arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۷۹۷۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۷ - ۱۴ شهريور ۱۳۹۷
معاون غذا و داروی علوم پزشکی شیراز:

"عادی شدن وضعیت دارو تا یک‌ ماه آینده"

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اقلام دارویی بسیار زیاد است و برخی از آنها توسط چندین شرکت تولید می‌شوند، گفت: مشکل کمبود داروهای ما مربوط به داروهایی است که نمونه ایرانی آنها هم وجود دارد اما بعضی از بیماران و پزشکان اصرار دارند که از برند خارجی آنها استفاده کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: طبق اعلام سازمان غذا و دارو تا یک ماه آینده وضعیت دارو و کمبود آن در برندهای خارجی و خاص به حالت اولیه برمی‌گردد.

حسین نیک‌نهاد در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اقلام دارویی بسیار زیاد است و برخی از آنها توسط چندین شرکت تولید می‌شوند، خاطرنشان کرد: مشکل کمبود داروهای ما مربوط به داروهایی است که نمونه ایرانی آنها هم وجود دارد اما بعضی از بیماران و پزشکان اصرار دارند که از برند خارجی آنها استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اگرچه با کمبود برخی از اقلام دارویی روبه‌رو ‍‌هستیم اما با برنامه‌ریزی این داروها وارد می‌شوند. به عنوان مثال با کمبود داروی وارفارین(انعقاد خون) مواجه بودیم اما حدود 500 تا 600 قلم از این دارو را بین داروخانه‌ها توزیع کردیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: در صورت کمبود دارو یکسری داروخانه‌های خاص مثل داروخانه ویژه و هلال‌احمر را پشتیبانی می‌کنیم و با اطلاع‌رسانی تلاش کرده‌ایم که مشکل برخی اقلام دارویی حل شوند.

نیک‌نهاد در پاسخ به این سئوال که آیا بر روند توزیع داروهای خاص در داروخانه‌ها هم نظارت می‌شود یا نه؟ افزود: به طور مستمر سرکشی به داروخانه‌ها انجام می‌شود که مشخص شود داروهای خاص را به چه کسانی داده‌اند.

وی به کمبود مکمل‌های غذایی هم اشاره و با بیان اینکه مکمل‌ها، داروهای حیاتی محسوب نمی‌شوند بلکه داروهای کمکی هستند که برخی تمایل به استفاده از آنها دارند، گفت: این نوع مکمل‌ها با ارز آز وارد بازار دارو می‌شوند و زمانی که یک داروخانه افزایش قیمت آن را ببیند، ممکن است به دلیل عدم صرفه اقتصادی از خرید آن صرف‌نظر کند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین اظهار کرد: داروهای شیمی درمانی نیز جزو داروهایی است که برخی از انواع آنها همیشه با کمبود روبه‌رو ‌بوده و برخی دیگر در شرایط فعلی کمیاب شده‌اند.

نیک‌نهاد با تصریح بر اینکه بارها به پزشکان تذکر داه‌ایم که از تجویز داروهای خارجی غیرضرور پرهیز کنند اما بی‌توجهی پزشک و یا اصرار بیمار موجب افزایش تقاضا شده، گفت: بعضی از پزشکان نیز بدون دلیل علمی برند خارجی یک دارو را به بیمار تجویز می‌کنند.

نظرات بینندگان