arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۸ - ۳۰ تير ۱۳۹۷

کیسینجر: نشست هلسینکی باید برگزار می‌شد / پوتین شبیه هیتلر نیست؛ او از دل داستایوفسکی بیرون می‌آید / روش مکرون را دوست دارم / مرکل چهره‌ای ماورایی نیست

هنری کیسینجر در گفت‌وگو با فایننشیال تایم به اظهار نظر درباره موارد متعددی در روابط بین‌الملل پرداخته است. او که زمانی از بنیان‌گذاران ایده بهبود روابط ایالات متحده با چین و شوروی سابق بود، اکنون بر این باور است که چین و روسیه هر دو چالشی برای نظام جهانی مورد نظر آمریکا محسوب می‌شوند و این دو اغلب با یکدیگر هماهنگی دارند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و مشاور امنیت ملی ریچارد نیکسون و جرالد فورد معتقد است که جهان امروز در دوره بسیار بسیار سختی به سر می‌برد.

به گزارش ایسنا، هنری کیسینجر در گفت‌وگو با فایننشیال تایم به اظهار نظر درباره موارد متعددی در روابط بین‌الملل پرداخته است. او که زمانی از بنیان‌گذاران ایده بهبود روابط ایالات متحده با چین و شوروی سابق بود، اکنون بر این باور است که چین و روسیه هر دو چالشی برای نظام جهانی مورد نظر آمریکا محسوب می‌شوند و این دو اغلب با یکدیگر هماهنگی دارند.

کیسینجر در این گفت‌وگو به نشست اخیر روسای جمهوری آمریکا و روسیه در هلسینکی پرداخت و اظهار کرد: این ملاقات باید برگزار می‌شد. سال‌هاست که از چنین ملاقاتی حمایت می‌کنم. امکان برگزاری چنین ملاقاتی از مدت‌ها پیش تحت تاثیر مسائل داخلی آمریکا به فرصتی از دست رفته تبدیل شده بود.

وی ادامه داد، یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد روسیه این است که در تمامی نقاط در جهان که این کشور را تحت تاثیر قرار دهد، ورود پیدا کرده و فرصت ایجاد می‌کند.

کیسینجر در ادامه به این موضوع اشاره می‌کند که غرب حتی از سال‌ها پیش از الحاق کریمه به روسیه این فرض اشتباه را در سر داشته که می‌تواند نظام جهانی مبتنی بر چارچوب‌های غربی را اعمال کند. در همین راستا سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز رویکردهای روسیه را به اشتباه تأویل کرده است.

وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و مشاور امنیت ملی ریچارد نیکسون و جرالد فورد، روسای جمهوری اسبق این کشور خاطرنشان کرد: اشتباهی که ناتو مرتکب شد این بود که فکر کرد تحولی تاریخی شکل گرفته که اوراسیا را فراخواهد گرفت و البته ناتو فهم درستی از این مسأله نداشت که چنین تحولی با پدیده‌ای کاملا متفاوت با ماهیت وستفالی مواجه خواهد شد.

کیسینجر در ادامه تصریح کرد: فکر نمی‌کنم که پوتین کاراکتری شبیه به هیتلر باشد. او از دل داستایوفسکی بیرون می‌آید.

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود به رییس‌جمهوری فعلی کشورش پرداخت و اظهار کرد: نمی‌خواهم درباره ترامپ زیاد صحبت کنم زیرا چنین صحبتی مستلزم رویکردی منسجم‌تر است. به اعتقاد من ترامپ احتمالا از جمله شخصیت‌هایی در تاریخ است که در هیبت پایان‌دهنده به یک دوره و خاتمه‌بخش فضایی قدیمی عمل می‌کند. این لزوما به این معنا نیست که او این را می‌داند و یا به جایگزینی بهتر فکر می‌کند. این رویداد می‌تواند صرفا یک اتفاق باشد.

در میان رهبران جهان کسی توجه کیسینجر را چندان به خود جلب نمی‌کند؛ جز امانوئل ماکرون که وزیر امور خارجه پیشین آمریکا درباره او می‌گوید: هنوز نمی‌توانم بگویم که او موثر واقع شده زیرا به تازگی کارش را آغاز کرده اما من روش او را دوست دارم. در میان سایر رهبران اروپایی آنگلا مرکل رهبری محلی است. من شخصا به او علاقه دارم و به او احترام می‌گذارم اما او چهره‌ای ماورایی نیست.

این سیاستمدار کار کشته در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود به زبیگنیو برژینسکی اشاره کرده و گفت: زمانی که او درگذشت، من نامه‌ای به همسرش نوشتم و به این موضوع اشاره کردم که هیچ درگذشتی به اندازه درگذشت برژینسکی مرا متأثر نکرد.

وی ادامه داد: برژینسکی در نسل من تقریبا بی‌همتا بود. ما هر دو ایده‌هایی در این باره داشتیم که نظام جهانی مسأله اصلی دوره ماست. چگونه می‌توانیم آن را ایجاد کنیم؟ ما در این باره ایده‌های متفاوتی داشتیم اما برای هر دوی ما این دغدغه وجود داشت که دیپلماسی به مرحله بالایی از نفوذ ارتقا پیدا کند.

مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا همچنین بیان کرد: در دهه 40 میلادی رهبران اروپایی درک مشخصی از مسیر داشتند اما اکنون آنها عمدتا فقط می‌خواهند که از مسائل طفره بروند.

کیسینجر در این گفت‌وگو تصریح کرد، بر این باور است که چین در مسیر تحقق اهداف خود قرار دارد و در عین حال آمریکا در حال تبدیل شدن به جزیره‌ای ژئوپلیتیک است.

نظرات بینندگان