)، را پس از کنفرانس مطبوعاتی تایید میکنم: « عملکرد دونالد ترامپ در کنفرانس خبری در هلسینکی فراتر از آستانه یک جنایت بزرگ است و آن چیزی جز خیانت نیست... اظهارات ترامپ نه تنها احمقانه است بلکه در راستای منافع پوتین است. میهن پرستان جمهوری خواه: شما کجا هستید؟؟؟»

ترامپ باید در نشست هلسینکی به پوتین این پیام را می فرستاد: « شما به دموکراسی ما و دو ستون اصلی اقتصاد جهانی و نظم امنیتی – اتحادیه اروپا و ناتو – که پس از جنگ جهانی دوم صلح و پیشرفت را حفظ کرده است حمله کرده اید... فقط بدانید اگر شما به اقدامات خود ادامه دهید ما آن را یک عمل خصمانه در نظر می گیریم.در این صورت نه تنها با تحریم ما بلکه ممکن است با سلاح های سایبری ما مواجه شوید. – ممکن است برخی از رازهای خصوصی شما در صفحه اول روزنامه های جهان ظاهر شود.» ترامپ باید تاکید میکرد: « من مطمئن هستم که شما از تاریخ ما آگاهید. اگر شما خوب رفتار کنید ما دوباره در دسامبر 2018 در مورد هر چیزی که بخواهید – اکراین، سوریه، کریمه یا کنترل تسلیحات- صحبت خواهیم کرد... همانطور که متوجه شده اید کیفرخواست اخیر وزارت دادگستری در مورد 12 عامل روسی حاکی از این است که شما به همان اندازه که فکر می کنید خوب نیستید.» این همان چیزی است که یک رئیس جمهور واقعیت آمریکا قسم خورده تا از قانون اساسی دفاع و حفاظت کند.

ترامپ از توسعه یک  رابطه فوق العاده با روسیه سخن گفته است. در طی چند سال گذشته پوتین چه کاری انجام داده که از سوی رئیس جمهور امریکا لایق یک « رابطه فوق العاده» باشد. پوتین در طی چند سال گذشته کریمه را تصرف کرده است. وی به صورت مخفیانه به اوکراین حمله کرد و در تامین موشک برای سرنگونی هواپیمای غیرنظامی مالزی در اوکراین ایفای نقش کرد. وی همچنین در بی ثبات سازی اروپا به دلیل مهاجرت ده ها هزار پناهنده سوریه نقش دارد. روسیه همچنین در کشتن ماموران سابق روس مستقر در انگلیس از طریق عامل عصبی روسی مشارکت داشت. بنابراین روسیه با حمله سایبری به فرایند انتخاباتی آمریکا درصدد این بوده تا علاوه بر پیروزی ترامپ زمینه شکاف بین شهروندان آمریکایی را فراهم کند. سازمان های اطلاعاتی ما در این مورد هیچ شکی ندارند. هفته گذشته دن کوتس، رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا از یافته‌های جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 این کشور، قاطعانه دفاع کرد. وی روسیه را « فعال ترین بازیگر خارجی» می داند که به زیرساخت های دیجیتال آمریکا حمله می کند.

نظرات بینندگان