arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۴۰۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۵ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

خوش آمدگویی فارسی پادشاه عربستان به حجاج

پادشاه عربستان به حجاج بیت الله الحرام که از اقصی نقاط جهان برای ادای مناسبک حج وارد عربستان شده اند ، خوش آمد گفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان همزمان با آغاز ایام ذی الحجه با ارسال پیامی به زبان فارسی به همه حجاجی که این روزها خود را از اقصی نقاط جهان به مکه رسانده اند ، خوش آمد گفت.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری عربستان (واس) ، در پیام پادشاه عربستان آمده است ، به حجاج بیت الله الحرام که از اقصی نقاط جهان برای ادای مناسبک حج وارد عربستان شده اند ، خوش آمد گفته از خداوند متعال خواهانم که عبادتشان را پذیرفته و توفیق ادای حج مبرور را که پاداشی جز بهشت ندارد ، نصیبشان فرماید.

برخی کارشناسان غرب آسیا در هفته های اخیر رد و بدل شدن برخی پالس های مثبت بین تهران و ریاض را نشانه بهبود روابط دو طرف پس از تنش سال های اخیر می دانند.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز 13 مرداد ماه امسال در گفت و گو با خبرگزاری پانا اعلام کرد که با کشورهای منطقه و حتی عربستان حاضر به گفت‌و‌گو هستیم و به تمام کشورهایی که در مذاکرات خود اعلام آمادگی کردند که به عنوان میانجی میان تهران – ریاض ایفای نقش کنند پاسخ منفی ندادیم و همواره گفته‌ایم که ما آماده هستیم .

به دنبال آغاز آب شدن یخ سردی روابط تهران و ریاض در هفته های اخیر، در یک گام مثبت 14 مرداد ماه یک منبع آگاه دیپلماتیک در گفت و گو با ایرنا گفت که عربستان با اعطای روادید به سرپرست معرفی شده و کادر دفتر حفاظت منافع ایران موافقت کرده است.

در همین راستا محمد علی‌بک رئیس اداره عمان و یمن وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به عنوان سرپرست دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در جده معرفی شد.

روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی دی ماه سال 1394 و در پی حمله گروهی به سفارت عربستان در تهران و کنسولگری این کشور در مشهد به علت اعدام شیخ نمر باقر النمر عالم برجسته شیعه عربستان و توهین به دو زائر ایرانی در فرودگاه جده قطع شد و پس از آن نیز تنش ها در روابط دو کشور تا چند هفته گذشته افزایش یافت.

سند تاسیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی نیز سوم آبان ماه 1396 بین مدیر کل خلیج فارس وزارت امور خارجه و سفیر سوئیس در تهران امضا شده بود که بر اساس این سند، سوئیس حفاظت منافع ایران را در عربستان سعودی بر عهده خواهد داشت و دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران با حضور دیپلمات های ایرانی پس از انجام ترتیبات اجرایی در جده گشایش خواهد یافت.

در جریان حج امسال نیز بر اساس اعلام سخنگوی وزارت خارجه، تیم 10 نفره ای از ایران برای انجام امور کنسولی راهی حج شدند که به علت مخالفت با تمایل تهران جهت استقرار آنان در سفارت ایران در نهایت اعضای این تیم در بعثه مستقر شدند.

کارشناسان معتقدند که روابط بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در یکصد سال گذشته در هیچ دوره از تاریخ منطقه غرب آسیا تا این حد بحرانی نبوده است و مهم ترین علت این موضوع را می توان در برخی تحولات منطقه ای و شیطنت های برخی قدرت های خارج از منطقه ، اوضاع اقتصادی غرب و روی کارآمدن برخی افراد در کشورهای غربی با وعده های رفع مشکلات موجود ریشه یابی کرد.

در ماه های اخیر نیز نشانه و پالس های مثبتی از وجود تمایل بین مقام های جمهوری اسلامی ایران و عربستان و مردم ایران و عربستان برای تجدید نظر در مناسبات تیره و تار دو طرف بروز کرد.

2 صیاد جزیره خارک از توابع استان بوشهر که از سوی گارد ساحلی عربستان دستگیر شده بودند ، روز جمعه 28 اردیبهشت 1397 و 202 روز پس از دستگیری براساس رایزنی های مسئولان وزارت امور خارجه دو طرف آزاد شدند.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز31 تیر ماه در جمع روسای نمایندگی های ایران در خارج از کشور تصریح کرد ، در شرایط جدید به ‌دنبال اصلاح روابط عربستان، امارات و بحرین با ایران هستیم .

این سخنان با توجه به فضای جلسه که در آن سفرای جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان حضور داشتند با واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شد و به منزله پالس مثبت و جدید تهران به سه پایتخت عربی ریاض، ابوظبی و منامه تلقی شد.

در آنسوی مرزهای جنوبی ایران یعنی عربستان سهمیه امسال ایران از حج را از 60 به 86 هزار افزایش داد و هنگام ورود حجاج ایرانی بیت الله الحرام به فرودگاه جده مسوولان عربستانی از آنان با گل و آب زمزمه که در نزد ایرانیان از تقدس خاصی برخوردار است ، استقبال کردند و برخی توافق ها برای نقل و انتقال زایران با همکاری دو کشور صورت گرفت و عربستان شروط ایران را برای استقرار هیات کنسولی از ایران جهت پیگیری امور زایران، تضمین امنیت زایران و انتقال آنان به صورت مستقیم از ایران به عربستان را پذیرفت.

در بعد مردمی و غیر رسمی هم در آخرین تحول بدر سلمان الملح دانش آموز ممتاز عربستانی در المپیاد شیمی در جمهوری چک هنگام قرار گرفتن در جایگاه برای بالا بردن پرچم کشور خود به نشانه موفقیت در این المپیاد به محض حضور دانش آموزی با پرچم رژیم اشغالگر قدس فورا محل خود را ترک کرد و در کنار دانش آموز ایرانی ایستاد و اکنون فیلم این برنامه به صورت گسترده در فضای مجازی دست به دست مبادله می شود.

نظرات بینندگان