arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۱۸۱۹
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۳ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۷

ارتش افغانستان: رهبر داعش با ۱۵۰جنگجو به دولت پیوست

مقام‌های ارتش در شمال افغانستان می‌گویند که بیش از ۱۵۰ نفر از نیروهای داعش در ولایت جوزجان به دولت "تسلیم" شده‌اند. همزمان طالبان ادعا کرده‌اند که نیروهای داعش در این ولایت را "ریشه‌کن" کرده‌اند.درگیری بین نیروهای طالبان و داعش جریان دارد. تلفات هر طرف بیش از صد نفر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مقام‌های ارتش در شمال افغانستان می‌گویند که بیش از ۱۵۰ نفر از نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در ولایت جوزجان به دولت "تسلیم" شده‌اند. همزمان طالبان ادعا کرده‌اند که نیروهای داعش در این ولایت را "ریشه‌کن" کرده‌اند.

قول اردو/ لشکر ۲۰۹ شاهین در اعلامیه‌ای گفته است که مولوی حبیب‌الرحمن رهبر داعش در شمال افغانستان و مفتی نعمت‌الله معاون او نیز در جمع جنگجویان داعش هستند که به دولت پیوسته‌اند.

در همین حال محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان با تائید این خبر به محفوظ زبیدی، خبرنگار بی‌بی‌سی گفته است که درگیری بین نیروهای طالبان و داعش جریان دارد. غفوری افزود که تلفات هر طرف بیش از صد نفر است.

طالبان هم با نشر اعلامیه‌ای گفته‌اند که نیروهای داعش در ولایت جوزجان را 'کاملاً ریشه‌کن' کرده‌اند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه گفته که در جریان عملیات چند روزه همه مناطق ولسوالی درزآب از نیروهای داعش تصفیه شده‌ است.

سخنگوی طالبان افزود که حبیب‌الرحمن، مسئول عمومی داعش و ملا صبغت‌الله، مسئول مالی این گروه همراه ۱۵۲ نفر به دولت افغانستان 'پناه' برده‌اند.

درگیری بین این دو گروه جنگجو حدود یک ماه است که در ولسوالی درزآب ولایت جوزجان ادامه دارد.

سخنگوی والی جوزجان گفته است که با پیشرفت‌های اخیر علیه گروه داعش در شمال افغانستان،‌‌ نگرانی همسایه‌های شمال افغانستان از جمله روسیه برطرف خواهد شد. ولایت جوزجان با ترکمنستان هم‌مرز است.

'پیشرفت‌ها علیه داعش' در شمال افغانستان در حالی از سوی دولت افغانستان اعلام می‌شود که ماه گذشته (ژوئیه ۲۰۱۸) نیز نیروهای بین‌المللی در افغانستان گفته بودند در یک عملیات مشترک با نیروهای افغان در ولایت ننگرهار، 'پایتخت' خلافت گروه داعش در این کشور را نابود کرده‌اند؛ اما چند روز پیش (شنبه ۶ مرداد/اسد) دست‌کم دو مهاجم به مرکز آموزشی قابله‌ها/ماما در شهر جلال‌آباد حمله کردند و دو محافظ و یک راننده این مرکز را کشتند و هشت نفر را زخمی کردند. مسئولیت این حمله را داعش برعهده گرفت.

دیروز (سه‌شنبه ۹ اسد/مرداد) نیز در حمله‌ گروهی به اداره امور مهاجرین در جلال‌آباد، مرکز ننگرهار دست‌کم ۱۵ نفر کشته شدند. مسوولیت این حمله را هنوز گروهی به عهده نگرفته است و طالبان هم دست‌ داشتن در این حمله را رد کرد‌ه‌اند.

داعش در شمال افغانستان

به گفته سخنگوی والی جوزجان، ولسوالی درزاب این ولایت مرکز اصلی داعش در شمال افغانستان است.

غفوری می‌گوید درگیری‌ها در این منطقه شمار زیادی از ساکنان محل را مجبور به ترک خانه‌های‌شان کرده است.

فعالیت شاخه خراسان گروه داعش در افغانستان در کنار گروه طالبان، نگرانی‌ها از افزایش ناامنی در این کشور را بیشتر ساخته است. این دو گروه در افغانستان بارها با یکدیگر نیز درگیر شده‌اند.

در حال حاضر داعش عمدتا در ننگرهار در شرق و جوزجان در شمال افغانستان نفوذ و حضور دارد، ولی هرازگاهی برخی بمبگذاری و حملات انتحاری در کابل و برخی جاهای دیگر هم به این گروه نسبت داده می‌شود.

گروه داعش، افغانستان، ایران، پاکستان و برخی مناطق آسیای میانه را "ولایت خراسان" خلافت اسلامی می‌داند و به همین دلیل، اعضای این گروه در افغانستان "داعش خراسان" نامیده می‌شود.

منبع : بی بی سی

نظرات بینندگان