arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۰۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۲۲ - ۳۰ تير ۱۳۹۷

هشدار اورژانس در مورد آمار بالای غرق شدگی/مرگ در رودخانه بیشتر از دریاست

سرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: هفته گذشته ۴۲ نفر در کشور دچار غرق شدگی شدند؛ ۱۹ نفر از آنان در حالی جان باختند که ۹ مورد مرگ بر اثر غرق شدگی در رودخانه‌ها واقع شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هشدار اورژانس در مورد آمار بالای غرق شدگی/مرگ در رودخانه بیشتر از دریاستسرپرست سازمان اورژانس کشور گفت: هفته گذشته ۴۲ نفر در کشور دچار غرق شدگی شدند؛ ۱۹ نفر از آنان در حالی جان باختند که ۹ مورد مرگ بر اثر غرق شدگی در رودخانه‌ها واقع شد.

به گزارش  ایرنا از روابط عمومی سازمان اورژانس کشور، پیرحسین کولیوند با توجه به آمار تلفات ناشی از غرق شدگی، افزود: هفته گذشته ۴۲ نفر که غالبا طیف کودکان و جوانان را در برمی گیرد دچار غرق شدگی شدند که از این تعداد ۲۳ نفر به بیمارستان اعزام شدند و ۱۹ نفر جان خود را از دست داده اند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور ادامه داد: تنها در هفته گذشته یک نفر در دریا، یک نفر در دریاچه، ۹ نفر در رودخانه، پنج نفر در سد، یک نفر در استخر کشاورزی، یک نفر در استخر پارک ویک نفر در استخر خانگی جان خود را از دست داده اند که کم سن‌ترین شان کودک ۳ ساله و یک فرد ۴۰ ساله هم بیشترین سن را داشت. 
کولیوند، غرق شدگی یا خفگی درآب را یکی از علل مرگ ومیر، به ویژه درمیان کودکان ونوجوانان دانست و اظهارکرد: این حادثه معمولا درفصل بهار و تابستان روی می‌دهد. خفگی درآب ممکن است در دریا، رودخانه، استخر، حوض موجود در حیاط منزل، آب انبار‌ها و یا حتی وان حمام رخ دهد.

به گفته وی، ناآشنایی کافی با اصول شنا (مهمترین عامل)، بیماری صرع و عقب ماندگی ذهنی و استفاده از قایق‌های تندرو به ویژه درمناطق ممنوعه از مهمترین عوامل غرق شدگی به شمار می‌روند.
کولیوند با یادآوری اهمیت پیشگیری از غرق شدگی گفت: برای پیشگیری از خفگی درآب، باید از استحمام کودکان به تنهایی در وان حمام جلوگیری کرد، چون ممکن است کودک دراثر دراز کشیدن در وان دچار خواب آلودگی شده وغرق شود.
وی ادامه داد: کودک را حتی برای یک لحظه هم درلگن آب یا حمام تنها نگذارید. اگر به هرعلتی مانند زنگ خوردن تلفن، مجبور به ترک حمام هستید، کودک را هم با خود ببرید. اعتماد بزرگتر‌ها به کودک سبب بروز حوادث ناگوار می‌شود، زیرا کودک توانایی واطلاعات کافی هنگام مواجهه با خطر را ندارد.

به گفته وی، حتما اطراف حوض‌ها واستخر‌های خانگی از نرده‌های حفاظ استفاده شود و درخصوص خطر غرق شدگی درآب، راه رفتن برروی دیواره حوض یا استخر وپریدن درآب به کودک آموزش داده شود. آموزش، به ویژه بصورت غیرمستقیم ازطریق کتاب وسایر وسایل آموزشی، تاثیر زیادی در پیشگیری از بروز آسیب‌ها دارد.

سرپرست اورژانس کشور تاکید کرد: به مهارت خود ودیگران در شنا کردن اعتماد نکنید و مغرور نشوید. شواهد نشان می‌دهد که بیشتر غرق شدگان دردریا کسانی بودند که بدلیل آشنایی با شنا به خود مغرور شده وبه هشدار‌های موجود توجه نکرده اند. قبل از اقدام به شنا به علایم وهشدار‌های موجوددر محل توجه کنید. عمل به هشدار‌ها ضامن حفظ سلامتی شماست.

وی اضافه کرد: درصورت بردن کودکان و نوجوانان به استخر، سد یا ساحل دریا، برای آن‌ها از بازوبند یا جلیقه نجات استاندارد استفاده شود و کاملا مراقبشان باید بود در کنار این موارد، هنگام خرید وسایل فوق به علامت استاندارد توجه شود.

نظرات بینندگان