arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۶۱۰۲
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۷

دبیرکل ساف: کاخ سفید یک سیاستمدار می‌خواهد نه یک تاجر / ترامپ به دنبال جدایی غزه از کرانه باختری است

صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) به شبکه المیادین گفت، این دولت آمریکاست که خودش را از مساله فلسطین و روند صلح کنار کشیده و دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد قدس اشغالی پایتخت اسرائیل باشد، حق بازگشت را لغو، شهرک‌سازی را قانونی و غزه را از کرانه باختری جدا کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) اعلام کرد، این دولت آمریکاست که خودش را از مساله فلسطین و روند صلح کنار کشیده و می‌خواهد قدس اشغالی پایتخت اسرائیل باشد.

به گزارش ایسنا، صائب عریقات، دبیرکل کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) به شبکه المیادین گفت، این دولت آمریکاست که خودش را از مساله فلسطین و روند صلح کنار کشیده و دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهد قدس اشغالی پایتخت اسرائیل باشد، حق بازگشت را لغو، شهرک‌سازی را قانونی و غزه را از کرانه باختری جدا کند.

وی نسبت به هرگونه آتش‌بس دوجانبه میان حماس و اسرائیل هشدار داد و گفت، این همان چیزی است که ترامپ برای جدا کردن غزه از کرانه باختری می‌خواهد عملی شود.

این مقام ارشد ساف خطاب به حماس گفت: آیا می‌خواهید طرح ملی فلسطین را نابود کنید اما این هرگز اتفاق نخواهد افتاد ما خواهان بیداری و مراجعه به عقل و در نظر گرفتن منافع فلسطینی‌ها هستیم طرح ملی ما در معرض خطر واقعی است اگر ما فلسطینی‌ها خودمان به خودمان کمک نکنیم کسی به ما کمک نخواهد کرد.

عریقات تصریح کرد، فلسطینیان براساس قوانین بین‌المللی از حق خود در مقاومت کوتاه نخواهند آمد اما شرایط کنونی مستلزم مقاومت مردمی است.

وی تاکید کرد، تا زمانی که کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس تشکیل نشود، صلحی وجود نخواهد داشت.

دبیرکل کمیته اجرایی (ساف) معتقد است، ایالات متحده درباره روند صلح از دایره محاسبات آنها خارج شده است همچنان که اسرائیل به توافق‌نامه اسلو پایان داده و دیگر به آن پایبند نیست.

عریقات گفت، دولت ترامپ به دنبال لغو همه اصول مرتبط با مساله فلسطین است و می‌خواهد اصول جدیدی اعمال کند، همه دولت‌های آمریکا همواره طرفدار اسرائیل بوده‌اند اما دولت ترامپ به دنبال این است که قدس را به اسرائیل هدیه کند.

وی در ادامه تاکید کرد، کاخ سفید به یک سیاست‌مدار نیاز دارد نه تاجر.

این مقام مسؤول گفت، ترامپ "کودتا در غزه" را شکافی برای هدف قرار دادن مساله فلسطین می‌داند.

عریقات تاکید کرد، دولت ترامپ و نتانیاهو اتفاق نظر دارند که زمان مناسب برای بررسی طرح "معامله قرن" در صورت وجود دودستگی عربی است و دولت آمریکا به سیاست اخاذی از مردم فلسطین ادامه می‌دهد.

وی تصریح کرد، باید روابط با هر کشوری که سفارتش را به قدس اشغالی منتقل کرده، قطع شود.

عریقات در ادامه گفت، ترامپ تنها زبان منافع را می‌فهمد، او به دنبال تجزیه جهان عربی – اسلامی است.

به گفته عریقات، باید مشکلات میان طرف‌های منطقه از طریق گفت‌وگو حل شود، امکان ندارد که ما طرفی در درگیری‌ها باشیم.

دبیرکل کمیته اجرایی (ساف) به اوضاع غزه به ویژه پس از محاصره آن پرداخت و تاکید کرد، در صورتی که قراردادهای تجزیه مقدمه‌ای برای بررسی طرح معامله قرن باشد، تشکیلات خودگردان فلسطین نوار غزه را تامین بودجه نخواهد کرد.

وی گفت، فاجعه مردم فلسطین در جدایی غزه از کرانه باختری است، اولویت اصلی تامین مجدد بودجه آژانس امداد و کاریابی برای آوارگان فلسطینی (آنروا) برای حمایت از مردم فلسطین در سراسر جهان است.

عریقات ادامه داد، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۲۰۱۷ درخواست ترامپ مبنی بر توقف حقوق خانواده‌های شهدا و زخمی‌های فلسطینی را رد کرد.

وی افزود، عباس می‌جنگد زیرا به حق بازگشت آوارگان و قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین پایبند است. به همین دلیل همه جنبش‌ها و جبهه‌ها در همه جوانب از او حمایت می‌کنند.

عریقات گفت، نتانیاهو برای استقرار پنج تیپ نظامی با هدف حفاظت از ادامه دودستگی فلسطین آماده است، او و ترامپ تلاش دارند قدس و مسجدالاقصی را تحت حاکمیت ارضی اسرائیل درآورند اما این اتفاق هرگز رخ نخواهد داد.

نظرات بینندگان