arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۸۳۶۵
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۹ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۷

الخزعلی: چرا دفاتر صدر و العبادی مورد حمله قرار نمی‌گیرد؟ / این حملات و آتش زدن‌ ها، تسویه حساب سیاسی است

شیخ 'قیس الخزعلی' دبیرکل عصائب اهل الحق از نیروی الحشد الشعبی در واکنش به وقایع بصره این سوال را مطرح کرده است که چرا فقط مقر دفاتر مربوط به جریان صدر و العبادی مورد حمله قرار نگرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شیخ 'قیس الخزعلی' دبیرکل عصائب اهل الحق از نیروی الحشد الشعبی در واکنش به وقایع بصره این سوال را مطرح کرده است که چرا فقط مقر دفاتر مربوط به جریان صدر و العبادی مورد حمله قرار نگرفته است.

به گزارش ایرنا، الخزعلی جمعه شب در گفتگو با تلویزیون الغدیر عراق گفت: مقرهای همه احزاب سیاسی و نیروهای الحشد الشعبی در بصره آتش زده شد و فقط مراکز مربوط به مقتدا صدر و حیدرالعبادی مورد حمله قرار نگرفت.
وی گفت: این نشان می دهد این حملات و آتش زدن ها، تسویه حساب سیاسی است.
الخزعلی گفت: یکی از مطالبات معترضان موضوع آب آشامیدنی است، همه می دانیم که وزیر امور آب وابسته به جریان صدر است، نفر اول دولت نیز حیدرالعبادی نخست وزیر است اما مراکز آنها از این حملات مصون می ماند.
وی اضافه کرد: ما بعنوان الحشد الشعبی هیچ حضور و نقشی در دولت کنونی و گذشته نداشته ایم اما دفاتر ما مورد حمله قرار می گیرد.
الخزعلی گفت: هدف از این حملات روشن است و آن چیزی جز پیاده کردن طرح آمریکا برای تشکیل یک دولت و نخست وزیر دست نشانده در عراق نیست.
وی درعین حال هشدار داد که ما با نخست وزیر دوباره العبادی مخالفیم و هرگز به او اجازه نخواهیم داد باردیگر نخست وزیر شود و تنها نامزد ما هادی العامری است.
الخزعلی همچنین در مصاحبه ای دیگر با گروهی از خبرنگاران بار دیگر دیدگاه های خود در خصوص وقایع اخیر را تشریح کرد و گفت: وقایع بصره اوضاع را به بن بست رسانده و به همین دلیل ما خواهان استعفای العبادی هستیم.
وی گفت: این حوادث در راستای طرح آمریکاست و واشنگتن می خواهد با بودن یک فرد معین در پست نخست وزیری، وارد کردن عراق در محور آمریکا و سپس تجزیه این کشور، طرح معامله قرن را تحقق بخشد.
وی گفت: آتش زدن مقر احزاب از سوی عوامل حزبی صورت می گیرد و آنها دنبال طرح های درازمدت خود هستند.
الخزعلی تاکید کرد همانطور که در جنگ با داعش، مردانی بودند که معادلات را تغییر دادند، امروز نیز در صورتی که کشور و ملت عراق و اصل روند سیاسی در این کشور مورد تهدید قرار گیرد، با قدرت وارد خواهند شد و جلوی آن را می گیرند.
وی گفت: ما از نیروهای خود تاکنون خواسته ایم که وارد عمل و برخورد با این وابستگان حزبی که به مراکز حمله می کنند نشوند و از خود این احزاب خواسته ایم فتنه را دفع کنند اما اگر این حملات تکرار شود جلوی آن خواهیم ایستاد چرا که اطمینان داریم طرح های خارجی پشت سر آن است.
این فرمانده ارشد الحشد الشعبی گفت: بصره مساوی با الحشد الشعبی است، بیشتر شهدای مبارزه با داعش از بصره هستند، اینها فرزندان مرجعیت هستند و زیر بار طرح ها و توطئه های خارجی نخواهند رفت.
وی افزود: مردم باید آماده باشند که در صورت نیاز علیه این گونه اعتراضاتی که شرایط را به مرحله خطرناکی رسانده است دست به تظاهرات بزنند.
دبیرکل عصائب اهل الحق گفت: دشمن در سال 2014 و از طریق داعش قصد تجزیه عراق داشت و بیش از هر کسی اهل سنت را هدف قرار داد، بار دیگر از طریق جدایی طلبی درکردستان عراق تلاش کرد و این بار هیمنه کردها را شکست و اکنون با وقایع بصره دنبال زدن شیعه عراق است.
وی گفت: ما روی مردم بصره و آگاهی آنها حساب می کنیم آنها اجازه نخواهند داد امنیت عراق به خطر بیفتد.
الخزعلی اظهار داشت: ما و سائرون (ائتلاف انتخاباتی مورد حمایت مقتدا صدر) باید در یک جبهه باشیم خواه این جبهه در دولت یا در اپوزیسیون باشد. به مقتدا صدر پیام داده ایم که ما حاضریم از نامزد خود برای نخست وزیری کوتاه بیاییم به شرطی که شما هم (از گزینه خود یعنی العبادی) کوتاه بیایید.
وی تاکید کرد: الحشد الشعبی اجازه مورد تهدید قرار گرفتن کشور و آشتی در داخل کشور را نخواهد داد و در صورت نیاز برای دفاع از مردم وارد عمل خواهد شد.
وی همچنین درخصوص آخرین وضعیت دو محور سیاسی رقیب که هر یک تلاش می کند ائتلاف (فراکسیون) بزرگ پارلمانی و به تبع آن دولت را تشکیل دهد گفت: ائتلاف سازندگی (العامری - المالکی) 153 نماینده و ائتلاف دیگر (سازندگی و بازسازی به رهبری صدر - العبادی) تنها 105 نماینده را جذب کرده اند.
الخزعلی افزود: آنها اگر دارای یک اکثریت محدود هم بودند، جلسه نخست (دومین روز) پارلمان (با خروج نمایندگان محور العامری - المالکی و باقی ماندن نمایندگان محور مقابل) از حد نصاب نمی افتاد.
سخنان مهم الخزعلی درحالی است که ناظران مسائل عراق، شرایط سیاسی و امنیتی این کشور بطور کلی و مناطق جنوبی بطور ویژه را بسیار حساس و آبستن حوادث پیش بینی نشده ای می دانند.

نظرات بینندگان