arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۱۹۹۹۱
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۴ - ۳۰ تير ۱۳۹۷

اتاق بازرگانی: اعطای ارز مسافرتی متوقف شد / بانک مرکزی تکذیب کرد: ارز مسافرتی همچنان ادامه دارد

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران گفت: با دستور بانک مرکزی از امروز (۳۰ تیرماه) فروش ارز مسافرتی در همه بانک‌های عامل متوقف شد. دولتی‌ها باید پای کار باشند هرچند که مدیریت جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقدام‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند، اما این‌ها کافی نیست و باید از بخش خصوصی هم استفاده کنند. پس از این خبر، مدیرکل سیاست‌ها و مقررات ارزی بانک مرکزی با تکذیب خبر پایان عرضه ارز دولتی به مسافران، گفت:همچنان پنج بانک عامل این ارز را در چارچوب بخشنامه بانک مرکزی در اختیار مسافران واجدان شرایط و با نرخ رسمی تا سقف‌های ۵۰۰ و ۱۰۰۰ یورویی قرار می‌دهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران گفت: با دستور بانک مرکزی از امروز (30 تیرماه) فروش ارز مسافرتی در همه بانک‌های عامل متوقف شد.

به گزارش «انتخاب»، احمد اصغری در گفت‌وگو با ایرنا در پاسخ به این پرسش که «بانک سامان در اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرده است»، گفت: این صدور رسمی بانک مرکزی است و به همه بانک‌ها نیز ابلاغ‌ شده است.

او با اشاره به اینکه «اگر به دنبال جایگزین کردن صنعت گردشگری به‌جای صنعت نفت هستیم نباید فقط شعار بدهیم»، افزود: بسیاری از طرح‌های گردشگری مانند بوم‌گردی نیمه‌کاره رها شده‌اند و گویا متولیان این امر اعتقادی به پیشرفت این حوزه ندارند.

او تاکید کرد: دولتی‌ها باید پای کار باشند هرچند که مدیریت جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری اقدام‌هایی در این زمینه انجام داده‌اند اما این‌ها کافی نیست و باید از بخش خصوصی هم استفاده کنند.

به گفته اصغری، از سه ماه گذشته تاکنون ریاست سازمان، نامه‌های ارسالی بخش خصوصی را برای ملاقات و برگزاری نشست با کمیسیون‌های گردشگری اتاق‌های استان پاسخ نداده‌اند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران اظهار داشت: ما به دنبال ارائه راهکار و نقشه راه هستیم و می‌خواهیم فضای کسب‌وکار گردشگری موجود را به اطلاع مسئولان دولتی برسانیم.

اصغری از مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری خواست تا برای توسعه گردشگری از پتانسیل‌ها و توانایی‌های بخش خصوصی کمک بگیرند.

بانک مرکزی: ارز مسافرتی کماکان ادامه دارد

بانک مرکزی اعلام کرد: تا این لحظه تغییری در ضوابط و مقررات فروش ارز مسافرتی صورت نگرفته است.

مدیرکل سیاست ها و مقررات ارزی بانک مرکزی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما با تکذیب خبر پایان عرضه ارز دولتی به مسافران، گفت:همچنان پنج بانک عامل این ارز را در چارچوب بخشنامه بانک مرکزی در اختیار مسافران واجدان شرایط و با نرخ رسمی تا سقف های 500 و 1000 یورویی قرار می دهند.

مهدی کسرایی پور با بیان این که موضوع تخصیص ارز مسافرتی در دست بررسی است گفت: تاکنون بازخوردهای زیادی از نحوه فروش و مصرف این نوع ارز به بانک مرکزی منعکس شده است و ما نیز دیدگاهها و پیشنهاداتمان را پس از جمع بندی به ستاد اقتصادی دولت ارائه کرده ایم.

این مسئول بانک مرکزی اضافه کرد: در همین چارچوب ستاد اقتصادی دولت به عنوان متولی اصلی تصمیم گیری سیاستهای جدید ارزی تصمیم لازم را اتخاذ خواهد کرد که پس از اعلام نظر نهایی، آن را به شبکه بانکی منعکس خواهیم کرد.

مدیرکل سیاستها و مقررات ارزی بانک مرکزی در ادامه ابراز امیدواری کرد که این هفته در ادامه مباحث جلسه چهارشنبه گذشته ستاد اقتصادی دولت، تصمیم قطعی درباره ارز مسافرتی اتخاذ شود.

در همین باره روابط عمومی بانک سامان نیز گفت: امروز از طریق شعب مختلف این بانک حدود 1900 حواله ارز مسافرتی صادر شد که مسافران در گیت های خروجی فرودگاهها ارز تخصیصی را دریافت می کنند.

نظرات بینندگان