arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۳۹۴۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۹ - ۲۲ مرداد ۱۳۹۷

اردوغان به ترامپ: ازپشت به متحد خود درناتو خنجر میزنی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: رفتار خصمانه آمریکا در قبال ترکیه که از متحدان ناتو بوده و سختی‌های زیادی را همراهی با واشنگتن متحمل شده، اصلا قابل توجیه نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفت: رفتار خصمانه آمریکا در قبال ترکیه که از متحدان ناتو بوده و سختی‌های زیادی را همراهی با واشنگتن متحمل شده، اصلا قابل توجیه نیست.

به گزارش ایرنا اردوغان طی سخنرانی در دهمین اجلاس سفیران ترکیه در آنکارا افزود: قلدر‌ها و زورگویان عرصه اقتصادی نمی‌توانند با ستیزه جویی به دستاورد‌های ترکیه چنگ اندازی کنند.

وی شرایط امروزی حملات و بحران اقتصادی را با بحران سال‌های ۱۹۹۴، ۲۰۰۱ و ۲۰۰۷ متفاوت دانست و بیان کرد: مهمترین دلیل مشکلات موجود ترکیه در زمینه مبارزه با ترور و مسائل اقتصادی، اصرار بر موضع قاطع خود در راستای منافع ملی خود است.

اردوغان ساز و کار اقتصادی ترکیه را سالم، قدرتمند و جا افتاده خواند و گفت: به رغم تلاش برخی ها، وضعیت به همین شکل نیز ادامه خواهد داشت.

وی با بیان این که اخلال گران بازار ارز ترکیه تاوان پس خواهند داد، افزود: این‌ها شبکه اهانت به مردم ترکیه هستند و با آن‌ها مقابله خواهیم کرد.

رییس جمهوری ترکیه اضافه کرد: ترکیه در عرصه‌های اقتصادی هم مانند سایر عرصه‌ها هم اکنون با یک محاصره جدی رو به رو است و اتفاقات چند هفته اخیر این واقعیت را به همه ما نشان داد.

وی تحریم و فشار‌های اقتصادی علیه ترکیه را ادامه همان دشمنی‌های انجام شده در رخداد‌های پارک گزی استانبول و کودتای نافرجام ترکیه دانست و اظهار کرد: آن‌ها با اقدامات اخیر استقلال، دستاورد‌های اقتصادی، افتخارات و حیثیت ملی ما را هدف گرفته اند.

اردوغان با تاکید بر ضرورت مقابله با فشار‌های اقتصادی و انجام اقدامات متقابل بیان کرد: نوسانات اخیر بازار ارز و افزایش نرخ دلار پایه‌ها و دلایل اقتصادی ندارد و همه آن نتیجه حمله اقتصادی علیه اقتصاد ترکیه است.

وی خطاب به دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با بیان این که روش‌های زورگویانه اعتماد بین المللی را از بین می‌برد گفت: نمی‌توانی شب بخوابی و صبح بیدار شوی و بگویی که من این قدر تعرفه برای واردات فلزات وضع می‌کنم.

وی ادامه داد: از یک طرف متحد راهبردی هستی و از طرفی دیگر علیه این اتحاد اقدام می‌کنی و از پشت به متحد خود در ناتو خنجر می‌زنی و این اقدامات قابل قبول و مورد تایید ما نیست.

رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد: مشکل به وجود آمده در نوسان نرخ ارز را در مدت زمان کوتاهی و به شکل منطقی حل کرده و در این زمینه از اقتضائات و قواعد اقتصاد بازار عدول نخواهیم کرد.

وی با اشاره به آغاز اقدام قضایی علیه ادعا‌هایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی برای اخلال در بازار ارز ترکیه مطرح می‌شود، افزود: به این ادعا‌ها توجه نکنید چرا که در این شبکه‌ها افرادی به ترور اقتصادی مشغول هستند.

وی اخلال گران بازار ارز ترکیه را خائنان به کشور ترکیه خواند و بیان کرد: جلوی این شبکه‌های خیانتکار خواهیم ایستاد.

اردوغان اظهار کرد: هدف همه این اقدامات این است که کشور ترکیه را بار دیگر به زیر سلطه خود بکشند، ولی ما راه خود را خواهیم رفت.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه روز گذشته نیز طی سخنرانی در کنگره استانی حزب عدالت و توسعه در شهر ترابوزان ترکیه با بیان این که &#۳۹؛ بار دیگر با یک بازی سیاسی و موذیانه مواجه هستیم&#۳۹;، خطاب به آمریکا بیان کرد: بازی شما را دیدیم و حریف می‌طلبیم.

وی تاکید کرد: آنچه را که نتوانستند با کودتا و اقدامات تحریک آمیز عملی کنند، می‌خواهند با پول و افزایش نرخ ارز انجام دهند و اسم این اقدام به صراحت جنگ اقتصادی است.

وی اضافه کرد: از نقشه آن‌ها در ایجاد بحران ارزی آگاه هستیم و آن را به چالش می‌کشیم.

وی با مخاطب قرار دادن دولت آمریکا افزود: شما با دلار ترکیه را هدف قرار می‌دهید، ما نیز از راه‌های دیگر دنبال چاره کار خواهیم بود.

رییس جمهوری ترکیه همچنین گفت: پاسخ کسی را که به تمام کشور‌های جهان از جمله ترکیه اعلام جنگ تجاری کرده است، با رفتن به سوی بازار‌ها، همکاری‌ها و اتحاد‌های جدید خواهیم داد.

نرخ ارز‌های خارجی در بازار ترکیه که از یک هفته پیش در حال افزایش بود، امروز دوشنبه و در اولین روز هفته کاری باز هم رکورد جدی را ثبت کرد.

امروز ارزش لیر ترکیه در برابر یورو هفت درصد و در برابر دلار هشت درصد نسبت به روز گذشته کاهش یافت.

مجموع افت ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار طی سال جاری میلادی نیز به ۸۴.۲ درصد و در برابر یورو به حدود ۷۴.۲ درصد رسیده است.

به علت افزایش مستمر نرخ ارز‌های خارجی، خرید و فروش دلار و یورو در صرافی‌های ترکیه نیز متوقف شده است.

در پی اتخاذ تدابیر مالی و اقتصادی در قبال حملات مالی و تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه از سوی بانک مرکزی ترکیه، قیمت دلار و یورو که از صبح امروز در حال افزایش بود، اندکی کاهش یافت.

اوایل سال جاری میلادی، قیمت هر دلار ۳.۷۵ لیر در بازار ترکیه معامله می‌شد، اما این نرخ امروز به رقم بی سابقه ۶.۹۱ لیر رسید و با افت ارزش ۸۴.۲ درصدی ارزش لیر در برابر دلار، رکورد جدیدی در بازار پولی ترکیه ثبت شد.

همچنین اول سال ۲۰۱۸، قیمت هر یورو در بازار ترکیه ۴.۵ لیر بود، اما با افزایش چشمگیر به خصوص در چند روز اخیر به رقم بی سابقه ۷.۸۴ لیر رسید و ارزش لیر در برابر یورو ۷۴.۲ درصد افت کرد.

بروز تنش اخیر میان آنکارا و واشنگتن بر سر محکومیت حبس کشیش آمریکایی در ازمیر و اقدام متقابل دو کشور در تحریم وزرای کشور و دادگستری همدیگر، نگرانی‌هایی در بازار‌های مالی و پولی ترکیه ایجاد کرده و موجب افزایش نرخ ارز در این کشور شده است که همچنان ادامه دارد.

همچنین با اعلام تصمیم دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا مبنی بر دو برابر شدن تعرفه‌های واردات فلزات تولید ترکیه به آمریکا که از امروز اجرا می‌شود، افزایش نرخ ارز‌های خارجی در ترکیه شدت گرفته است.

مقامات دو کشور طی هفته گذشته برای حل اختلافات فی مابین در واشنگتن مذاکره کردند و پیش بینی کارشناسان اقتصادی ترک حاکی از کاهش نرخ دلار پس از مذاکرات بود، اما افزایش دوباره نرخ دلار در بازار امروز ترکیه نشان داد که این مذاکرات بی نتیجه بوده است.

بازار‌های ترکیه در انتظار اعمال سیاست اقتصادی تازه دولت این کشور برای بازگشت ارزش پول ملی و ثبات است، ولی کارشناسان نگران دچار شدن ترکیه به یک بحران اقتصادی در پی سقوط ارزش لیر هستند.

دلیل نگرانی کارشناسان اقتصادی کاهش حدود ۱۸ درصدی شاخص بازار بورس ترکیه در سال جای، افزایش ۱۸ درصدی میزان بدهی دولتی در یک سال اخیر، افزایش نرخ تورم تا سقف ۱۳.۴ درصد و کاهش سرسام آور و ۸۴ درصدی ارزش پول ملی ترکیه در برابر دلار در سال جاری میلادی است.

بسیاری از تحلیل گران ترک به ویژه مفسران نزدیک به حزب حاکم ترکیه بر این باورند که افزایش چشمگیر نرخ ارز‌های خارجی در بازار ترکیه را که موجب ایجاد نگرانی جدی در میان مسئولان و مردم این کشور شده، فتنه‌ای جدید علیه اقتصاد ترکیه است.

ثبات در بازار ارز و جلوگیری از نوسان نرخ ارز در ترکیه از زمان روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۲ از جمله دستاورد‌های دولت و حزب کنونی ترکیه بوده، ولی در یک سال گذشته با افزایش نرخ ارز، این دستاورد به چالش کشیده شده است.

نظرات بینندگان