arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۳۱۸
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۲۶ تير ۱۳۹۷

نوبخت: وقتی کار خوبی صورت می‌‌گیرد اطلاع‌‌رسانی نمی‌‌‌شود/ مشکلات وجود دارد اما وضع کشور مطلوب است/ بعضی‌ها مثل آدم کوچولوی بدبین گالیور هستند

سخنگوی دولت گفت: برای تغییر کابینه منتظر عکس‌‌العمل مجلس نیستیم و این تحلیل درستی نیست. نوبخت همچنین تاکید کرد: دولت مبلغی بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است که چیزی حدود پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این بدهی مربوط به سال ۸۹ و ۹۰ است، آن زمان برای پرداخت یارانه‌‌‌ها از بانک مرکزی استقراض کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دولت تاکید کرد: دولت مبلغی بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است که چیزی حدود پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این بدهی مربوط به سال ۸۹ و ۹۰ است، آن زمان برای پرداخت یارانه‌‌‌ها از بانک مرکزی استقراض کردند.

محمدباقر نوبخت صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به جلسه هیات دولت در ۲۴ تیرماه گفت: در این جلسه تبصره ۵ و ۱۸ مورد بررسی قرار گرفته شده که بر اساس بند «و» تبصره ۵ اجازه داده شد ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از  افرادی که از دولت طلبکار هستند و بدهی هم به بانک دارند قرار شد، دولت بدهی آنان را پرداخت کند.

دولت به تقلیل بدهی خود به بانک مرکزی متعهد است

وی ادامه داد: این افراد غالبا کسانی هستند که فعالیت اقتصادی می‌کنند. این کار باعث می‌شود افراد سبک شوند. در واقع با این کار ما می‌مانیم و بانک مرکزی و بدهی دولت که دارد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه دولت به تقلیل بدهی خود به بانک مرکزی متعهد است، اظهار داشت: دولت مبلغی بالغ بر هشت هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار است که چیزی حدود پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از این بدهی مربوط به  سال ۸۹ و  ۹۰ است، آن زمان برای پرداخت یارانه‌‌‌ها از بانک مرکزی استقراض کردند. 

محل منابع اعتبار تصمیم جدید دولت

نوبخت افزود: اقدامی که در روز یکشنبه به تصویب رسید مربوط به آئین‌نامه تبصره ۱۸ است که بر اساس آن، یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی برای زنان و جوانان ایجاد شد.

وی با بیان اینکه قرار است ۶۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این کار اختصاص داده شود، تصریح کرد: این اعتبار قرار است از محل هدفمندی یارانه‌ها به مبلغ پنج هزار میلیارد تومان، ۱۲ هزار میلیارد تومان از محل اعتبارات عمرانی، ۱۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی و  ۳۰ هزار میلیارد تومان نظام بانکی تامین شود.

ایجاد اشتغال برای جوانان ربطی به ارز، ترامپ و تحریم‌‌‌ها ندارد

سخنگوی دولت با بیان اینکه ایجاد اشتغال برای جوانان ربطی به ارز، ترامپ و تحریم‌‌‌ها ندارد، خاطرنشان کرد: در همین بازار مسکن می‌‌توان ۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد. قرار است با ترمیم بافت‌‌‌های فرسوده این تعداد فرصت شغلی ایجاد شود.

نوبخت درخصوص میزان سود وام برای خرید خانه در این محل‌‌ها ابراز داشت: نرخ سود برای کسانی که قصد خرید خانه دارند که عمدتا هم خانه اولی هستند، شش درصد است. آجر، سیمان، کاشی و هرچه که در این خانه استفاده می‌‌‌شود، داخلی است که می‌‌تواند ۳۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کند.

بازسازی بافت‌های فرسوده مطلوب‌تر است

وی اضافه کرد: غیر از این ۲۰۰ هزار واحد بافت فرسوده، ۵۰ هزار واحد حمایتی در داخل شهرها و ۵۰ هزار واحد روستایی ایجاد خواهیم کرد.

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به کمبود امکانات در بافت‌‌های به وجود آمده در کنار شهرهای بزرگ بیان کرد: ما هم می‌‌‌‌توانستیم این واحدها را در بیابان به وجود بیاوریم که هیچ امکاناتی ندارد اما بافت‌‌‌های فرسوده را بازسازی می‌‌‌‌کنیم که بسیار مطلوب‌‌تر است. 

وقتی کار خوبی صورت می‌‌گیرد اطلاع‌‌رسانی نمی‌‌‌شود

نوبخت با انتقاد از عدم پوشش اقدامات دولت و تشریح وضعیت موجود یادآور شد: در یک گوشه بازار وقتی که یک اتفاق کوچک رخ می‌‌دهد، ارز بالا می‌رود و همه خبردار می‌‌شوند و شاقول‌‌ها با آن تنظیم می‌‌شود. همه مطلع می‌‌شوند اما وقتی کار خوبی صورت می‌‌گیرد اطلاع‌‌رسانی نمی‌‌‌شود. 

وی ادامه داد: وضعیت بد نیست؛ بله، مشکلات وجود دارد و نمی‌‌گویم همه چی آرام است اما وضع کشور مطلوب است و بد نیست اما نمی‌‌‌دانم چرا بعضی از ما آدم کوچولو سریال گالیور می‌‌شویم و می‌‌گویم نمی‌‌توانیم. 

کل منابع خزانه تا ۱۴ تیر بالغ بر ۸۲ هزار میلیارد تومان است

سخنگوی دولت با اشاره به نوسازی ناوگان حمل و نقل عنوان کرد: ۶۱ هزار و ۴۸۸ تاکسی فرسوده از ناوگان خارج شده و قرار شده است ۱۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار شرکت‌‌‌های صنایع خودرو قطعه وارد کنند. دولت هم از طریق سازمان برنامه و بودجه سود را تضمین می‌‌کند و این شرکت‌‌‌ها در داخل کامیون و اتوبوس تولید خواهند کرد که خود می‌‌‌تواند تولید اشتغال کند

نوبخت درخصوص آخرین گزارش خزانه گفت: تا ۱۴ تیر ماه کل منابع بالغ بر ۸۲ هزار میلیارد تومان است که ۶۱ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است. 

امشب یارانه‌‌ها پرداخت خواهد شد

وی افزود: خوشبختانه فروش نفت ما به جای دو میلیون و ۱۰ هزار بشکه سال گذشته با قیمت ۵۵ دلار امسال دو میلیون و ۵۵۰ هزار بشکه نفت با قیمت ۷۱ دلار به فروش رساندیم. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بیشتر بار تامین منابع بر روی دوش فروش نفت است، اظهار داشت: امسال تلاش کرده‌ایم همه پرداختی به موقع باشد و امشب هم طبق قرار یارانه‌‌ها پرداخت خواهد شد. 

سعی شده کارهای عمرانی در اسرع وقت به اتمام برسد

نوبخت با بیان اینکه در بحث تحریم‌‌‌ها روی بندرها مباحثی صورت گرفته است، تصریح کرد: بنادر محل‌‌های خوبی هستند. سعی شده کارهای عمرانی در اسرع وقت به اتمام برسد. مشاهده کردید که در ۱۵ تیر مشکل آب مردم جنوب حل شد. آیا این امر یک شبه صورت گرفت؟ باید اطلاع‌‌رسانی صورت بگیرد.

وی اضافه کرد: یک شوک بزرگ به اقتصاد کشور وارد شد و تورم افزایش پیدا کرد. ما عادت نداریم مشکلات گردن فردی دیگری بیاندازیم ما باید مشکلات را حل کنیم. 

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان