arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۰۱۰
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۷
بلومبرگ:

ثروتمند ترین کشور جهان، عشق فوتبال می شود / قطر می گوید حاضر نیست پرستیژ برگزاری جام جهانی را با عربستان و امارات شریک شود

اگر جام جهانی به بهتر شدن جایگاه بین المللی روسیه کمک کرد، حالا نوبت به قطر رسیده تا تلاش کند و از این رابطه قدیمی بین ورزش وسیاست سودی نصیب خود کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ثروتمند ترین کشور جهان، عشق فوتبال می شود / قطر می گوید حاضر نیست پرستیژ برگزاری جام جهانی را با عربستان و امارات شریک شود

بلومبرگ نوشت: قطر میزبان  جام جهانی بعدی ست و می تواند با پیروی از آنچه روسیه انجام داد روابط دوستانه خود با دیگر کشور ها را بهبود بخشد.

به گزارش «انتخاب»؛ اگر جام جهانی به بهتر شدن جایگاه بین المللی روسیه کمک کرد، حالا نوبت به قطر رسیده تا تلاش کند و از این رابطه قدیمی بین ورزش وسیاست سودی نصیب خود کند.

طرفدران فوتبال این هفته بعد از یک ماهِ پر از درام ورزشی که با فینالی که بالاترین تعداد گل در فینال های جام جهانی از 1966 تا به امروز را داشت پایان یافت، به خانه   برمی گردند.

خارج از گود، تعدادی از هواداران جام جهانی، خاطرات ناعدالتی های حکومت ولادمیر پوتین را با خود به خانه خواهند برد.

در عوض ، میزبانی مسالمت آمیز و هماهنگی خوب بود.رییس جمهور ایالات متحده، دونالد ترامپ در دیداری که با پوتین در هلسینکی در روز دوشنبه داشت به او به خاطر "تورنومنت خیلی عالی" تبریک گفت.

کشوری بعدی برگزار کننده جام جهانی، قطر است؛ ثروتمندترین کشور جهان که می تواند با تجربه قدرت نرم مشابه روسیه عمل کند.

قطر در نزاغ با عربستان سعودی به سر می رد که تحریم هایی علیه دوحه از ژوئن گذشته اعمال کرده است.

وقتی حرف از فوتبال به میان می آید، قطر در ماجرای کاندیداتوری برای میزبانی جام جهانی در معرض رسوایی فساد قرار گرفت. قطر همچنین بعد از انتقاد های نهادهای فوتبالی و فعالان حقوق بشر باید شرایط را برای کارگران مهاجری که استادیوم ها، هتل ها و جاده هایی که برای میزبانی مسابقات لازم است را می سازند، بهبود ببخشد.

این درحالی ست که شبکه تلویزیونی قطر beIn Media  به سرقت متهم شده و از سوی دیگر باشگاه فوتبال پاریس سن ژرمن که به دوحه تعلق دارد، به شکستن قوانین موجود بر سر خریدن گرانترین بازیکن متهم شده است.

به گفته سایمون چادویک استاد سرمایه گذاری ورزشی در دانشکده بازرگانی سالفود انگلستان، همه این ها به «عدم توانمند سازی نرم» یا همان از دست رفتن اعتباری که کشور ها بعد از برگزاری رخداد های بزرگ که مسائل کشور را در معرض دید افکار عمومی دنیا و رسانه ها می گذارد، منجر می شود.

چادویک افزود: تصمیم گیرنده ها در دوحه یک تصویر ایده آل از چگونگی عملکرد این رویداد داشتند. فکر می کردند حقوق برگزاری رقابت ها را می برند و ناگهان همه عاشق کشورشان می شوند."

جیانی انفانتینو، رییس فیفا، برای یک رقابت گسترده در 2022 آشکارا لابی می کند و در هفته گذشته گفته است که می توانند به کاهش تنش ها میان قطر و عربستان کمک کند.

براساس گفته منابع آگاه، مقامات قطر می گویند برسر افزودن تیم های بیشتر حاضر به مذاکره هستند، ولی دوحه حاضر نیست برگزاری مسابقات را با عربستان و امارات شریک شود.

قطر هفته ای 500 میلیون دلار خرج ساختن زیرساخت های لازم برای میزبانی 32 تیم، نه 48 تیم می کند.

برای فیفا که هوادارن و رهبران جهان را روانه ی روسیه تحریم شده کرد، به دست آوردن یک آتش بس در خلیج فارس می تواند به احیا این نهاد فوتبالی که بعد از خبر رسوایی رشوه خواری و ادعا های فسادی که باعث سقوط سپ بلاتر شد، کمک کند.

انفانتینو در تنها کنفرانس خبری مربوط به جام جهانی که در 13 جولای داشت گفت: "شاید فوتبال بتواند در های ارتباطات را بین همسایه ها باز کند." با این حال ، او گفت که قطر مجبور به گسترش رقابت ها نمی شود و یک تورنومنت 32 تیمی هم به خودی خود کافی و عالی خواهد بود.

نظرات بینندگان