arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۶۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۳ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۷

عید غدیر و حضرت علی (ع) در کلام آیت الله هاشمی: بعد از ۱۴۰۰ سال، ما هم از ایشان درس بگیریم و به خاطر مصلحت عمومی و اتحاد، صبر کنیم / ابتدا خطر دشمن خارجی را برطرف کنیم، سپس مسایل داخلی را

حضرت علی (ع) هنگام اذان وقتی صدای اذان بلند می‌شود و به اسم پیغمبر (ص) که می‌رسد، به حضرت زهرا (س) می‌فرماید: «اگر مایلی اسم پدرت تا قیامت همینطور بر مأذنه‌ها بلند باشد، باید صبر کنی.» بعد از ۱۴۰۰ سال، ما درس علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) را تکرار کنیم و بگوییم وقتی مصلحت عمومی برای کشور پیش می‌آید، آدم‌هایی که دلسوزترند، باید صبر کنند، اتحاد را بهم نزنند، دعوا نکنند و بگذارند خطر دشمن خارجی برطرف شود و بعد مسایل داخلی را حل کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مرحوم آیت الله هاشمی بارها بر صبر امیرالمومنین به عنان یکی از ویژگی های بارز شخصیت ایشان تاکید کرده بود.

به گزارش «انتخاب»، بخشی از سخنرانی او در دیدار جمعی از فعالان انتخابات خبرگان رهبری در ۱۹ دی ۱۳۸۵ به شرح زیر است:

عید غدیر را که مربوط به شجاع ترین و مظلوم ترین شخصیت اسلام است؛ تبریک می گویم. شخصیتی که وقتی جایی با ذوالفقارش حاضر می‌شد، کسی در میدان نمی‌ماند. می‌فرمود: «اگر همه عرب درمقابل من بیایند و جلوی من بایستند، من به جمعیت پشت نمی‌کنم.» هیچ وقت برای زره خود، پشت درست نمی‌کرد، بلکه فقط سینه خود را حفظ می‌کرد. چنین شخصیتی ۲۵ سال سکوت کرد، چون می‌دید که اگر در برابر فتنه‌ای که برپا شده، بایستند، جنگ می‌شود. اسلام در ایران، روم، مصر، حبشه، جزیره‌العرب و ... خیلی دشمن داشت. کافی بود بین شیعه و سنی دعوایی درست می‌شد تا اسلام به کلی نابود شود. کار به جایی رسیده بود که حضرت زهرا(س) که مثل ائمه ما معصوم است و اشتباه نمی‌کند، جلوی حضرت علی(ع) فرمود: «این چطور فضل است که شما درخانه بنشینی و من با بچه‌ها در خانه مهاجر و انصار بروم و از حق تو دفاع کنم و آنها هم به من جواب ندهند و مرا مأیوس برگردانند؟» حضرت زهرا(س) تعبیر مهمی دارند که «تو مثل جنینی که در رحم مادر نشسته، دستهایت را بستی و آرامی و یا مثل انسانی که متهم است و به خاطر اتهام منزوی است، با این همه افتخاراتی که داری، خود را منزوی کرده‌ای.»اما حضرت علی(ع) صبر کردند. هنگام اذان وقتی صدای اذان بلند می‌شود و به اسم پیغمبر(ص) که می‌رسد، به حضرت زهرا(س) می‌فرماید: «اگر مایلی اسم پدرت تا قیامت همینطور بر مأذنه‌ها بلند باشد، باید صبر کنی.» بعد از 1400 سال، ما درس علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) را تکرار کنیم و بگوییم وقتی مصلحت عمومی برای کشور پیش می‌آید، آدم‌هایی که دلسوزترند، باید صبر کنند، اتحاد را بهم نزنند، دعوا نکنند و بگذارند خطر دشمن خارجی برطرف شود و بعد مسایل داخلی را حل کنند.
منبع: پایگاه اطلاع رسانی خانه--موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی

نظرات بینندگان