arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۰۰۵
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۵ - ۳۰ تير ۱۳۹۷

کدام گروه‌های شغلی بیشتر در معرض آسیب قرار دارند؟

یک متخصص طب‌کار و بیماری‌های شغلی و محیطی در معرفی بیشترین گروه‌های شغلی مورد آسیب گفت: کارگران کارخانه‌ها و راننده‌ها بیشترین آسیب‌پذیری را نسبت به گروه‌های دیگر شغلی دارند و در رده‌های بعدی کارکنان ادارات از جهت میزان تحمل استرس در معرض آسیب هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک متخصص طب‌کار و بیماری‌های شغلی و محیطی در همدان گفت: حدود 20 سال است رشته طب‌کار و بیماری‌های شغلی و محیطی به صورت آکادمیک وارد دانشگاه‌های کشور شده و از همین جهت در گروه رشته‌های نسبتا جدید در ایران شاخته می‌شود.

نیما بریجانی در گفت‌وگو با ایسنا، در زمینه معرفی این رشته در سطح انواع مشاغل و مهمتر از آن در سطح جامعه اظهار کرد: صداوسیما باید به صورت گسترده این تخصص را به مردم معرفی کند، با توجه به اینکه این تخصص همه مشاغل را دربرمی‌گیرد، مردم می‌توانند با مراجعه به متخصص مربوطه از اطلاعات زیادی برخوردار شوند، حتی زنان خانه‌داری که به علت کار زیاد منازل و استفاده زیاد از مواد شوینده در معرض بیماری‌های پوستی قرار می‌گیرند، می‌توانند از این طریق با این نوع تخصص و شیوه درمان آن مطلع شوند و در اقدامات بعدی با استفاده از وبلاگ‌ها و مجلات می‌توان این تخصص را به مردم معرفی کرد.

وی درباره آشنایی مشاغل با این نوع تخصص اضافه کرد: باید برنامه‌های آموزشی برای انواع مشاغل درنظر گرفته شود؛ برای مثال برای کارکنان ادارات باید شیوه صحیح استفاده از کامپیوتر مانند شیوه درست نشستن پشت میز کامپیوتر را رواج داد.

این متخصص طب‌کار و بیماری‌های شغلی و محیطی درباره پیشگیری از بیماری‌های شغلی و محیطی خاطرنشان کرد: ابزار کار پیشگیری از این نوع بیماری‌ها معاینات دوره‌ای پرسنل ادارات و کارگران است که به وسیله کارفرما صورت می‌گیرد و در صورت تشخیص بیماری به پزشک مربوطه ارجاع داده می‌شود به طوریکه طبق قانون ماده 92 تأمین اجتماعی کارفرما را مکلف می‌کند معاینات دوره‌ای برای کارگران و پرسنل خود انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در کارخانه‌ها معاینات سالانه انجام می‌شود، افزود: این مسأله به قدری اهمیت دارد که اگر به درستی معاینات دوره‌ای صورت گیرد و بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، از آسیب رسیدن به جامعه، غیبت از شغل در صورت تشدید بیماری و کاهش بازدهی کار جلوگیری می‌شود.

بریجانی یادآور شد: در رابطه با هزینه بیماری‌های شغلی و محیطی مبالغ دقیقی را نمی‌توان اعلام کرد چرا که این مبالغ بسته به نوع بیماری متفاوت است اما می‌توان به بیماری سیلیکوزیس که نوعی بیماری ریوی است، به عنوان بدترین نوع آسیب‌های شغلی اشاره کرد که منجر به مرگ می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری خطرناک سیلیکوزیس از طریق استنشاق ذرات کریستال‌های سیلیس ایجاد و باعث زخم و التهاب ریه می شود، اضافه کرد: این بیماری از خطرناک‌ترین و پرهزینه‌ترین بیماری‌های شغلی است که در نخستین گام منجر به از کارافتادگی فرد می‌شود.

این متخصص طب‌کار اثرات بیمای‌های شغلی در جامعه را مانند کوه یخ دانست که قسمتی از آن در دید و قسمت دیگر آن خارج از دید فرد قرار دارد و موجب آسیب رساندن به شخص می‌شود و اظهار کرد: متأسفانه تحقیقات جامعی در این زمینه صورت نگرفته به طوریکه گاهی بیماران به دلایل مختلف به دنبال درمان نمی‌روند و گاهی پزشکان در صورت تشخیص این نوع بیماری‌ها آن را گزارش نمی‌دهند اما طبق همین میزان اطلاعات موجود می‌توان گفت 40 درصد کارگران و 80 درصد رانندگان در معرض کاهش شنوایی هستند و بیشتر کشاورزان در معرض بیماری‌های پوستی قرار دارند.

وی در معرفی بیشترین گروه‌های شغلی مورد آسیب گفت: کارگران کارخانه‌ها و راننده‌ها بیشترین آسیب‌پذیری را نسبت به گروه‌های دیگر شغلی دارند و در رده‌های بعدی کارکنان ادارات از جهت میزان تحمل استرس در معرض آسیب هستند.

نظرات بینندگان