arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۳۵۲
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۷ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۷
نتایج یک پژوهش روانشناختی نشان داد:

ایلان ماسک و دونالد ترامپ موج سواران توییتری هستند! / شباهت های رفتاری با وجود تفاوت های طرز فکر

روانشناسان معتقدند مدیرعامل تسلا و رئیس جمهور ایالات متحده هر 2 از یک برنامه ویژه روانشناسی برای سیاست ورزی در جهت دهی فرهنگ عامه استفاده می کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روانشناسان معتقدند مدیرعامل تسلا و رئیس جمهور ایالات متحده هر 2 از یک برنامه ویژه روانشناسی برای سیاست ورزی در جهت دهی فرهنگ عامه استفاده می کنند.

به گزارش سرویس آی تی انتخاب به نقل از سی ان بی سی، گروهی از روانشناسان به این نتیجه رسیده اند که گرچه ایلان ماسک مدیر عامل تسلا و دونالد ترامپ، رئیس جمهورایالات متحده نظرات مشابهی را در مورد آینده به ویژه در مورد سیاست انرژی به اشتراک نمی گذارند، با این حال، هر دو به عنوان اساتید استفاده از توییتر برای بهره برداری از یک پدیده روانشناسی عمومی شناخته می شوند.

این روزها اینترنت و شبکه های اجتماعی روانشناسان را به مناطق ناشناخته ای هدایت می کنند که در آن یافته های تحقیقاتی اولیه درباره رفتار انسانی تقویت و تشدید می شود.

از تفاوت ها تا شباهت ها

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت تسلا و یکی از افرادی است که جاه طلبی های بسیاری در حوزه  رویاهای خود دارد وی  برای ایجاد یک مرکز بهتر در زمینه انرژی تجدیدپذیر در تلاش است. ترامپ  نیز به عنوان به یک محافظه کار آمریکایی امیدوار است که کشور دوباره به بازسازی صنایع تولیدی و انرژی، از جمله فولاد و زغال سنگ اقدام کند.

اما با وجود این که این  2 نفر به لحاظ ایده آل ها بسیار متفاوت هستند در خصوص یک موضوع مشخص با یکدیگر تفاهم دارند.هر2 نفر آن ها در خصوص تاثیر گذاری اجتماعی از طریق توییت های خود روی کاربران توافق دارند. این موضوع یک اثر روانشناختی جمعی است که توسط ده ها تن از محققان مورد مطالعه قرار گرفته است و اکنون از طریق آزمایشگاه آنلاین توییتر مجددا مورد آزمایش قرار گرفته است.

 

فریب های توییتری یا اثر گذاری های مثبت؟

در حالی که برخی معتقدند که فریب های میلیاردرها در توییتر منفی هستند  و در تلاش برای محدود کردن دسترسی آنها هستندريال برخی از کارشناسان حوزه روانشناسی پیشنهاد می کنند که مانعی پیش روی این افراد قرار داده نشود،چرا که این افراد می توانند به عنوان موارد  مطالعه و درواقع  کیس های مطالعه در نظر گرفته شوند.

اغلب کارشناسانی که در حوزه بررسی های روانشناختی مطالعه می کنند ، معتقدند گروه هایی که رابطه خانوادگی، روابط عاطفی و ایدئولوژی قدرتمندی ایجاد نکرده اند در تلاشند  مانند "ماسک و ترامپ" از سخنان بی نظیر، قوی و افراطی آنان استفاده کنند و الهام گیرنده این اشخاص باشند. ترامپ و ماسک نیز در تلاشند تا از ارتش عظیم و غیرقابل انکار حامیان  خود برخوردار شوند.

دان فورسایت، روانشناس شخصیت از دانشکده روانشناسی دانشگاه جکسون، ریچموند معتقد است استفاده از روش هایی مثل بررسی رفتارهای آنلاین افراد، می تواند روشی مطمئن برای  بررسی رفتارهای جمعی باشد.

مطالعات نشان داده اند که انسان به عنوان بخشی از خود شناسی به یک رشته رفتار تکاملی برای تشکیل گروه های متمایز اجتماعی نیاز دارد. افراد در سالیان گذشته عضو گروهها و قبایل مختلف می شدند تا ماهیت اجتماعی خود را تایید کنند. اکنون نیز افراد برای هویت بخشی در حوزه نژاد، مذهب، احزاب سیاسی، جنسیت، سازمان های اجتماعی و محل اقامت به شبکه های اجتماعی وابسته اند.

تاثیر شبکه های اجتماعی بر مسائل روانشناختی

جی وان باول، استاد روانشناسی و علوم اعصاب دانشگاه نیویورک معتقد است ؛ رسانه های اجتماعی می توانند روی هورمون ها و سیستم اعصاب افراد اثرگذار باشند.

 

فراز و فرودهای روابط ماسک و ترامپ در توییتر

رفتارهای افراد مشهور و میلیاردر در شبکه های اجتماعی به شدت از سوی کاربران رصد می شود. برای مثال ماسک کمتر از یک هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال 2016، ترامپ را در توییتر مورد انتقاد قرار داد و گفت: "به نظر نمی رسد که او شخصیتی داشته باشد که به خوبی در ایالات متحده انعکاس پیدا کند."

با همه این ها پس از پیروزی ترامپ در مسند ریاست جمهوری، ماسک پیشنهاد وی را برای پیوستن به شورای مشورتی اقتصادی دولت ترامپ را پذیرفت و در توییتر با انتقادات پرشماری رو به رو شد. ماسک در همان زمان در توییتر نوشت که می تواند روی ترامپ تاثیر بگذارد. اما این  قهرمان تکنولوژی کاخ سفید تنها  تا ژوئن 2017، در بین یاران ترامپ دوام آورد و پس از تصمیم رییس جمهور به عقب نشینی ایالات متحده از موافقتنامه تغیییرات اقلیمی پاریس، در توییتی نوشت : "من از شوراهای ریاست جمهوری خارج می شوم. تغییرات آب و هوایی واقعامهم است و ترک پیمان پاریس رفتاری اشتباه بود. "

 

اخیرا ماسک از 38،900 دلار برای حمایت از کمیته ای با هدف حفظ اکثریت جمهوری خواه در مجلس نمایندگان ایالات متحده  هزینه کرد و به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. از سوی دیگر او رفتارهای انسان دوستانه زیادی نیز نشان می دهد.

به اعتقاد روانشناسان، باورهای سیاسی ماسک کمتر ازآن چه در رسانه ها بازتاب می یابد است و لفاظی های افراطی ماسک اعمال او را تحت تاثیر قرار می دهد.

رویا پاک سرشت

 

نظرات بینندگان