arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۰۸ - ۱۷ مرداد ۱۳۹۷

در جلسه جنجالی استیضاح ربیعی چه گذشت؟

با اعتراض مخالفان استیضاح، جلسه استیضاح ربیعی به جنجال کشیده شد. جلسه با تاکید لاریجانی بر قانونی بودن استیضاح، پس از نیم ساعت تنفس از سر گرفته شد / ربیعی: نماینده ای آمده گفته سالی 500 میلیون به حسابی بریز / لاریجانی به ربیعی: اسم آن نماینده را بدهید تا به هیات نظارت بدهیم / کوهکن: صحنه‌گردان جلسه یکی دو نفر از وزارت کار بودند / نگهبان سلامی: ربیعی به جای لابی‌گری وظایف وزارتخانه‌ای خود را انجام می‌داد / جاسمی: امروز صبح عده‌ای از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند / مقصودی: آقای ربیعی شما آخر لابی‌گری و بازی‌کردن با احساسات مردم هستید / نوروزی: آقای ربیعی! پسر شما با پسر معاونتان در دبی شرکت دارند؟ / پورابراهیمی: جریان های وابسته به وزیر کار در سالن غذاخوری با تک تک نماینده صحبت کردند که از استیضاح انصراف دهند / ای کاش ربیعی را با این قدت لابیگری وزیر خارجه می کردند! / آقای پزشکیان! زهرا پزشکیان، مسئول فایننس شرکت پتروشیمی جم چه ارتباطی با شما دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

تنش در جلسه با اعتراض مخالفان استیضاح / جلسه پس از نیم ساعت تنفس از سر گرفته شد /  کوهکن: صحنه‌گردان جلسه یکی دو نفر از وزارت کار بودند / رستمیان: اشک ربیعی برای کارگران «شوی تبلیغاتی» است / نگهبان سلامی: ربیعی به جای لابی‌گری وظایف وزارتخانه‌ای خود را انجام می‌داد

جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با دستور کار استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد و پس از رای گیری، ربیعی وزیر نماند.

به گزارش ایسنا صبح امروز در حالی که جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستور استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده بود، در پی اعتراض جمعی از نمایندگان به عدم رعایت تشریفات قانونی در مورد استیضاح و عدم بررسی آن در جلسه کمیسیون موضوع احتمال منتفی شدن استیضاح وزیر کار مطرح شد.

به این ترتیب که قرار بود ۱۱ نفر از نمایندگان به عنوان متقاضی استیضاح وزیر کار در این جلسه صحبت کنند. اما با آغاز جلسه هیچ کدام حاضر به صحبت در مخالفت با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشدند.

در ادامه این جلسه علی لاریجانی در دفاع از روال قانونی استیضاح با بیان این‌که «در جریان اعلام وصول و بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روال قانونی انجام شده» در عین حال گفت که منتفی شدن این استیضاح تنها با پس گرفتن همه امضاها امکان‌پذیر خواهد بود.

بنابر این رییس مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به اجماع و تعیین تکلیف جمع‌بندی استیضاح‌کنندگان تنفس اعلام کرد و در نهایت بعد از تنفس ۳۰ دقیقه‌ای استیضاح ربیعی آغاز شد.

با آغاز مجدد جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بین محجوب و لاریجانی برای حضور داشتن یا نداشتن وزیر برای شروع جلسه بگو مگو اتفاق افتاد.

محجوب گفت: پس از اعلام تنفس و خارج شدن نمایندگان دولت و رسانه‌ها، هنوز وزیر به داخل صحن برنگشته و شما نباید جلسه استیضاح را بدون حضور ربیعی آغاز کنید و لاریجانی در واکنش به اعتراض شدید وی، با خواندن ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی مجلس به وی گوشزد کرد که هیچ کجای آیین‌نامه صراحتی برای آغاز جلسه استیضاح با حضور وزیر استیضاح شونده ندارد.

در همین رابطه محسن کوهکن در در حاشیه جلسه علنی امروز با بیان این که علیه استیضاح‌کنندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جوسازی شد گفت: صحنه‌گردان جلسه یکی دو نفر از وزارت کار بودند.

پس از آغاز جلسه نیز بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس در جمع خبرنگاران پارلمانی با ارائه توضیحاتی درباره اتفاق جلسه استیضاح «علی ربیعی»، روند طی شده در اعلام وصول طرح استیضاح وزیر کار را «قانونی» دانست و اقدام نمایندگان متقاضی استیضاح برای صحبت نکردن را «نکوهش» کرد.

در ادامه این جلسه موافقان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در جایگاه به ارائه نظرات خود پرداختند.

رستمیان: آقای ربیعی اشک شما برای کارگران "شوی تبلیغاتی" است

نگهبان سلامی: آقای ربیعی به جای لابی‌گری وظایف وزارتخانه‌ای خود را انجام می‌دادید

اکبری: لحن وزرا پس از رای اعتماد تغییر کرد

سلیمانی: عوامل پشت پرده در مجلس برای اخلال در استیضاح وزیر تعاون معرفی شود

جاسمی: امروز صبح عده‌ای از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند

مقصودی: آقای ربیعی شما آخر لابی‌گری و بازی‌کردن با احساسات مردم هستید

کمالی‌پور: شستا نتوانسته شفاف‌سازی لازم را در مجموعه‌های اقتصادیش ایجاد کند

گودرزی: تامین اجتماعی در حال فروپاشی است

خادمی: اگر به استیضاح ربیعی رای ندهیم در افسردگی و بیکاری جوانان شریکیم

یارمحمدی: امروز باید پرسید آیا آقای ربیعی توانسته به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند؟

خجسته: مجلس معامله‌گر نیست

چنارانی: وزارت تعاون به جامعه کارگری ظلم کرده است

نوروزی: وزیر کار در مورد عدم بازگشت دلارهای پتروشیمی‌ها توضیح دهد

رنجبرزاده: نباید بگذاریم وزیران ضعیف در دولت باقی بمانند

پورابراهیمی: اشتغال ماموریت کیست که مردم به کف خیابان‌ها می‌آیند؟

همچنین سید حسین نقوی حسینی گفت که فراکسیون نمایندگان ولایی به استیضاح ربیعی رای مثبت خواهد داد.

بالاخره علی ربیعی پس از شنیدن سخنان استیضاح کنندگان پشت تریبون مجلس رفت و گفت: منصفانه این است که آمار و ارقامی بر علیه بنده بیان می‌کردید که متاسفانه هیچ یک از استیضاح کنندگان این چنین صحبت نکردند. یکی از آنان گفت چرا مجلس تنها وزیری که پاسخگوست را استیضاح می‌کند؟ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همه ارکان نظام باید درباره چرایی ایجاد نابسامانی‌های کشور جوابگو باشند. باید با هم کار کنیم و تصمیم بگیریم تا حقوق کارگران افزایش یابد. وی افزود:باید با هم کار کنیم و تصمیم بگیریم تا حقوق کارگران افزایش یابد. وام‌های ارزان را دنبال کردم. بیش از همه سفره خالی را درک می‌کنم. اما شما می‌گویید «باز گریه» کرد.

ربیعی در قسمت دوم صحبت‌های خود در جلسه استیضاح گفت: باید به سمتی برویم که در کشور شفافیت ایجاد کنیم و به مردم نشان دهیم که با فساد مبارزه می‌کنیم. تجربه من که نویسنده کتاب زنده باد فساد هستم نشان می‌دهد که هر وقت سیاسی کاری انجام شد و موضوعات را غیرشفاف کردند به دنبال کاهش نظارت بودند. وی خطاب به پور ابراهیمی گفت: من واقعا نمی‌خواهم وارد برخی از مسائل شوم اما رزومه آقای کهنوجی دست من چکار می‌کند؟ اگر ایشان مدیرعامل مس می‌شد مشکل شما این چنین با من ادامه پیدا می‌کرد؟

پس از اظهارات وزیر کار، علی لاریجانی گفت که هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ادعای مطرح شده از سوی وزیر کار در مورد یکی از نمایندگان را بررسی خواهد کرد.

در ادامه این جلسه مخالفان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در جایگاه به ارائه نظرات خود پرداختند.

خدری: به من گفتند اگر فکر تایید صلاحیت دی ماه ۹۸ هستید صحبت نکنید

همچنین رییس مجلس در جریان استیضاح علی ربیعی، نامه حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور در مورد حمایت دولت از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از را قرائت کرد و توضیح داد: آقای امیری نامه‌ای را دادند و در آن آوردند که در مجلس مطلبی به من انتساب داده شده مبنی بر اینکه دولت از آقای ربیعی حمایت نمی‌کند که این درست نیست. من به عنوان وظیفه از آقای ربیعی حمایت می‌کنم و حرفی غیر از آن نادرست است.

به منظور پایان یافتن جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز با رای نمایندگان جلسه علنی مجلس یک ساعت تمدید شد.

پس از آغاز دوباره جلسه علنی مجلس رییس مجلس با آغاز رای‌گیری از نمایندگان دولت خواست جلسه علنی مجلس را ترک کنند و نمایندگان مجلس با ۱۲۹ رای موافق و ۱۱۱ رای مخالف به استیضاح علی ربیعی رای دادند. بنابراین علی ربیعی از وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی می‌رود.

در پایان تعدادی از نمایندگان در تذکراتی جداگانه بر لزوم بررسی ادعاهای مطرح شده نسبت به نمایندگان در جریان جلسه استیضاح تاکید کردند که رییس مجلس در پاسخ به آنها گفت: هیات نظارت سریع به این موضوع رسیدگی کند و نتیجه را به همه اعلام نماید. لاریجانی با تبریک روز خبرنگار، گفت که جلسه علنی بعدی مجلس ۲۸ مرداد برگزار می‌شود.

پورابراهیمی: اشتغال ماموریت کیست که مردم به کف خیابان‌ها می‌آیند؟
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۲:۴۷

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به نایب رییس مجلس که مدافع علی ربیعی بود، گفت: آقای پزشکیان، زهرا پزشکیان مسوول فاینانس پتروشیمی جم چه نسبتی با شما دارد؟

محمدرضا پورابراهیمی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: در جلساتی که با برخی دوستان داشتم آقای ربیعی را «خدای لابی» معرفی کردند. طیف‌های عظیم کارگری و برخی در مجلس با فشار به نمایندگان اجازه طرح مباحث استیضاح را سلب کردند. ای کاش وزیر تعاون جایگزین وزیر خارجه می شد تا برجام را حل می‌کرد و من مطمئنم که ایشان با قدرت لابی‌گری خود می‌توانست این پرونده را حل کند.

وی با بیان اینکه شاکله تصمیمات بزرگ اقتصادی در وزارت تعاون انجام می شود، ادامه داد: به اسم بیمه، تعاون و کار کارهای کلان و بنگاه‌داری انجام می‌شود. هفته قبل در جلسه کمیسیون برای عرضه نشدن ارز پتروشیمی‌ها که متعلق به وزارت کار است را مطرح کردیم و این شرکتها عامل اخلال در نظام اقتصادی در قضیه نابسامانی‌های نرخ ارز هستند. یقه چه کسی را بگیریم؟ ۳۲۷ شرکت زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی است و ۱۸۷ شرکت زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشور هستند دهها شرکت زیر مجموعه صندوق بیمه عشایر و روستاییان هستند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس بزرگترین شرکتهای تولیدکننده دارو و حمل و نقل کالا را متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و افزود: ۶۶ درصد پتروشیمی جم،۷۸ درصد پتروشیمی امیرکبیر، ۴۹ درصد پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ۹۵ درصد نفت پاسارگاد و بیش از ۳۰ شرکت مهم در این حوزه متعلق به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. اشتغال ماموریت کدام دستگاه است که مردم به کف خیابان‌ها می‌آیند؟

نماینده مردم کرمان در مجلس مدعی سوء مدیریت علی ربیعی شد و افزود: بدهکارترین سازمان، سازمان تامین اجتماعی است. کامران به همین دلیل درخواست تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی را به جریان انداخته‌اند که در کمیسیون اقتصادی در حال رسیدگی به آن هستیم. لایحه دولت برای تفکیک این وزارتخانه توسط دولت ارائه شد و مجلس با توجه به شرایط کشور با آن مخالفت کرد. از وزیر می‌پرسم به چه دلیل برای رای نیاوردن این لایحه لابی سنگین کردید؟

پورابراهیمی با اشاره به تخلفات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: آقای پزشکیان شما تقوا را رعایت کردید؟ آیا شما مطمئن به روی ندادن تخلف در این وزارتخانه نیست؟ وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پرونده عریض و طویل اطرافیان ربیعی و مشکلات اقتصادی زیادی ناشی از این مسئله را بررسی کنند و به مردم گزارش دهند.

وی خطاب به نایب رییس مجلس که مدافع عملکرد ربیعی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود، پرسید: آقای پزشکیان، زهرا پزشکیان مسوول فاینانس پتروشیمی جم چه نسبتی با شما دارد؟

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خطاب به همکارانش در مجلس با بیان قسم جلاله، بینی و بین‌الله گفت: ماندن حتی یک روز ربیعی به عنوان وزیر به صلاح کشور نیست. به فضل الهی به هر حجتی رسیدید تصمیم بگیرد.

دفاع تمام قد پزشکیان از ربیعی
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۲:۳۹

نایب رییس مجلس با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تغییر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نفع کشور نیت،‌ گفت: نمایندگان براساس انصاف و حق رای دهند، اعتبار و عزت مجلس به رای دادن بر اساس حق و نه تحت فشار است.

مسعود پزشکیان در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس و در مخالفت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ گفت: بنده قرار نبود صحبت کنم، اما از صبح که وضع موجود و بحث‌هایی که برخی عزیزان نسبت به مجلس شد را دیدم، احساس کردم باید از مجلس و نمایندگان دفاع کنم.

وی توضیح داد: اینکه بگویند نمایندگان لابی کرده و پول گرفتند، بی‌احترامی و بی‌انصافی است. ما می‌خواهیم چه کسی را زیر سوال ببریم؟ بنده به عملکرد آقای ربیعی رای مثبت می‌دهم اما این چه جوی است راه افتاده که اگر کسی به استیضاح رای ندهد حیثیت مجلس از بین می‌رود. اگر ما تحت جو و بر اساس فشار رای دهیم آن وقت است که حیثیت مجلس از بین می‌رود. باید بر اساس حق و نه جوسازی و زدن انگ، تهمت و افتراء رای داد.

این عضو فراکسیون امید، گفت: کدام نماینده پول گرفته که به استیضاح رای ندهد؟ اگر این موضوع ثابت شود باید آن نماینده از مجلس اخراج شود. اینگونه حرف زدن‌ها انصاف نیست. نماینده‌ای پول نگرفته و باج نداده است که به ربیعی رای دهد. اگر پول گرفته بودیم خفه می‌شدیم و هیچ حرفی نمی‌زدیم. بنده هیچگاه دنبال پول، دنیا و قدرت نبوده‌ام.

وی ادامه داد:‌ آقای تقی‌زاده معاون وزیر در همین مجلس به من گفت که می‌گویند پسر بنده با پسر آقای ربیعی شرکت زده و در دبی تشکیلات راه انداخته‌اند، حال اینکه پسر من اصلا پسر آقای ربیعی را نمی‌شناسد. نباید از پشت تریبون تهمت بزنیم، ما مسلمانیم، حضرت علی (ع) فرمود که بین حق و باطل چهار انگشت بیشتر فاصله نیست؛ یعنی حق به معنای دیدن و باطل به معنای شنیدن برای صحه گذاشتن بر موضوعی است، آیا ما می‌خواهیم بر اساس شنیده‌ها رای دهیم؟

پزشکیان ادامه داد: قبلا هم چیزهایی علیه آقای ربیعی در فضای مجازی پخش کرده‌اند اما آیا ما می‌خواهیم با این چیزها رای دهیم؟ ما به خدا و آخرت اعتقاد داریم. اگر پشت تریبون حرف و دلیلی گفته شد که ما به حق بودن آن رسیدیم پس رای دهید؛ نه اینکه بگویید اگر به استیضاح رای ندهیم اعتبار مجلس از بین می‌رود یا اینکه بگویند یکسری پول گرفتند که به آقای ربیعی رای دهند. اگر ما دنبال پول و مقام بودیم خیلی کارهای دیگر می‌کردیم و پول در می‌آوردیم.

وی با اشاره به دوران وزارتش در دولت اصلاحات گفت: بنده در دولت خاتمی، وزیر بودم. آن زمان یادم است که در جلوی وزارت کار تظاهرات و اعتصابات کارگری می‌شد، ‌این اتفاقات در دولت آقای احمدی‌نژاد هم رخ داد، اما پنج سال است که آقای ربیعی وزیر است و ما شاهد این اعتراضات جلوی وزارتخانه نیستیم. این نشان می‌دهد که وزیر مشکل کارگری را در این وضعیت اقتصادی، اجتماعی، صنعتی و گرانی حل کرده است.

پزشکیان با اشاره به انتقاد برخی از نمایندگان از گریه کردن ربیعی، گفت: وزیر برای مردم گریه می‌کند، می‌گویید بد است. اگر قیافه می‌گرفت و مردم را تحویل نمی‌گرفت خوب بود؟ وزیر، نماینده و مسئولان باید با مردم باشند اگر هم نتوانستند مشکلات را حل کنند باید برایش گریه کنند. ما نتوانستیم مشکلات کشور را حل کنیم، باید جواب مردم را به زبان خودشان بدهیم، آنها را تحویل گرفته و احترام بگذاریم.

نایب رییس مجلس خاطرنشان کرد: به بنده گفتند که تو نایب رییسی و نباید حرف بزنی اما من پاسخ دادم بر اساس آنچه می‌فهمم حرف می‌زنم و دفاع می‌کنم. حالا هر کسی که می‌خواهد خوشش بیاید یا اینکه بدش بیاید. من هیچگاه از جناح و دسته‌ای بدون حق دفاع نکردم، اما به نظرم در شرایط فعلی تغییر وزیر به نفع کشور نیست.

وی ادامه داد: اگر رای به استیضاح نمی‌دهیم ادعا نکنیم که پول و مال گرفته‌ایم، این بی‌انصافی و نامردی است. این حرف را اگر هر نماینده، خبرنگار، رسانه و هر کسی بزند، بداند که بی‌انصافی کرده و حرف غیرحق زده است.

پزشکیان مجددا به دوران وزارتش اشاره و اظهار کرد: بنده وقتی وزیر بودم می‌گفتند که بچه‌های من در خارج هستند و دخترم بی‌ام‌و سوار می‌شود. حال که بچه‌های من روی خارج ندیده و آن زمان نه ماشین داشتند و نه از ماشین وزارتخانه استفاده می‌کردند. انصاف هم خوب چیزی است.

وی با تاکید مجدد بر لزوم پرهیز از تهمت و افتراء، گفت: می‌گویند که در مجلس لابی شده است. نمایندگان با یکدیگر صحبت می‌کنند و توضیح می‌دهند که به چه دلایلی رای داده شود و یا نشود. من از شما می‌خواهم که بر اساس انصاف و حق رای دهید. اعتبار و عزت مجلس رای دادن به حق و نه رای بر اساس فشار است.

رنجبرزاده: نباید بگذاریم وزیران ضعیف در دولت باقی بمانند
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۲:۳۸

نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: نباید بگذاریم وزیران ضعیف در دولت باقی بمانند چرا که این امر موجب می‌شود دولت و نظام هم ضعیف شوند.

اکبر رنجبرزاده در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در جریان بررسی استیضاح وزیر رفاه به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، اظهار کرد: من تصمیمی برای استیضاح آقای ربیعی نداشتم و جزو امضاکنندگان اولیه هم نبودم اما در روزهای اخیر اتفاقاتی افتاد و اخباری به هیات رییسه مجلس واصل شد که بر خود تکلیف دانستم که استیضاح را امضا کنم.

وی با طرح این سوال که ماندگاری در وزارت به چه قیمتی است؟ افزود: مجلس، خانه ملت و امید ملت است و قداست و پاکی دارد، چرا روزنه‌های فساد را به سمت مجلس هدایت می‌کنید؟ زیرمجموعه آقای ربیعی مباحث و مسائلی را مطرح کردند که نمایندگان را به چالش فساد ببرند، این ظلم به خانه ملت است. مگر مسئولیت چیست که اینقدر باید تلاش کنیم به هر قیمتی در آن بمانیم.

رنجبرزاده ادامه داد: وزیر نفت کمک‌هایی به حوزه‌های انتخابیه می‌کند و زمانی که استیضاح ایشان مطرح می‌شود همه این کمکها را می‌بندد به خاطر اینکه شرف و حیثیت دولت بالاتر از زد و بندی است که شما مرتکب آن می شوید.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس خطاب به وزیر رفاه، گفت: اگر ما امروز می‌گوییم شما نباشید، بر اساس مستندات است. طی کمتر از ۹ ماه دولت ۲۲۰ هزار شغل واقعی ایجاد کرده این در حالی است که برای یک سال یک میلیون شغل تحقق شده، ما درد و رنج مردم را احساس می‌کنیم،‌ مردم ما مظلوم و محروم هستند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: من دوست دارم رییس‌جمهور بتواند با یاران قدرتمند و قوی به دولت خدمت کند، نباید بگذاریم وزیران ضعیف در دولت باقی بمانند، این موجب می‌شود دولت و نظام ضعیف شوند. باید به دولت کمک کنیم.

رنجبرزاده اضافه کرد: منابع وزارت رفاه ۸۸ هزار میلیارد تومان است و درآمد آن هم کمی بیشتر از این رقم است، با این وضع کارگران و بازنشستگان به چه چیزی امید داشته باشند.

ربیعی: هیچ یک از استیضاح کنندگان با آمار و ارقام صحبت نکرد
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۱:۴۶

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: همه ارکان نظام باید درباره چرایی ایجاد نابسامانی‌های کشور جوابگو باشند. باید با هم کار کنیم و تصمیم بگیریم تا حقوق کارگران افزایش یابد.

علی ربیعی پس از سخنان استیضاح کنندگان پشت تریبون مجلس رفت و دفاع خود را این طور آغاز کرد: احترامم را به مجلس شورای اسلامی که ثمره خون شهدا و جوانی و نوجوانی اکثر ماست، اعلام می‌کنم. احترام عمیق خودم را به همه نمایندگان پیشاپیش اظهار می‌کنم.

وی افزود: وام‌های ارزان را دنبال کردم، بیش از همه سفره خالی مردم را درک می‌کنم اما شما می‌گویید «باز فلانی گریه کرد و مجلس را فریب داد».

ربیعی مجلس را مخاطب قرار داد و افزود: نمایندگان محترم استیضاح حق شماست. انجام این کار در روز خبرنگار را برای خودم پیوند مبارکی می‌دانم. ۱۷ مرداد ۷۷ را هیچگاه از یاد نمی‌برم که طالبان شهید صارمی را هدف قرار داد. در آن شبها کشور دچار مسئله شده بود.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: در کمتر از یک سال برای سومین بار است که به مجلس می‌آیم و خدا را شکر می‌کنم که دو بار توانستم مجددا رای شما را به دست آورم. به لاریجانی گفتم در هر شرایطی در خدمت مجلس هستم. هر وقت کمیسیون بنده را احضار کرد در کمیسیون حضور یافتم و منظم‌ترین فرد برای حضور در کمیسیون‌های مجلس بودم. در جلسه علنی و غیرعلنی متاسفانه مواردی مطرح شد و اکنون نیز خارج از ۱۰ بند استیضاح به بنده گفتند شام معاویه و یزید می‌دهند. بغض و گریه می‌کنم به بنده یک چیز می‌گویند، می‌خندم چیز دیگری می‌گویند. چه بکنم؟ بنده فقط به محورها جواب می‌دهم و وارد حاشیه‌ها نمی‌شود.

وی افزود: آثار رفتار ترامپ ناجوانمرد و یغماگر را در کشور و برخی ناآرامی‌ها را در کشور داریم اما متصل کردن این مسئله به حیثیت یک فرد و به حیثیت مجلس درست است؟ اگر با رفتن بنده فقر کمتر شد و شرایط اقتصادی درست می‌شود، می‌روم و به گوشه‌ای از کشور می‌روم و کار خودم را انجام می‌دهم. منصفانه این است که آمار و ارقامی بر علیه بنده بیان می‌کردید که متاسفانه هیچ یک از استیضاح کنندگان این چنین صحبت نکردند. یکی از آنان گفت چرا مجلس تنها وزیری که پاسخگوست را استیضاح می‌کند؟

ربیعی گفت: به بیش از ۹۰ درصد سوالات استیضاح که چهار ماه قبل مطرح شد، پاسخ داده‌ام. نمی‌دانم در این چهار ماه اتفاقی افتاد که بنده نتوانستم از آن شرایط برای بهبود وضعیت استفاده کنم؟ اولین وزیری بودم که در دولت آژیر کشیدم و طرح و لایحه دادم.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: وزارت تعاون بزرگترین وزارتخانه اجتماعی است که باید سرریز مسائل اجتماعی را تحمل کند و خودش متولی آسیب‌های اجتماعی نیست. این وزارتخانه باید آثار آسیب‌سازی هر سه قوه را جواب دهد و خودش تولید آسیب نمی‌کند. نمایندگان صدیقی که می‌خواهند مشکلات مردم را حل کنند بیشترین تحقیق را در وزارتخانه بنده مشاهده می‌کنند. با تمام وجود هر کاری را که مجلس می‌خواهد برای مردم انجام دهد، انجام می‌دهم. به قول آقای آهنگران اگر دیر آمدم مجروح بودم.

وی افزود: در این چهار سال مثل سربازهای گمنام با چراغ خاموش اقداماتی انجام دادم. از تجمع کارگران و بازنشستگان مقابل مجلس سخن گفتید اما نگفتید که ما برای آنان چه اقداماتی انجام دادیم که دیگر مقابل مجلس تجمع نمی‌کنند. آیا بنده روش پلکانی را ابداع نکردم و فاصله ۴۰۰ – ۵۰۰ هزار تومانی را به یک میلیون ۲۰۰ هزار تا یک میلیون ۳۰۰ هزار تومان افزایش ندادم؟

در خلال صحبتهای علی ربیعی، گاهی صدای وی می‌گرفت که لاریجانی خطاب به وی پیشنها داد «آبی بنوشد تا اذیت نشود».

ربیعی گفت: آیا اجرای اقتصاد مقاومتی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است؟ اما بنده برای اجرایی شدن آنها اقدامات متعددی انجام دادم. امروز چه شاخصی از عملکرد ضعیف بنده ارائه کردید؟ بیشترین سفر استانی را دارم، هفته‌ای سه شب در محل کارم خوابیدم. ۱۲۰۰ کیلومتر سفر استانی رفتم. ناتوانی وزارتخانه را با کدام شاخص بیان کردید؟

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی درباره اینکه چرا بخش تعاون به سهم ۲۵ درصدی نرسیده یک بار توضیح دادم و اتاق‌های تعاون بیانیه داد. تعاونی‌های مرده را غربال کردم و برخی از آنها را جان دادم. چند بانک و صندوق را در هم آمیختم تا بنیه مالی تعاونی‌ها تقویت شود. همه ارکان نظام باید درباره چرایی ایجاد نابسامانی‌های کشور جوابگو باشند. باید با هم کار کنیم و تصمیم بگیریم تا حقوق کارگران افزایش یابد. وام‌های ارزان را دنبال کردم. بیش از همه سفره خالی را درک می‌کنم. اما شما می‌گویید «باز گریه» کرد.

نوروزی: آقای ربیعی! پسر شما با پسر معاونتان در دبی شرکت دارند؟
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۱:۲۲

نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس خواستار ارائه توضیح وزیر کار درباره عدم بازگشت دلارهای پتروشیمی‌ها شد.

حجت الاسلام حسن نوروزی در جریان بررسی استیضاح وزیر کار در جلسه صبح امروز (چهارشنبه) مجلس، در موافقت با استیضاح وزیر کار گفت: می‌گویند در این وضعیت دلار چرا وزیر تعاون را استیضاح می‌کنید، اتفاقا ایشان مقصر است. پتروشیمی‌ها دلارهای خود را به بازار برنگردانده‌اند، دلیل این امر چیست؟ لازم است وزیر در این باره توضیح دهد.

وی خطاب به وزیر رفاه، گفت: پسر حضرتعالی با پسر آقای تقی‌زاده معاون شما در دبی شرکت دارند، آیا این درست است و رابط‌شان هم آقای عبدالناصر موسوی الجزایری است، اگر این موضوع درست نیست حرف شما را قبول می‌کنیم ولی درباره آن توضیح بدهید.

نوروزی خاطرنشان کرد: وزیر کار باید به ده‌ها مورد بحث تامین اجتماعی، صندوق بازنشستگی، خدمات درمانی، شستا، تعاونی‌ها و بیمارستان‌های تامین اجتماعی رسیدگی کند، خودتان انصاف داشته باشید آیا درست مدیریت کرده‌اید؟

این نماینده مجلس اضافه کرد: در برخی موارد مثل تامین اجتماعی موفقیت‌هایی بوده اما در حوزه کار و تعاون چندان موفق نبوده‌اید. در رباط‌کریم ۴۵ تعاونی داریم که همه آنها وضع نابسامانی دارند و در استان تهران هم شرایط مشابهی وجود دارد.

نوروزی اضافه کرد: می‌گویند این بحث در حالی مطرح می‌شود که منافقین دعوت به تظاهرات می‌کنند،‌ من خودم از اولین فرماندهان کمیته‌ام، زندانی طاغوت بودم و ۱۰ سال اسیر بودم، ما خودمان تا آخرین قطره خون در مقابل آنها می‌ایستیم اما این بنا نمی‌شود مشکلات را نبینیم. ملت به ما اختیار داده که از حقوق‌شان دفاع کنیم.

خجسته: مجلس معامله‌گر نیست
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۱:۰۸

نماینده مردم همدان از نمایندگان خواست که از حیثیت مجلس دفاع کنند و تاکید کرد که مجلس معامله‌گر نیست.

به گزارش ایسنا، امیر خجسته نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر کار، گفت: بنای ما بر این بود که تیم اقتصادی دولت با توجه به شرایط فعلی و تحریم اقتصادی و عدم پاسخگویی تعیین تکلیف شود. انتظار بر این بود که رییس‌جمهور تیم اقتصادی را تعیین تکلیف کند. قول هم در این خصوص داده شد ولی متاسفانه عملی در این خصوص شاهد نبودیم.

وی افزود: وقتی دولت ضعف را در وزرا شاهد است باید تعیین تکلیف کند،‌ ما نباید استیضاح کنیم. ما منتظر بودیم ولی این امر عملی نشد و حال می‌بینیم که امروز استیضاح وزیر کار است. عده‌ای دفاع ناحق و ایجاد جوسازی نکنند.

نماینده مردم همدان خطاب به وزیر کار عنوان کرد: شما این میزان توان که برای خنثی کردن استیضاح گذاشتید و وعده و وعید دادید اگر در حوزه کار توان گذاشته بودید ما به نتیجه مطلوب رسیده بودیم.

خجسته افزود: این چه وضعی است که امروز در مجلس ایجاد شد. قطعا این موضوع دارای یک برنامه‌ریزی بود و از قبل طراحی شده بود. چرا به مجلس بی‌حرمتی می‌کنید؟ چرا شرایطی ایجاد می‌کنید که این جو روانی در مجلس ایجاد شود و مردم امیدشان را نسبت به مجلس از دست بدهند.

وی ادامه داد: آقای لاریجانی اجازه ندهید این فضای مسموم متوجه مجلس شود، استیضاح حق مجلس است، وزرا باید پاسخگو باشند. ما از بخش نظارتی خود استفاده می‌کنیم. یکی از دوستان گفتند که وعده و وعید دادند، این وعده و وعید غلط و حرام است. اتفاق امروز در خصوص استیضاح برای ما حجت شد که همه آگاه باشیم که استیضاح حق مجلس است.

خجسته گفت: آقای ربیعی ما از شما سوال می‌کردیم و شما باید پاسخ می‌دادید ولی دیگر جایی برای پاسخگویی نیست. با این اتفاقی که امروز رخ داد حجت شد که استیضاح باید قطعی شود. چه برنامه‌ای برای بازنشستگان دارید؟ آیا برنامه‌ها اجرا شد؟ آقای ربیعی کارگران ما در شرایط سخت به سر می‌برند، آیا کارگران متناسب با تورم تعیین تکلیف شدند؟ چه فکری برای اقشار آسیب‌پذیر کردید؟ آسیب‌های اجتماعی مرتفع نشده است.

نماینده مردم همدان عنوان کرد: آقای ربیعی واردات بی‌رویه گوشی موبایل آن هم توسط متولی اصلی اشتغال کشور، ۱۰ هزار گوشی موبایل با رقم حدود ۲۳ میلیون یورو توسط شرکت بین‌المللی بازرگانی تجاری وارد بازار شد، به چه حقی این کار انجام شد؟ آیا وزارتخانه شما تجاری است؟ آقای ربیعی دادن ۸۰ درصد جایگاه هیات مدیره‌ها به افراد خاص و عدم تخصص موجب ورشکستگی این شرکت‌های اقتصادی می‌شود.

خجسته در پایان تاکید کرد: حال اشتغال کشور خوب نیست، دستور وام بانک‌ها عملی نشده است. آقای ربیعی این نامه شما در خصوص وام نخبگان است، شما نوشتید این موضوع در عرض دو هفته انجام شود، بانک‌های وزارت تعاون هشت ماه است که این را دریافت کردند و بچه‌ها را سرگردان کردند. آقای ربیعی پاسخگو باشید. همکاران امروز در معرض یک آزمایش بزرگ هستید، امروز بحث جناحی نیست، امروز بحث حیثیت مجلس است. نگویند مجلس معامله‌گر است، مجلس معامله‌گر نیست.

گودرزی: تامین اجتماعی در حال فروپاشی است
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۵۶

نماینده مردم ممسنی گفت: جدا از اینکه کار اساسی برای ایجاد اشتغال در کشور نشده است شاهد تبعیض هستیم به طوریکه این تبعیض مردم را بسیار آزار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، مسعود گودرزی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس و به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی،‌ گفت:‌ درباره اتفاقی که در مجلس در ابتدای جلسه استیضاح آقای ربیعی رخ داد لازم است از مردم عذرخواهی کنم. یک اشتباه شکلی و نه محتوایی رخ داد، بنده روز گذشته از نمایندگان استیضاح‌کنندگان درخواست کرده بودم که جلسه هماهنگی برای ترتیب سخنرانان و جمع‌بندی و بیان صحبت‌ها گذاشته شود که این کار رخ نداد.

وی با اشاره به محورهای استیضاح خطاب به ربیعی گفت: شما متولی اشتغال هستید که باید به صورت جدی این کار را پیگیری کنید اما شاهدیم که علیرغم احکام مربوطه برای ایجاد اشتغال آن هم به اندازه یک میلیون برای سال ۹۶ شاهدیم که کمتر از ۳۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. توضیح دهید که چرا اشتغال در کشور به این وضعیت رخ داده است.

گودرزی با طرح این پرسش که طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟ گفت: امروز وضعیت معیشت مردم به گونه‌ای است که یک کارگر با یک میلیون تومان درآمد دغدغه درمان و معیشت دارد البته که مردم بیشتر از فقر از تبعیض رنج می‌برند. توضیح دهید که برای رفع فقر و بهبود وضعیت بازنشستگان چه کرده‌اید؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه تامین اجتماعی در حال فروپاشی است، گفت: تامین اجتماعی یکی از سهل‌الوصول‌ترین صندوق‌ها برای دولت‌هاست. سرمایه‌ای برای آیندگان محسوب می‌شود ولی اکنون بازنشسته‌ها نمی‌توانند از این صندوق حقوق دریافت کنند و دولت آن را پرداخت می‌کند. نگرانی آن است که اگر ما نفت نداشته باشیم چطور می‌خواهیم حقوق بازنشستگان آینده را تامین کنیم.

وی با طرح این پرسش که طرح اشتغال ضربتی چه شد؟، گفت: چرا این موضوع را پیگیری نمی‌کنید، شما در برابر جوانان بیکار مسئول هستید، مجلس طرح ممنوعیت استفاده از بازنشستگان را تصویب کرد و همه دیدند که چقدر مردم از آن استقبال کردند. امروز جوانان دنبال کار هستند و این وظیفه وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی است.

گودرزی در پایان با تاکید بر اینکه ما وکیل مردم برای پیگیری مطالبات و حقوق‌شان هستیم، گفت: نمی‌توان کشور را به صورت هیجانی اداره کرد، هر حوزه به تشخیص خودش نیاز دارد، باید مشکلات مردم را رفع کنیم.

خادمی: اگر به استیضاح ربیعی رای ندهیم در افسردگی و بیکاری جوانان شریکیم
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۵۱

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی گفت: فساد، بیکاری و افسردگی جوانان بر گردن همین هیات دولت است.

به گزارش ایسنا، هدایت‌الله خادمی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در جریان بررسی استیضاح وزیر کار به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، گفت: جالب است که هیچ کدام از نمایندگان کلان شهرها استیضاح را امضا نکردند، این یعنی مشکلی ندارند. این گرفتاری مجلس است که مردم کلان شهرها به لیست رای دادند و مجلس تعطیل شد.

وی با بیان اینکه ایران هشت درصد منابع دنیا و یک درصد جمعیت دنیا را دارد، گفت: امروز دهه شصتی‌ها بیکار هستند و دهه هفتادی‌ها به آنها اضافه شدند. باید با عدد و ارقام بگوییم که سطح رفاه مردم چقدر ارتقا پیدا کرده است و برای کار و اشتغال چه اتفاقی افتاده است. جز ریزش نیرو و تعطیلی کارخانه‌ها در پنج سال گذشته چه شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: آنهایی که می‌گویند در این برهه سوالی نکنید و کاری به تیم اقتصادی دولت نداشته باشید مخالف نظام هستند. ما ۴۰ سال است می‌گوییم شرایط بحرانی است. امروز وضعیت فساد، بیکاری و افسردگی جوانان به گردن همین هیات دولت است، آیا وضعیت مردم از پنج شش سال گذشته بهتر شده است؟

خادمی خطاب به وزیر کار گفت: اینقدر وزارتخانه شما بزرگ است و چرا روی همه چیز دست گذاشته‌اید، شما با پتروشیمی، فولاد و سیمان چکار دارید؟ اینها تخصص شما نیست و همه‌ اینها در حال ورشکستگی است و باعث نابودی کشور می‌شود.

وی با اشاره به تجمع نمایندگان اطراف وزیر، گفت: اجازه نمی‌دهند وزیر این حرف‌ها را گوش کند زیرا از پیش معلوم است که چه خواهد شد، وزیر هم جوابی ندارد و نمی‌خواهد جواب بدهد.

خادمی با بیان اینکه تعاونی‌ها در شهرهای کوچک تعطیل شده‌اند، گفت: حتما وضعیت کلان شهرها خوب است! من کاری ندارم که آقای ربیعی کارگر است یا نه. ما وزیر و مدیر می‌خواهیم، کاری نداریم ایشان آذری است، بلوچ است یا لر است. نباید قوم‌گرایی را توسعه دهیم پس آقای ربیعی از این ادبیات استفاده نکنید.

وی با بیان اینکه اوضاع معیشتی مردم خراب است و صندوق‌ بازنشستگی ورشکسته است، گفت: اگر به استیضاح رای ندهیم یعنی در میان مردم نیستیم، یعنی وضع اقتصادی کشور عالی است، یعنی دولت‌ها هیچ نقشی در ارتقا و سازندگی کشور ندارند، یعنی در افسردگی و بیکاری همه جوانان شریک هستیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: متاسفانه دولتی‌ها بد عمل کردند و بعضی از مجلسی‌ها هم نمی‌گذارند هیچ کس را استیضاح کنیم.

کمالی‌پور: شستا نتوانسته شفاف‌سازی لازم را در مجموعه‌های اقتصادیش ایجاد کند
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۴۶

نماینده مردم جیرفت در مجلس گفت: با وضعیتی که در بازار کار حاکم است لیسانه‌هایی را می‌بینم که حاضرند به عنوان مستخدم مشغول کار شوند.

یحیی کمالی‌پور در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اتفاق صبح امروز مجلس بنده را بر آن داشت که صرف نظر از مسائل سیاسی به عنوان یک قاضی و جانباز جنگ تحمیلی مطالبی را بیان کنم.

وی ادامه داد: وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی نتوانسته خواسته‌های جامعه هدف خود یعنی رضایتمندی و اشتغال‌زایی را تحقق دهد و دغدغه زیر مجموعه این وزارتخانه همچنان باقی است. مجلس در راس امور با تصمیم امروز خود باید نشان دهد همچنان در راس امور است. جنوب استان کرمان و جنوب ده‌ها استان دیگر شرایط بدی را از نظر اشتغال جوانان به ویژه جوانان تحصیلکرده خود دارند و وزیر باید دغدغه آنان را رفع می‌کرد.

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید بر اینکه بنده سیاسی حرف نمی‌زنم، ادامه داد: شاهد گریه‌های مردم حوزه انتخابیه‌ام هستم افرادی را می‌بینم که برای به دست آوردن یک لقمه نان چه فلاکت‌هایی نمی‌کشند.

نماینده مردم جیرفت در مجلس جذب بخشی از نقدینگی کشور توسط مجموعه‌های اقتصادی شستا را از وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دانست و افزود: بخش مهمی از اقتصاد کشور تحت مدیریت مجموعه شستا و پتروشیمی‌هایی است که زیر نظر وزیرند اما شستا نتوانسته شفاف‌سازی لازم را در مجموعه‌های اقتصادیش ایجاد کند و جلوی رانت و فساد جاری در این مجموعه‌ها را بگیرد.

کمالی‌پور از ربیعی پرسید: چرا از طریق شستا باعث جذب نقدینگی کشور نشده اید و زمینه رونق اقتصادی را به وجود نیاوردید و دغدغه جوانان بیکار را رفع نکردید؟

جاسمی: امروز صبح عده‌ای از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۴۵

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی گفت: آقای ربیعی بخش رفاه اجتماعی با تلاش شما و کابینه دولت آنقدر وضعیت خوبی دارد که مردم امروز از خوشحالی در خیابان‌ها حاضر شده‌اند. اصلا ما مدینه فاضله هستیم و مشکلات برای اروپا و آمریکاست.

سید قاسم جاسمی در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیان کرد: زمانی که صبح بنده در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حاضر شدم و آقای قاضی‌زاده هاشمی دستور جلسه را بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کردند شاهد بودم که همه فریاد می‌زدند دو دو که به منزله استیضاح وزیر و سپس به آقای ربیعی نزدیک شدم و دیدم تعدادی از نمایندگان سینه‌چاک در مجلس به ایشان می‌گویند که ما شرایط را فراهم کرده‌ایم تا شما نیفتید.

وی در ادامه بیان کرد: بنده در جلسات گذشته دیدم در رای اعتماد به وزرا بعد از این‌که صحبت‌های وزرا تمام می‌شد وزرا را در آغوش می‌گرفتند. این رفتار در شأن نمایندگان نیست بلکه ما نمایندگان مردم هستیم. دلیل این‌که صبح بنده صحبت نکردم این بود چرا که جو حاکم بر مجلس جو استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نبود.

نماینده مردم کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: با این تفکر و اعتقاد و روشی که بعضی از نمایندگان دنبال می‌کنند ما نمی‌توانیم یک وزیر را استیضاح کنیم بلکه یک کارمند اداری را در یک بخش نمی‌توانیم جابه‌جا کنیم. آقای ربیعی عنوان عریضی که شما در خصوص تعاون یدک می‌کشید یکی از بخش‌های اقتصادی است که امکان حضور در آن به عنوان بخش مردمی امری مهم و لازم است. چرا شما طی این مدت کمترین توجه به این بخش را نداشتید و در تصمیمات کلان آن را در نظر نگرفتید؟

وی تصریح کرد: آقای ربیعی شما وزیر بیکارها هستید باید پاسخگوی هشت میلیون جوان بیکار باشید. متاسفانه یکی از مشکلات کشور آمارهای دروغی است که پشت تریبون‌ها اعلام می‌شود. افرادی که امروز در خیابان حضور می‌یابند از خوشی به خیابان می‌آیند و خوشبخت هستند و اصلا هیچ مشکلی ندارند.

جاسمی خاطر نشان کرد: بخش رفاه اجتماعی با تلاش شما آنقدر وضعیت خوبی دارد که مشکلی اصلا دیده نمی‌شود و رفاه اجتماعی تا زیر گلوی مردم آمده است. مشکلاتی که در کشور ما است را وارونه جلوه می‌دهند اصلا اینها مشکلات آمریکا و اروپاست و کشور ما مدینه فاضله است و ما هیچ مشکلی نداریم.

وی در پایان گفت: امروز صبح عده‌ای از نمایندگان در حال معامله با وزیر بودند و به گفته آقای مقصودی شام و نهار و رفت و آمدهای دیپلماتیک در چند روز گذشته باعث خنثی‌ شدن این استیضاح شده است. من خواهش می‌کنم شأن و منزلت و جایگاه مجلس شورای اسلامی را حفظ کنید. بدانید که مردم نمایندگان شجاع، صادق و پاکدست می‌خواهند.

مقصودی: آقای ربیعی شما آخر لابی‌گری و بازی‌کردن با احساسات مردم هستید
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۴۵

نماینده مردم سبزوار وضعیت فعلی وزارت کار و استیضاح امروز مجلس را ثمره عملکرد رئیس جمهور دانست و گفت: شما بودید که وزیر را نگه داشتید.

حسین مقصودی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر کار خطاب به رئیس جمهور بیان کرد:‌ آقای رئیس جمهور امروز وزیر مقصر نیست امروز شما مقصر هستید. شما که ادعای اتحاد ملی دارید اما وزیری که به صورت ناپلئونی رای آورد را نگه داشتید. آقای رئیس جمهوری امروز مقصر این قصه پر غصه مجلس شما هستید. شاهد بودید که این وزیر سه بار استیضاح شد. اما او را نگه داشتید. من با امیری معاون رئیس‌جمهور صحبت کردم که بین آقای کرباسیان و آقای ربیعی چه کنیم. ایشان گفتند از کرباسیان دفاع کنید و ربیعی را خود می‌دانید! ایشان تلویحا گفتند که هزینه این موضوع بر عهده مجلس باشد.

نماینده مردم سبزوار ادامه داد: آقای ربیعی شما آخر لابی گری و بازی کردن با احساسات مردم هستید. شما موجب فتنه‌هایی هستید که امروز مردم را به نظام بی اعتماد کرد. شما از اول انقلاب مسئولیت داشتید بگویید چه گلی بر سر این کشور زدید به جز این که بین کارگران اختلاف ایجاد کردید.

مقصودی گفت: امروز نمایندگان می‌گویند وزیر اقتصاد در اولویت است اما سوال من این است مگر وزارت کار، وزارت اقتصاد نیست؟ این چارت سازمانی وزارت کار است. در بانک توسعه و تعاون یک و نیم میلیارد دلار از ذخیره این مملکت پول برداشت شد. آقای ربیعی جواب مردم و جواب مقام معظم رهبری را چه می‌خواهید بدهید. بانک توسعه و تعاون اقتصادی نیست؟ موسسه کار و تامین اجتماعی، شستا، سازمان بیمه روستاییان، صندوق سرمایه گذاری و تعاون اقتصادی نیست؟

نماینده مردم سبزوار بیان کرد:‌ برای همکارانی متاسفم که امروز می‌گویند فلان نماینده به دلیل تعویض فلان رئیس طرح استیضاح را مطرح کرده. آقای ربیعی لابی گری با احساسات مردم، بازی کردن و گریه کردن شما زبانزد خاص و عام است. آقای وزیر پیام من درد مشترک کارگران، زنان بد سرپرست، کودکان کار، تعاونی‌های ورشکسته و درماندگانی هستند که نوای بی نوایشان گوش جامعه را کر کرده و آن را برخی نمایندگان نمی‌شنوند. قرار نیست به هر قیمتی بمانیم. آقای وزیر با کارگرانی که برای دفاع از حقوق خود شلاق خورده‌اند چه کردید؟ آقای ربیعی وزیر بیکاری، وزیر فقر، وزیر تعاونی‌های ورشکسته، برنامه‌های شما برای کارگران به کجا رفت؟

جهانگیری در جلسه استیضاح حضور یافت
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۲۶

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری برای دفاع از علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه استیضاح حضور یافت.

ربیعی امروز به همراه معاونان خود در جلسه استیضاح شرکت کرد و هیچیک از دولتمردان حضور نداشتند.

سلیمانی: عوامل پشت پرده اخلال در استیضاح معرفی شوند
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۱۹

نماینده کنگاور با انتقاد از حواشی پیش آمده برای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید مشخص شود چه عواملی در مجلس شورای اسلامی باعث شد که از همان ابتدا نمایندگان برای استیضاح صحبت نکنند. باید روشنگری شود و این افراد معرفی شوند تا از حیثیت مجلس دفاع شود.

حسن سلیمانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بنده از امضاء کنندگان استیضاح آقای ربیعی هستم ولی قرار نبود صحبت کنم. اکنون می‌خواهم برای صحن مجلس و دولت توضیح دهم که چه اتفاقی افتاد تا در نهایت صحبت درباره استیضاح با تاخیر مطرح شد.

وی افزود: در فضای مجازی گفته شده که نمایندگان به دلیل نرسیدن به مطالباتشان درخواست استیضاح کردند که چنین چیزی درست نیست.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسی که مسئولیت استیضاح را داشته امروز در مجلس شورای اسلامی مانع صحبت نمایندگان شد. این افراد سعی کردند وقت را بگیرند تا در مجلس شورای اسلامی صحبت نشود. باید مشخص شود چه عواملی باعث این افتضاح در مجلس شورای اسلامی شدند. باید روشن شود چه کسی وقت را گرفت تا ما صحبت نکنیم.

سلیمانی اضافه کرد: بنده به عنوان یک استیضاح‌کننده اعلام می‌کنم که از طرف وزیر و معاونانش برای صحبت نکردن مورد مراجعه قرار نگرفتم این برخی از نمایندگان بودند که آمدند و به ما گفتند که درباره استیضاح صحبت نکنید. باید روشن شود که آنها چه کسانی بودند که می‌خواستند قانون در مجلس شورای اسلامی اجرا نشود آن هم وقتی که رییس مجلس شورای اسلامی اصرار بر عمل به قانون را داشت. استیضاح‌کنندگان براساس تشخیص‌شان طرح را امضاء کرده و هر چیز دیگری غیر از این واقعیت ندارد.

سلیمانی با اشاره به محورهای ۱۰گانه استیضاح گفت: آقای وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به جای پرداختن به حواشی درباره این محورها توضیح دهند. از جمله این‌که چرا مدیریت آقای ربیعی اینگونه شده است؟ چقدر برای اطمینان در ساختار ستادی این وزارتخانه تلاش شده است؟ چرا از جوانان استفاده نمی‌شود؟

وی افزود: چرا در این وزارتخانه سهم ۲۵ درصدی بخش تعاون در اقتصاد مورد توجه قرار نمی‌گیرد یا این‌که برای بهبود وضعیت معیشتی و رفاهی بازنشستگان چه کار کردید؟ درباره شستا هم توضیح دهید که چرا به این وضعیت رسیده است.

اکبری: لحن وزرا پس از رای اعتماد تغییر کرد
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۱۸

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزیر کار از نمایندگان خواست در مورد استیضاح تصمیم خداپسندانه بگیرند.

علی اکبری در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) و در جریان بررسی استیضاح وزیر کار به عنوان یکی از متقاضیان استیضاح، گفت: ما نماینده مردم هستیم و سرمایه ما اعتماد مردم است اما تکلیف‌مان در قبال این اعتماد چیست؟، آیا حق مردم را ادا کرده‌ایم؟ تعدادی از نمایندگان بر اساس وظیفه‌شان نسبت به استیضاح وزیر کار اقدام کردند و حالا نمایندگان باید بر پایه اعتقاد به حق، عدالت و انصاف و بر اساس تکلیف شرعی و قانونی خود تصمیم منصفانه و خداپسندانه بگیرند.

وی با بیان اینکه وزیر کار در انجام وظایفش کوتاهی کرده و به تعهدات خود عمل نکرده است، گفت: حضور آقای ربیعی در وزارت کار نیازمند بازنگری نمایندگان و پیشگیری از خسارت است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در تابستان سال ۹۴ در سفر هیات دولت به خراسان شمالی با مصوبه هیات وزیران و رییس‌جمهور کلنگ اجرای فاز دوم پتروشیمی خراسان به زمین زده شد و مقرر شد با محوریت وزارت کار که اکثریت سهام را دارد این کار انجام شود و منابعی از صندوق توسعه و سایر منابع پیش‌بینی شود تا عملیات اجرایی آغاز شود. این امر امیدی را در جوانان جویای کار به وجود آورد و مردم خراسان شمالی این تصمیم دولت را در راستای کمک به رفع مشکل بیکاری دانستند اما بعد از گذشت سه سال از این کلنگ نافرجام ثمره‌ای حاصل نشد.

اکبری ادامه داد: در دو سال اخیر وزیر کار بارها گفته عملیات اجرایی این پروژه آغاز می‌شود و در رای اعتماد هم گفتند که این کار به زودی انجام خواهد شد اما پس از رای اعتماد لحن ایشان و سایر همکاران‌شان تغییر کرد. در زمان استیضاح هم همکاران آقای وزیر به سراغ من آمدند ولی جز وعده اتفاقی نیفتاد. در روزهای اخیر باز هم همکاران ایشان با من تماس گرفتند و گفتند این کار انجام می‌شود. آیا در زمان کلنگ زدن این پروژه اراده جدی برای انجام آن وجود داشته است؟

نعمتی اعلام وصول استیضاح، اعلا «قانونی» بود
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۱۷

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی روند طی شده در اعلام وصول طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را «قانونی» دانست و اقدام نمایندگان متقاضی استیضاح برای صحبت نکردن را «نکوهش» کرد.

پس از آغاز جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهروز نعمتی با حضور در جمع خبرنگاران پارلمانی روند طی شده در اعلام وصول علی ربیعی را تشریح کرد و اقدام ۱۱ نماینده متقاضی استیضاح مبنی بر صحبت نکردن در راستای استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نکوهش کرد.

سخنگوی هیات رییسه مجس تعداد متقاضیان اولیه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را ۲۹ نفر اعلام کرد و افزود: در قضیه استیضاح آقای ربیعی چند اتفاق افتاد. اول اینکه کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون رسیدگی کننده به طرح استیضاح باید جلساتی را در این خصوص برگزار می‌کرد و البته رییس کمیسیون اجتماعی اعلام کرد «کمیسیون اجتماعی نتوانست سر وقت جلسه تشکیل دهد» مطالبی را بیان کرد.

وی ادامه داد: طبق مواد ۲۱۲ و ۲۱۳ آیین‌نامه داخلی مجلس اگر ظرف مدت مقرر تعیین شده توسط هیات رییسه مجلس، کمیسیون مربوطه باید طی مدت یک هفته جلسه استیضاح را برگزار کند اما به دلیل برگزار نشدن این جلسه و اعتراض متقاضیان استیضاح، جمعی از نمایندگان خواستار در دستور قرار گرفتن استیضاح در صحن علنی بودند حتی دیروز هم در جلسه هیات رییسه مجلس دراین باره صحبت کردیم ولی به دلیل شفافیت آیین‌نامه مجلس باید جلسه استیضاح برگزار می شد که امروز این جلسه در جریان است.

نعمتی با نکوهش اقدام ۱۱ نماینده در صحبت نکردن در موافقت با طرح استیضاح، گفت: اتفاق بدی که امروز در صحن علنی مجلس افتاد این بود که این دوستان باید در موافقت با استیضاح و مخالفت با ربیعی صحبت می‌کردند اما این آقایان پشت تریبون مجلس نیامدند و به نظر بنده کار خوبی نکردند.

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی متذکر شد: اگر عزیزی برای استیضاح به حجت شرعی نرسیده باشد نباید این کار را انجام دهد و اگر به حجت شرعی رسید باید استیضاح را انجام دهد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. بعد از اتفاقی که افتاد هیات رییسه ۱۵ دقیقه تنفس داد و باز مجددا جلسه استیضاح آغاز شد و جمع بندی این بود که استیضاح انجام شود.

نماینده مردم تهران در مجلس، تعداد نهایی متقاضیان استیضاح را ۲۴ نفر اعلام و تاکید کرد: اگر حتی یک نفر از این آقایان خواستار برگزاری جلسه استیضاح باشد باید طبق قانون این جلسه برگزار شود. روند، روند قانونی و بسیار شفاف است حتی در قانون اساسی نیز این مسئله مورد تاکید قرار گرفته است.

فراکسیون ولایی به استیضاح ربیعی رای مثبت می‌دهد
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۱۵

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی گفت که این فراکسیون به استیضاح ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رای مثبت خواهد داد.

سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فراکسیون نمایندگان ولایی در جلسه صبح امروز بحث مفصلی درباره استیضاح داشت با توجه به وضعیت موجود مطالبات مردم، نیاز به اشتغال و سوء‌مدیریت در شستا و فعالیت‌های اقتصادی در این حوزه اعضای فراکسیون اعلام کردند که به استیضاح آقای ربیعی رای مثبت خواهند داد.

نگهبان سلامی: ربیعی به جای لابی‌گری وظایف وزارتخانه‌ای خود را انجام می‌داد
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۱۵

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اشتغال، آسیب‌های اجتماعی، تعاونی‌ها و غیره خطاب به وزیر کار گفت: آقای ربیعی آیا لازم نبود به جای لابی‌گری و امورات غیر حرفه‌ای وظایف وزارتخانه‌ای خود را انجام می‌دادید؟

محمود نگهبان سلامی طی جلسه علنی امروز مجلس در موافقت با استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: امروز در اذهان عمومی این سوال مطرح است که آیا مجلس در سه استیضاح قبلی به رسالت خود عمل کرده است یا خیر؟

وی افزود: در ارتباط با حوزه اشتغال باید بگویم که آقای ربیعی به جای ایجاد اشتغال و فراهم سازی زمینه کار برای جوانان و پرداخت مطالبات کارگران از آنها به عنوان ابزاری برای ابقای خود استفاده کرده‌اید.

این نماینده مجلس تصریح کرد: امروز فساد در زیرمجموعه اقتصادی وزارت‌خانه‌ی شما بیداد می‌کند. عده‌ای افراد بازنشسته و فرصت طلب اطراف شما را گرفته‌اند و این مجموعه زمینه‌ای را برای ثروت اندونزی فراهم کرده است.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس با اشاره به تبدیل بنگاه‌های تامین اجتماعی به بخش خصوصی گفت: خصوصی سازی باید به معنای واقعی عملیاتی شود نمایندگان مجلس حق دارند به پول کارگرانی که در اختیار شما است حساس باشند. توسعه بنگاه‌های اقتصادی باید همراه با سرازیر شدن سودهای کلان به دهک‌های پایین جامعه باشد.

نگهبان سلامی ادامه داد: امروز با عملکرد نادرست جنابعالی آسیب‌های اجتماعی نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش هم پیدا کرده است؛ ضمن اینکه آمار طلاق و بزهکاری نیز گویای این واقعیت است.

وی همچنین بیان کرد:‌در مورد تعاونی‌ها هم متاسفانه مدیریت شما باعث شده سقف تعاونی‌ها در اقتصاد کاهش یابد و در دوره‌ی وزارت جنابعالی 30 درصد تعاونی‌ها تعطیل شود. در واقع استمرار وزارت شما باعث شده تا تعاونی‌ها حذف شوند و امروز در چنین وضعی قرار گیریم.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار کرد:‌ وزیری که نتواند آسیب‌های اجتماعی را مدیریت کند چگونه به لحاظ اجتماعی جامعه را توانا خواهد کرد؟ در حالی که شما کشور را از لحاظ نرخ بیکاری به یکی از بیکارترین‌ها تبدیل کرده‌اید. آیا فکر کرده‌اید که به جای استیضاح خود کناره گیری کنید و جوانان جای شما را بگیرند؟

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس با بیان اینکه وظیفه مجلس قانونگذاری و نظارت است گفت: دو دوره در مجلس حضور دارم اما هیچ گاه ندیدم که شرایط به این حد دچار عدم قطعیت شده باشد. عملکرد ضعیف امثال شما باعث شده که هر روز شاهد اعتراض جامعه هدف این وزارت‌خانه در مجلس باشیم.

وی در پایان گفت:‌ آیا لازم نبود به جای لابی‌گری و امورات غیر حرفه‌ای وظایف وزارت خانه خود را انجام می‌دادید، آبرو خریدن با شنیدن صدای من و ما نیست. ما اگر نقدی نداشتیم هرگز استیضاح نمی‌کردیم.

کوهکن: علیه استیضاح کنندگان وزیر کار جوسازی به راه افتاد
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۱۲

یک نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی با بیان این که علیه استیضاح‌کنندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جوسازی شد گفت: صحنه‌گردان جلسه یکی دو نفر از وزارت کار بودند.

محسن کوهکن در حاشیه جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به اختلال ایجاد شده در روند استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: اتفاقی افتاد که من در 10 دوره مجلس شورای اسلامی آن را سراغ ندارم. متاسفانه گاهی در پس پرده حرف‌هایی زده می‌شود و تحریکاتی می‌شود که اجازه نمی‌دهد که کارها در مسیر قانونی پیش رود.

وی با اشاره به موافقت فراکسیون ولایی با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اکثریت آرا، گفت: متاسفانه چند نماینده در حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونانش اقداماتی کردند که باعث تحریکاتی شدند. آنها شروع به دو، دو کردن کردند و مدیر کل امور مجلس شورای اسلامی وزارتخانه هم فعال بودند. زمانی هم که اسامی را اعلام کردند برخی آقایان دو، دو کردند و گفتند اینها حرف نمی‌زنند ما معمولا به اینها می‌گوییم وکیل‌الدوله. البته با دولت دشمنی نداریم ولی مردم باید احساس کنند که دولت و مجلس شورای اسلامی هر کدام مستقل از هم کارشان را انجام می‌دهد.

وی با بیان این که ‌پرسش و پاسخ باید با طمانینه، عدله و استدلال انجام شود، اظهار کرد: صحنه‌گردان مجلس شورای اسلامی در جلوی تریبون یکی دو نفر از وزارت کار بودند چند نفر قلیل هم دو دو کردند و گفتند نماینده‌ها صحبت نمی‌کنند همه اینها باعث شد جوسازی علیه استیضاح‌کنندگان به راه بیفتد. البته من استیضاح را امضاء نکردم، اما باید از حق حقوقی استیضاح‌کنندگان دفاع کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ما سوال از رییس جمهور را هم در پیش داریم. طبعا باید سوال با طمانینه مطرح شود و قطعا رییس جمهور هم با آرامش به سوال پاسخ می‌دهند. تراز ریاست جمهوری هم همین است.

کوهکن خاطر نشان کرد: من در هیچ دوره‌ای وکیل‌الدوله نبودم و این استیضاح را امضاء نکرده بودم، اما از این اتفاق ناراحت شدم، چرا باید عده قلیلی جوری جوسازی کنند که استضاح کنندگان احساس کنند که نباید حرف بزنند. البته برخی همکاران ایرادات شکلی داشتند، اما به مُر آیین‌نامه توجه نداشتند.

این نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در اولین قانون آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی سوال نمایندگان از وزرا مستقیما به صحن علنی می‌آمد اما بعدا قرار شد این پرسش و پاسخ قبل از صحن در کمیسیون مطرح شود تا اگر افراد قانع می‌شوند وقت مجلس شورای اسلامی گرفته نشود. در مورد استیضاح هم کمیسیون یک هفته وقت داشت پیگیری کند. اما وقتی مهلت گذشت حق استیضاح‌کنندگان ساقط نمی‌شود. همچنان که شورای نگهبان هم ظرف 10 روز نظرش را نگوید تصویب تلقی می‌شود مگر این‌که درخواست تمدید مهلت کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که محدودیت‌های آیین‌نامه نمی‌تواند حقوق نمایندگان را تضییع کند، گفت: این اتفاق باعث تاسف است. ما نباید در صحن علنی به نوعی رفتار کنیم که استنباط شود که نماینده پادو یا پاکار وزیر است. هر وزیری جایگاهش محترم است ولی باید از جایگاه رفیع نمایندگی مردم وزانت خود را حفظ کنیم.

رستمیان: آقای ربیعی اشک شما برای کارگران "شوی تبلیغاتی" است
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۱۲

یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: آیا با وجود ریخت و پاش‌های آقای بندپی و عدم رسیدگی شما به این موارد باید اشک‌های شما برای کارگران را باور کرد.

علی رستمیان در موافقت با استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: بنده از طرف کمیسیون اجتماعی چند استان را در بحث مسائل حمایتی کمیته امداد و بهزیستی مورد نظارت و بررسی قرار دادم. در استان لرستان مسائل و مشکلاتی را در خصوص بهزیستی مشاهده کردم و وقتی به اسناد و مدارک رسیدم آقای بندپی به استان‌هایی که به صورت پایلوت بنده باید رسیدگی می‌کردم دستور دادند بنده را راه ندهند.

وی در ادامه بیان کرد: یک سر نخ برای من در اینجا ایجاد شد. توسط یکی از فرستاده‌های آقای بندپی به بنده گفتند ۵۰۰ میلیون تومان به شما می‌دهیم تا دهنم قرص باشد و حرفی از وضعیت استان نزنم، به بنده گفتند ۲۰ میلیون تومان را به خیریه بده و ۴۸۰ میلیون تومان را خودت بردار تا به اسم خیریه باشد. زمانی که به این سر نخ پی بردم به استان لرستان رفتم خیریه‌هایی که کمک های زیادی گرفته بودند رسیدگی کردم و به رئیس مجلس نیز کتبا گزارش دادم و به معاون وزیر اطلاعات نیز گزارش دادم.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس ادامه داد: زمانی که وارد شدم مشاهده کردم آقای بندپی تنها۲۰ میلیون پول را به خیریه‌ها داده است و بقیه آن را خودش برداشته و از محل خرید ویلچر و کمک به ایتام خرج کرده و ماشین شاسی بلند خریده است. آقای ربیعی شما که اسم کارگر و معلول می‌آید غش می‌کنید و اشک می‌ریزید آیا این "شوی تبلیغاتی نیست؟" شما باید با قضایای آقای بندپی برخورد می‌کردید. شما حتی سر خود را به نشانه تاسف تکان ندادید و گفتید این اتفاق‌ها می‌افتد.

وی در ادامه تصریح کرد: آقای بندپی به شهادت مجمع نمایندگان استان‌ لرستان در دو نوبت در استان لرستان حضور پیدا کرد. یک بار به معنای سفر کاری و یک بار به منظور همایش مدیران بهزیستی. ایشان دختران مظلوم بهزیستی را با لباس فاخر در نظر نمی‌گیرد. ۱۲-۱۳ نفر در یک سیاه چادر در منطقه خوش آب و هوای الشتر شاهانه پذیرایی می‌کنند. آقای وزیر این پول‌ها از کجا می‌آیند. ۹۰۰ میلیون تومان صرف هزینه همایش و مهمانی شاهانه آقای بندپی شد.

رستمیان افزود: آیا کارگری که برایش اشک می‌ریزید می‌تواند یک قلم از غذاهای سفره رنگین آقای بندپی را بخورد. باور می‌کنم وقتی در قاب تلویزیون قرار می‌گیرید اشک شما «شوی تبلیغاتی» است.

از محجوب اصرار از لاریجانی انکار
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۱۰

با آغاز مجدد جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بین محجوب و لاریجانی برای حضور داشتن یا نداشتن وزیر برای شروع جلسه استیضاح بگو مگو اتفاق افتاد.

با آغاز مجدد جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس و دستور لاریجانی برای شروع جلسه استیضاح و بیان سخنان اولین موافق استیضاح، علی‌رضا محجوب به دلیل حضور نداشتن علی ربیعی در جلسه با حضور مقابل جایگاه هیات رییسه با استناد به ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی با فریاد، گفت: آیین‌نامه صراحت دارد که شروع جلسه استیضاح باید همزمان با حضور یافتن وزیر استیضاح شونده باشد اما ایشان هنوز به داخل صحن برنگشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: پس از اعلام تنفس و خارج شدن نمایندگان دولت و رسانه‌ها، هنوز وزیر به داخل صحن برنگشته و شما نباید جلسه استیضاح را بدون حضور ربیعی آغاز کنید.

علی لاریجانی در واکنش به اعتراض شدید علی‌رضا محجوب، با خواندن ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی مجلس به وی گوشزد کرد که هیچ کجای آیین‌نامه صراحتی برای آغاز جلسه استیضاح با حضور وزیر استیضاح شونده ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آیین‌نامه هیچ صراحتی ندارد بنابراین وزیر باشد یا نباشد استیضاح باید آغاز شود بنابراین لطفا آقای رستمیان مطالب خود را بیان کنید.

در حالی که اعتراضات محجوب همچنان ادامه داشت جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد و دقایقی بعد علی ربیعی به همراه رضا انصاری معاون منابع انسانی رییس‌جمهور و جمعی از دولتمردان وارد صحن علنی مجلس شدند.

از محجوب اصرار از لاریجانی انکار
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۱۰:۰۵

با آغاز مجدد جلسه استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بین محجوب و لاریجانی برای حضور داشتن یا نداشتن وزیر برای شروع جلسه استیضاح بگو مگو اتفاق افتاد.

به گزارش ایسنا، با آغاز مجدد جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس و دستور لاریجانی برای شروع جلسه استیضاح و بیان سخنان اولین موافق استیضاح، علی‌رضا محجوب به دلیل حضور نداشتن علی ربیعی در جلسه با حضور مقابل جایگاه هیات رییسه با استناد به ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی با فریاد، گفت: آیین‌نامه صراحت دارد که شروع جلسه استیضاح باید همزمان با حضور یافتن وزیر استیضاح شونده باشد اما ایشان هنوز به داخل صحن برنگشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: پس از اعلام تنفس و خارج شدن نمایندگان دولت و رسانه‌ها، هنوز وزیر به داخل صحن برنگشته و شما نباید جلسه استیضاح را بدون حضور ربیعی آغاز کنید.

علی لاریجانی در واکنش به اعتراض شدید علی‌رضا محجوب، با خواندن ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی مجلس به وی گوشزد کرد که هیچ کجای آیین‌نامه صراحتی برای آغاز جلسه استیضاح با حضور وزیر استیضاح شونده ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: آیین‌نامه هیچ صراحتی ندارد بنابراین وزیر باشد یا نباشد استیضاح باید آغاز شود بنابراین لطفا آقای رستمیان مطالب خود را بیان کنید.

در حالی که اعتراضات محجوب همچنان ادامه داشت جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد و دقایقی بعد علی ربیعی به همراه رضا انصاری معاون منابع انسانی رییس‌جمهور و جمعی از دولتمردان وارد صحن علنی مجلس شدند.

بعد از تنفس ۳۰ دقیقه‌ای استیضاح آغاز شد
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۰۹:۳۳

استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعد از تنفس ۳۰ دقیقه‌ای مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

به گزارش ایسنا، مجلس شورای اسلامی از ابتدای جلسه علنی امروز (چهارشنبه) وارد بررسی استیضاح علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی شد که علی‌رغم اعلام اسامی متقاضیان استیضاح نماینده‌ای پشت تربیون برای بیان اظهاراتش حاضر نمی‌شد.

این موضوع باعث شد که رییس مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به اجماعی و تعیین تکلیف جمع‌بندی استیضاح‌کنندگان تنفس اعلام کند. اکنون بعد از تنفس ۳۰ دقیقه‌ای جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای استیضاح ربیعی با صحبت‌های علی رستمیان یکی از متقاضیان استیضاح آغاز شده است.

لاریجانی: منتفی‌شدن استیضاح تنها با پس گرفتن همه امضاها امکان‌پذیر است
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۰۹:۱۹

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «در جریان اعلام وصول و بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روال قانونی انجام شده» در عین حال گفت که منتفی شدن این استیضاح تنها با پس گرفتن همه امضاها امکان‌پذیر خواهد بود.

عبدالحمید خدری در آغاز جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی (چهارشنبه) در تذکری با استناد به ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: متاسفانه بدعتی در مجلس پایه‌گذاری می‌شود که بسیار خطرناک است. اجازه دهید رییس کمیسیون اجتماعی توضیح دهد که آیا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به کمیسیون دعوت کرده یا نه؟ چرا که آیین‌نامه در مورد بررسی استیضاح در کمیسیون تصریح دارد و این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: به خاطر حرمت و شان و جایگاه مجلس شورای اسلامی نگذارید استیضاح برگزار شود.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: طبق آیین‌نامه اگر ۱۰ نفر از نمایندگان استیضاح را امضا کنند این استیضاح حتما باید در مجلس شورای اسلامی مطرح شود و وزیر هم طی ۱۰ روز در مجلس شورای اسلامی حاضر شود. در آیین‌نامه هیات رییسه موظف شده استیضاح را به کمیسیون ارجاع دهد و کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از وزیر و استیضاح‌کنندگان جلسه بررسی را برگزار کنند. اگر بعد از یک هفته استیضاح‌کنندگان منصرف نشوند استیضاح در اولین جلسه علنی مطرح خواهد شد.

لاریجانی با بیان این که تقاضای استیضاح بیش از یک ماه قبل مطرح شده، گفت: با این وجود کمیسیون جلسه‌ای نگذاشت. معمولا روال ما این است که اگر کمیسیون گزارش نداد و استیضاح‌کنندگان هم پیگیری نکردند ما این را حمل بر حل مساله و موضوع را دنبال می‌کنیم. به هر حال کمیسیون اجتماعی در زمان مقرر به ما گزارش نداد و استیضاح‌کنندگان هم آمدند گفتند کمیسیون موضوع را بررسی نمی‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من با رییس کمیسیون اجتماعی صحبت کردم و گفتم فوری جلسه بگذارید و گرنه من موظفم آیین‌نامه را به اجرا بگذارم و آن را در دستور کار بگذارم. اما استیضاح‌کنندگان گفتند که موضوع در کمیسیون مطرح نشده و ما آیین‌نامه را دقیق اعلام کردیم.

لاریجانی در پایان با بیان این‌که مشابه این اتفاق قبلا هم افتاده است، گفت: استیضاح‌کنندگان آمدند و جمع شدند و گفتند حق ما ضایع می‌شود لذا ما استیضاح را اعلام وصول کردیم حتی موردی پیش از آن وجود داشت که موضوع در کمیسیون مطرح شده بود و وزیر به ما نامه نوشت که من همه حرفم را نزدم، اما ما حق را به نمایندگان دادیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هیات رییسه این موضوع را در جلسه روز گذشته بررسی کرده، اظهار کرد: فقط یک راه وجود دارد و آن این‌که همه متقاضیان امضایشان را پس بگیرند. تنها در این صورت متنفی شدن استیضاح امکان‌پذیر است.

استیضاح کنندگان از سخنرانی علیه ربیعی امتناع کردند
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۰۹:۰۲

استیضاح کنندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای جلسه استیضاح حاضر به سخنرانی علیه علی ربیعی نشدند و هیچکدام به جایگاه هیات رییسه مجلس نرفتند.

عبدالحمید خدری نماینده بوشهر در ابتدای جلسه علنی امروز - چهارشنبه - مجلس در تذکری با استناد به ماده 223 آیین نامه داخلی گفت: احساس می کنم در مجلس بدعتی بسیار خطرناک درحال پایه گذاری است.
وی افزود: رییس کمیسیون اجتماعی مجلس باید پنج دقیقه توضیح دهد که آیا وزیر تعاون را به این کمیسیون دعوت کرده است یا خیر، زیرا برطبق آیین نامه داخلی تقاضای استیضاح ابتدا باید در کمیسیون اجتماعی بررسی شود.
پس از این تذکر، علی لاریجانی رییس مجلس اسامی مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، قاسم جاسمی از سخنرانان موافق استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را چندین بار اعلام کرد و از آنان خواست که در موافقت با استیضاح سخن بگویند ولی هیچکدام از آنها به جایگاه نرفتند.
رییس مجلس نیز خطاب به این استیضاح کنندگان گفت: هر کدام از شما که می خواهد بیاید و صحبت کند اما بازهم هیچ نماینده ای نرفت.
لاریجانی تاکید کرد: آیا استیضاح را پس گرفتید که استیضاح کنندگان اعلام کردند خیر ، پس رییس مجلس از آنها سوال کرد که چرا به جایگاه نمی آید و صحبت نمی کنید.
در این زمان سخنگاه (محل سخنرانی نمایندگان ) مجلس بسیار شلوغ شد اما هیچکدام از آنها حاضر به سخنرانی درموافقت با استیضاح نشدند.
در ادامه رییس مجلس از نمایندگان خواست که به صندلی های خود بازگردند و خطاب به خبرنگاران گفت: لطفا جلسه را ترک کنید.
در این زمان لاریجانی اعلام تنفس کرد و از خبرنگاران که جلسه را ترک کنند.
مجلس هم اکنون برای دقایقی اعلام تنفس کرد.

احتمال منتفی شدن استیضاح /جلسه استیضاح متوقف شد
۱۳۹۷/۰۵/۱۷ - ۰۸:۴۷

در حالی که جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستور استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده بود موضوع احتمال منتفی شدن استیضاح وزیر کار مطرح شد.

در پی اعتراض جمعی از نمایندگان به عدم رعایت تشریفات قانونی در مورد استیضاح وزیر کار و عدم بررسی استیضاح در جلسه کمیسیون احتمال منتفی شدن این استیضاح مطرح شد.

برهمین اساس علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی دقایقی اعلام تنفس کرد تا در این باره تصمیم‌گیری شود.

نظرات بینندگان