arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۴۰۷۵
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۶ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۷

زمان برگزاری نخستین همایش ملی کشاورزی هوشمند

در مراسم رونمایی از پوستر و سایت نخستین همایش ملی کشاورزی هوشمند، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی از اجرای سه پروژه هوشمند در حوزه کشاورزی تا آبان ماه امسال خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخستین همایش ملی کشاورزی هوشمند ۳۰ آبان امسال توسط مجمع ملی خبرگان کشاورزی و با مشارکت معاونت ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در تهران برگزار می شود.

به گزارش انتخاب، در مراسم رونمایی از پوستر و سایت نخستین همایش ملی کشاورزی هوشمند، مدیرعامل مجمع ملی خبرگان کشاورزی از اجرای سه پروژه هوشمند در حوزه کشاورزی تا آبان ماه امسال خبر داد.

علی خانمحمدی که دبیر کلی این همایش را نیز بر عهده دارد، درباره این پروژه ها گفت: پروژه های هوشمند کشاورزی به مساحت ۳۵۰ هکتار در مزارع انگور و باغات تاکستان استان قزوین، ۵۰۰ هکتار در زمینه زراعت در استان زنجان و پروژه ۳ هزار هکتاری در بخش های دامداری، مرغداری، شیلات و زراعت در استان کرمانشاه اجرا می شود.

وی افزود:در صورت تامین منابع مالی، اجرای کشاورزی هوشمند در استان خوزستان را نیز پی گیری می کنیم.

خانمحمدی خاطرنشان کرد:ارتقای بهره وری در تولید محصولات کشاورزی و استفاده بهینه از منابع موجود توسط کشاورزان از اهداف مهم مجمع ملی خبرگان کشاورزی برای اجرای پروژه های کشاورزی هوشمند است.

وی اظهار داشت: ما به این نتیجه رسیدیم که کشاورزی خرده پا و سنتی پاسخگوی نیاز غذایی جمعیت رو به افزایش کشور نیست و از این رو برای حرکت به سوی کشاورزی هوشمند و دقیق تلاش و از ظرفیت های دانشگاه شریف تهران و معاونت ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استفاده کنیم.

مدیرعامل مجمع ملی خبرنگان کشاورزی، بهینه سازی کیفیت محصولات، کاهش اثرات زیست محیطی و اکولوژیکی، کاهش هزینه ها و ضایعات، کاهش فرسایش خاک، بهبود عملکرد و مدیریت مزرعه و اثربخشی کشاورزی و استفاده از قابلیت های ماشین های هوشمند را از مزیت های کشاورزی هوشمند برشمرد.

وی تصریح کرد: مجمع ملی خبرگان کشاورزی دارای ۶۰۰ هزار عضو خبره در حوزه های مختلف از جمله زراعت، دام، باغبانی، طیور، مرتع و تشکل های کشاورزی است.

در این مراسم،مدیرکل دفتر ترویح دانش و فناوری کشاورزی سازمان تحقیقات،آموزش و ترویج کشاورزی نیز با تاکید بر اجرای کشاورزی هوشمند و دانش بنیان در ایران گفت: ارزش صنعت کشاورزی هوشمند در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار در دنیا بوده که این رقم تا سال ۲۰۲۶ به بیش از ۴۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

بهمن امیری لاریجانی با بیان این که براساس پیش بینی ها، تا سال ۲۰۵۰ دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر به جمعیت جهان افزوده می شود و همراه با آن ذخایر آبی و زمین های قابل کشت کاهش می یابد، بر داده محور شدن و دانش بنیان شدن کشاورزی برای تامین غذای مردم تاکید ورزید.

وی افزود: ما باید دانش در هکتار را افزایش دهیم و این امر نیاز به ورود فناوری های هوشمند بیشتر در بخش کشاورزی دارد.

امیری لاریجانی ادامه داد: با توجه به ایجاد زیر ساخت IT در کشور و برخورداری مردم از گوشی های هوشمند، زمینه برای کشاوزی هوشمند مهیا شده است.

وی اظهار داشت: استفاده از اینترنت اشیا و بستر ارتباط، نقش ۲۰ درصدی در حوزه کشاورزی هوشمند دارد.

وی با اشاره به سه مولفه مهم و اساسی آب، خاک و هوا در بخش کشاورزی، گفت: اکنون در دنیا بحث کشاورزی مستقل از اقلیم کشاورزی مطرح است که در آن تلاش می شود تغییرات اقلیمی اثرات مستقیم در کشاورزی نداشته باشد.

امیری لاریجانی اذعان داشت:کشورهای پیشرفته بالغ بر ۸۰ سال اطلاعات آب، خاک، هوا و گیاهان را دارند و می توانند بر اساس آن شرایط را در حوزه کشاورزی پیش بینی کنند.

نظرات بینندگان