arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۰۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۱۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۷

سردار جلالی: هنوز نتوانسته‌ایم «بیگ دیتا» های تلگرام را در داخل کشور حذف کنیم/ دشمنان می‌توانند از اطلاعات موجود این داده ها استفاده کنند

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: آمریکایی ها منافقین را پایه اقدامات خود قرارداده و همه مخالفان و ضد انقلاب را مجبور به همکاری با خود کرده‌اند. بدنه منافقین هم که از عراق خارج شده به عربستان سعودی رفته‌اند و نیروها و تجهیزات‌شان در آلبانی است و ارتباط نزدیکی با آمریکایی ها دارند.در سایبر ما با مفهوم "ضدانقلاب فارسی زبان" روبه‌رو هستیم که محتوای فارسی تولید می‌کنند در حالی که در داخل کشور حضور ندارند اما موجب التهاب در جامعه می‌شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ما هنوز نتوانسته ایم بیگ دیتاهای تلگرام را در داخل کشور حذف کنیم و دشمنان می‌توانند از اطلاعات موجود این داده‌ها استفاده کنند که این اطلاعات تسلطی به دشمن می‌دهد تا مسائل جامعه ما را بهتر از ما رصد کنند.

سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در اولین جلسه شورای پدافند غیر عامل استان آذربایجان غربی که با حضور استاندار و اعضاء شورا تشکیل شد گفت: براساس ابلاغ ستاد کل نیروهای مسلح، استاندار به عنوان فرمانده دفاع غیرنظامی استان انتخاب شد تا در موضوع پدافند غیر عامل ادای تکلیف کند.کمیته دائمی پدافند غیرعامل و شورای عالی پدافند غیرعامل کشور به ریاست رئیس ستادکل نیروهای مسلح و مشارکت دو وزیر و معاون رئیس جمهور و سه نفر از ستاد کل و رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تشکیل شده و مصوبات و آیین نامه های اجرایی این حوزه بررسی و تصویب و ابلاغ می نمایند.

وی افزود: عمده کار و فعالیت پدافند غیر عامل در زمان صلح باید انجام شود یعنی زمانی که وارد جنگ نشده و کار پدافند، آماده سازی کشور برای شرایط تهدید و جنگ است تا کشور بتواند روی پای خودش بایستد.
جلالی گفت: بر اساس برآورد هایی که در سال گذشته داشتیم، احتمال می دادیم در سال جاری یعنی سال ۹۷ با یک سری مشکلات از قبیل ارز و اقتصاد روبرو شویم که این مشخص می کند رفتار دشمنان برای ما قابل پیش بینی بوده است، پس باید سناریو های مختلفی که دشمن می تواند علیه کشور ما به‌ کار گیرد را بررسی کنیم و برای آن راهکار مقابله انتخاب کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور بیان کرد: آمریکایی ها منافقین را پایه اقدامات خود قرارداده و همه مخالفان و ضد انقلاب را مجبور به همکاری با خود کرده‌اند. بدنه منافقین هم که از عراق خارج شده به عربستان سعودی رفته‌اند و نیروها و تجهیزات‌شان در آلبانی است و ارتباط نزدیکی با آمریکایی ها دارند.

جلالی ادامه داد: در سایبر هم چنین ساختاری پیش‌بینی شده و ما در این حوزه با مفهوم "ضدانقلاب فارسی زبان" روبه‌رو هستیم که محتوای فارسی تولید می‌کنند در حالی که در داخل کشور حضور ندارند اما موجب التهاب در جامعه می‌شوند. یکی از دوستان می‌گفت بر اساس بررسی‌ها، مشخص شده گروه‌های مختلف برای موضع‌گیری و جهت‌گیری در صفحات مسئولان شکل گرفته تا بازخوردهای غیر واقعی را به آن‌ها منعکس کنند.

رییس سازمان پدافند غیرعامل گفت: ما با یک جنگ اقتصادی با مشخصات ویژه روبه‌رو هستیم تا در مدت یک سال یا کمی بیشتر اثرات خود را بگذارد که از زمان پیش بینی شده آنها حدود دو ماه گذشته است. پس باید یک برنامه مقاومت در برابر سناریو های آنها داشته باشیم.

وی ادامه داد: دشمن می خواهد در حوزه ارز تلاطم ایجاد کرده و با روش های مختلف ارز را از کشور خارج کند و با شبکه های اجتماعی بر التهاب موجود در این خصوص بیفزاید که با هوشیاری پلیس فتا و دادستانی، تعدادی از آنها دستگیر شدند. از سوی دیگر می خواهند با جو روانی، مردم را به سمت تهیه مازاد نیاز کالای اساسی ببرند تا در این حوزه کمبود هایی ایجاد و موجب التهاب شوند، در صورتی که کشور در حوزه کالاهای اساسی هیچ کمبودی ندارد اما آن‌ها می‌خواهند مردم احساس کمبود کنند.

سردار جلالی ادامه داد: حوزه دیگری که دشمن به دنبال بهره برداری از آن است فضای سایبری ست. آمریکا و اسرائیل می‌خواهند با تحریم، بخشی از تجهیزات و زیر ساخت‌های سایبری کشور را با مشکل روبه‌رو کنند؛ مثلا قطع اینترنت و حوزه های خدماتی. احتمال حمله سایبری به زیر ساخت های کشور یکی دیگر از اقدامات دشمن است که دشمنان می‌توانند در حوزه‌های انرژی مانند برق و گاز و یا زیر ساخت های هسته‌ای برای کشور مسائلی را بوجود آورند که باید برای مقابله آماده شویم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور حمله های سایبری در حوزه های بانکی را یکی دیگر از تهدیدات دانست و گفت: همچنین تهدیدات در حوزه ارتباطات داخلی و بین المللی که باید به آن توجه داشت. حوزه حمل و نقل نیز میتواند مورد تهدید و تحریم دشمنان قرار بگیرد مثلا خدمات حمل و نقل در محدوده ایران را تحریم کنند که عبور و مرور حمل و نقل را با مشکل روبرو می‌کند، به این نوع تهدیدات، تهدیدات سایبری زیر ساختی گفته می‌شود.

وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی و فضای مجازی که به آن حوزه سایبر مردمی گفته میشود بحث دیگری ست که دشمن میتواند از آن بهره ببرد، ما در این حوزه در حال گزار از شبکه های خارجی مثل تلگرام به سمت سامانه های داخلی هستیم تا بتوانیم به مردم را در حوزه اجتماعی، خودمان خدمات ارائه دهیم.

وی افزود: در فضای مجازی با چند مقوله روبرو هستیم. اطلاعات حجیم مردم است که یک داده عظیم میتواند در ابرهای پشتیبانی آنها در خارج از کشور مانند تلگرام ایجاد کنند. این اطلاعات میتواند مورد استفاده دشمنان برای تحریک مردم قرار گیرد. در مساله فیلترینگ تلگرام در روسیه، ما مشاهده کردیم که آمریکا با قرار دادن ابر گوگل آمازون چه حمایتی از تلگرام کرد و روسیه هم مجبور شد، آمازون و گوگل را فیلتر کند و آنها به دلیل ضرر مالی مجبور به عقب نشینی شدند.

جلالی با اشاره به بحث فیلترینگ گفت: ما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم بیگ دیت های تلگرام را در داخل کشور حذف کنیم، پس دشمنان میتوانند از اطلاعات موجود این داده ها استفاده کنند. شاید برای کسانی که در این حوزه تخصص ندارند قابل درک نباشد اما این اطلاعات تسلطی به دشمن میدهد که مسائل جامعه را بهتر از ما رصد میکند.

وی مبنای تبدیل ریال به سکه و ارز خارجی، که بخشی از آنها از کشور خارج میشود را نتیجه عملیات روانی دشمنان دانست و گفت : شاهد التهاب در حوزه ارز و سکه هستیم بنابراین هدایت افکار عمومی ناشی از شبکه های اجتماعی یک امر ضروری است که اگر نتوانیم این هدایت را به درستی انجام دهیم، میتواند موجب آشوب میان مردم و جامعه شود. البته مسائلی که گفته شد برآورد های ماست و هیچ قطعیتی برای عملیاتی شدن آن وجود ندارد اما ما باید خود را برای تهدیدات احتمالی آماده کنیم.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان