arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۷۱۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ : ۱۱ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۷

تایوان اولین حکم اعدام در دو سال گذشته را اجرا کرد

علی‌رغم درخواست گروه‌های حقوق بشری برای منسوخ اعلام کردن حکم اعدام، تایوان روز جمعه در نخستین اعدام اجرا شده در دولت تسای اینگ–ون، رئیس‌جمهور این کشور، یک زندانی محکوم به اعدام را تیرباران کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

علی‌رغم درخواست گروه‌های حقوق بشری برای منسوخ اعلام کردن حکم اعدام، تایوان روز جمعه در نخستین اعدام اجرا شده در دولت تسای اینگ–ون، رئیس‌جمهور این کشور، یک زندانی محکوم به اعدام را تیرباران کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، براساس گزارش وزارت دادگستری تایوان لی هونگ–چی، به خاطر کشتن همسر سابق و دختر پنج ساله‌اش در سال 2014 میلادی، عصر روز جمعه در یکی از زندان‌های شهر کاوهسیونگ تیرباران شد.

لی همسر سابق خود را در مقابل مهدکودک دو دخترش به ضرب گلوله کشت و سپس یکی از دخترهایش را به داخل ماشین برد و در آنجا تلاش کرد تا با گاز مونوکسید کربن خود و دخترش را بکشد. پس از آنکه آنها نجات پیدا کردند لی از این ماجرا جان سالم به در برد اما دخترش علی‌رغم درمان‌ها دو ماه پس از این ماجرا جان باخت.

چن مینگ–تانگ، معاون وزیر دادگستری تایوان به خبرنگاران گفت: اقدامات لی بسیار ظالمانه و خشن بوده و لطمه‌های جبران ناپذیری را به خانواده‌های این قربانیان وارد کرده است. دادگاه در حکم خود اعلام کرده هیچ احتمالی برای اصلاح لی وجود ندارد.

تایوان پس از یک وقفه پنج ساله در سال 2010 میلادی استفاده از حکم اشد مجازات یعنی اعدام را از سر گرفت و برای جرایم جدی چون قتل‌های خشن و آدم‌ربایی حکم اشد مجازات را قائل شده است.

برخی سیاستمداران و گروه‌های حقوق بشری خواستار منسوخ اعلام شدن اعدام شده‌اند اما بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اکثریت مردم تایوان از حکم اعدام حمایت می‌کنند.

چن گفت: دولت تایوان به تدریج استفاده خود از حکم اعدام را کاهش می‌دهد اما در حال حاضر آن را لغو و منسوخ نمی‌کند.

وی افزود: منسوخ اعلام کردن حکم اعدام یک جریان بین‌المللی و یک هدف بلندمدت برای وزارت دادگستری است اما در حال حاضر هیچ اجماع نظری در این خصوص در کشور ما وجود ندارد.

در حال حاضر 42 زندانی محکوم به اعدام در تایوان وجود دارند. اعدام لی نخستین اعدام از زمان اعدام یک دانشجوی سابق در مه سال 2016 میلادی به خاطر کشتن چهار تن از مردم در یک خیابان است که در زمان خود این جزیره صلح ‌آمیز را به شدت شوکه کرد.

در همین حال اتحادیه اروپا ضمن ابراز همدردی با نزدیکان قربانیان اقدام وحشیانه لی هونگ–چی گفت: باید تاکید کنیم که به وضوح با استفاده از اعدام مخالف هستیم.

اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از تایوان خواست تا به عنوان نخستین گام برای منسوخ اعلام کردن کامل حکم اعدام، فورا یکبار دیگر یک ممنوعیت موقت درخصوص حکم اعدام صادر کند.

نظرات بینندگان