arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۰ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷

دوست و رقیب قدیمی تختی، رییس فدراسیون زورخانه‌ای اروپا شد

«الکساندر مدوید» پرافتخارترین آزادکار جهان و از دوستان و رقیبان جهان پهلوان تختی برای بار دوم به عنوان رییس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در قاره اروپا انتخاب شد. با تصویب مجمع کنفدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی اروپا مقرر شد که دفتر این کنفدراسیون، در مینسک ارتقا یابد و «ولادیمیر گریشنکو» رئیس فدراسیون بلاروس مسوولیت یافت که در تقویت این دفتر تمام سعی خود را به کار گیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«الکساندر مدوید» پرافتخارترین آزادکار جهان و از دوستان و رقیبان جهان پهلوان تختی برای بار دوم به عنوان رییس فدراسیون زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در قاره اروپا انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، دومین مجمع عمومی کنفدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی اروپا به منظور انجام انتخابات و تعیین اعضا و تصویب اساسنامه این نهاد جمعه شب به ریاست «الکساندر مدوید» پرافتخارترین آزادکار جهان، در مینسک پایتخت بلاروس برگزار شد و وی برای دومین بار به به ریاست این نهاد برگزیده شد.
با تصویب مجمع کنفدراسیون ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی اروپا مقرر شد که دفتر این کنفدراسیون، در مینسک ارتقا یابد و «ولادیمیر گریشنکو» رئیس فدراسیون بلاروس مسوولیت یافت که در تقویت این دفتر تمام سعی خود را به کار گیرد.
موضوع بعدی این مجمع نظام آموزشی کنفدراسیون اروپایی بود. کنفدراسیون اروپایی در حوزه آموزش به پنج منطقه تقسیم شد.
منطقه یک شامل استونی، بلاروس، لتونی، لیتوانی با مرکزیت بلاروس، منطقه دو شامل سوئد، فنلاند، نروژ، دانمارک با مرکزیت دانمارک. منطقه سه شامل آلمان، اتریش، ایتالیا، بلژیک، سوئیس، فرانسه، هلند با مرکزیت آلمان، منطقه چهار شامل اسلواکی، چک، رومانی، لهستان، مجارستان با مرکزیت لهستان و منطقه پنج شامل جمهوری آذربایجان، ترکیه، گرجستان، روسیه با مرکزیت جمهوری آذربایجان.
در این اجلاس پیام مهرعلیزاده ریاست فدراسیون بین المللی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی (IZSF) به این اجلاس قرائت شد.
مهرعلیزاده در این پیام خاطر نشان کرد: ورزش‌های تحت پوشش فدراسیون بین المللی زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی IZSF به منظور تضمین سلامت جسم و روان انسان ها، کمک به نوع دوستی و تقویت صلح جهانی از طریق ورزش (با شعار ورزش زورخانه‌ای و صلح جهانی) شکل و ساختار مدرنی به خود گرفته و تمامی همکاران این نهاد در دنیا تلاش جدی برای معرفی این رشته دارند.
وی افزود: امروز ۸۵ کشور با خصوصیات فرهنگی و اخلاقی مختلف در کنار یکدیگر شرایط توسعه این ورزش را فراهم کرده اند. ورزش‌های زورخانه‌ای برخاسته از مهد ایران زمین، به عنوان میراث بشری مطرح است و یونسکو باور دارد که توسعه آن می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیاز‌های معنوی انسان این عصر باشد.
رئیس فدراسیون بین المللی ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی ضمن قدردانی از تلاش‌های دولت بلاروس و «الکساندر مدوید» برای برگزاری این مسابقات افزود: اکنون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی مورد شناسایی نهاد‌های بین المللی ورزشی و عمومی قرار گرفته و برگزاری شایسته و استاندارد این ورزش بیشترین کمک را به المپیکی شدن آن خواهد کرد.
پنجمین دوره رقابت‌های ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی روز‌های شنبه و یکشنبه در شهر مینسک پایتخت بلاروس برگزار می‌شود.
۱۲ تیم از کشور‌های مختلف اروپایی در این دوره از رقابت‌ها شرکت دارند. امروز (شنبه) مسابقات زورخانه‌ای و یکشنبه مسابقات کشتی پهلوانی انجام می‌شود.
«الکساندر مدوید» عضو اسبق تیم ملی کشتی آزاد شوروی سابق در وزن فوق سنگین و دارنده ۱۰ مدال طلای جهان و المپیک، بی شک بزرگترین کشتی گیر قرن بیستم و یکی از بهترین‌های تمام دوران ورزش است.
ظهور و اوج گرفتن الکساندر مدوید با سال‌های پایانی دوران جهان پهلوان تختی همزمان بود. در حالیکه مدوید، جوان، نیرومند، سراسر انگیزه و جویای نام بود، پهلوان تختی از دیرپاترین قهرمانان عصر خود به حساب می‌آمد و کم کم به آخر دوران قهرمانیش نزدیک می‌شد.
با این حال این فاصله باعث نشد تا بین آن‌ها جدا از رقابت بر روی تشک، دوستی عمیق خارج از آن شکل نگیرد. مدوید در مورد تختی می‌گوید:
آشنایی با تختی برای من افتخار بزرگی به حساب می‌آید. آشنایی ما از مسابقه‌های کشتی آزاد قهرمانی سال ۱۹۶۱ جهان در یوکوهاما ژاپن آغاز شد.
در آن میدان بزرگ، تختی برنده مدال طلای وزن هفتم شد و من در فوق سنگین مدال برنز گرفتم. این نخستین حضور من در مسابقات جهانی بود. در همین جا بود که تختی را شناختم و از نزدیک به قدرت و بزرگی اش پی بردم. او همیشه مرا دوست می‌داشت. ملت خودش را هم دوست داشت.
مدوید می‌گفت، مشکل‌ترین مبارزات من در دوران قهرمانی، در برابر غلامرضا تختی از ایران بود.
بعد از گذشت چندین دهه از درگذشت جهان پهلوان تختی، مدوید هیچگاه این رفیق و رقیب قدیمی خود را فراموش نکرده و علاقه او به ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به واسطه حضور تختی در این رشته است.
او امیدوار است که روزی کشتی پهلوانی ایران به بازی‌های المپیک راه یابد.

نظرات بینندگان