arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۲۹۳۹۴
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۷

ارزش سهام در بورس عربستان به شدت سقوط کرد

ارزش سهام در بازار بورس عربستان در پایان معاملات روز پنجشنبه با کاهش شش دهم درصدی، به شدت سقوط کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ارزش سهام در بورس عربستان به شدت سقوط کردبه گزارش خبرگزاری رویترز، شاخص اصلی بازار بورس عربستان روز پنجشنبه 0.4 درصد کاهش یافت و به هفت هزار و 591 واحد رسید، امری که در 6ماه گذشته بی سابقه گزارش می شود.
همچنین سهام شرکت صنایع پایه عربستان «سابک» 1.2 درصد و شرکت بزرگ پتروشیمی صحرا نیز 1.1 درصد کاهش یافت.
سقوط بازار بورس عربستان همزمان با آن روی می دهد که شاخص بورس قطر و کویت به ترتیب 0،3 و 0،4 درصد افزایش نشان می دهد.
رویترز علت سقوط سهام بازار بورس سعودی را ناشی از این می داند که سهامداران در هفته های گذشته بیش از خرید سهام، اقدام به فروش کرده اند، درحالی که شرکت ها با توجه به بی ثباتی بازارهای نوظهور و تنش های تجاری کشورها، محتاط تر عمل کرده اند.
این درحالی است که بسیاری از شاهدان عینی در عربستان از خروج سرمایه از این کشور سخن می گویند، به نحوی که سرمایه گذاری خارجی در عربستان طی چهار سال گذشته به پایین ترین سطح رسیده است.
بسیاری از تحلیلگران خروج سرمایه از عربستان و سقوط بورس این کشور را به دلیل نگرانی سرمایه گذاران نسبت به موج بازداشت فعالان مدنی و مذهبی در این کشور اعلام کرده اند.
از سوی دیگر گزارش ها حاکی است برخی خانواده های عربستانی به دنبال یافتن راه های پنهانی برای خروج سرمایه های خود از این کشور و سرمایه گذاری در دیگر کشورها از جمله در مصر هستند.
خروج سرمایه از سعودی، چشم انداز موسوم به 2030 سعودی برای ایجاد 500 هزار فرصت شغلی برای شهروندان آن طی پنج سال آینده را با شکست رو به رو کرده است.
از سوی دیگر، جنگ ائتلاف سعودی به همراه امارات علیه یمن، خسارت های جانی و مالی زیادی را برای ریاض و ابوظبی در برداشته است، به گونه ای که کارشناسان بر این باورند در خوشبینانه ترین حالت هر روز جنگ برای دولت سعودی 200 میلیون دلار هزینه دربر دارد.
چشم‌انداز 2030 عربستان برنامه‌ای است که مسئولان سعودی مدعی هستند برای کاهش وابستگی این کشور به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد و توسعه بخش های خدماتی مانند بهداشت، آموزش و گردشگری است، اما شاخص ها نشان می دهد، احتمال موفقیت این طرح بعید به نظر می رسد.

نظرات بینندگان