arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۰۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۷ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۷

مراکش: قطع روابط با ایران، به دلیل حمایت این کشور از جبهه پولیساریو و حفظ تمامیت ارضی خودمان بود / پولیساریو: مراکش این دروغ را ساخته تا از فضای خروج آمریکا از برجام استفاده کند

سخنگوی دولت مغرب با تکرار ادعا‌های بی اساس مقام‌های کشورش در خصوص حمایت جمهوری اسلامی ایران از جبهه پولیساریو گفت، ایران تمامیت ارضی مغرب را تهدید می‌کرد و به همین دلیل رباط تصمیم گرفت در روابط خود با تهران تجدید نظر کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سخنگوی دولت مغرب با تکرار ادعا‌های بی اساس مقام‌های کشورش در خصوص حمایت جمهوری اسلامی ایران از جبهه پولیساریو گفت، ایران تمامیت ارضی مغرب را تهدید می‌کرد و به همین دلیل رباط تصمیم گرفت در روابط خود با تهران تجدید نظر کند.

به گزارش ایرنا، تارنمای مغربی «هسپرس» به نقل از «مصطفی الخلفی» سخنگوی دولت مغرب نوشت، رباط چند ماه پیش در چارچوب تلاش برای دفاع از یکپارچگی ارضی خود، روابطش را به تهران قطع کرد.
در حالی الخلفی ادعا کرده است کشورش این تصمیم را بر اساس دلایل و شواهد متقن مبنی بر کمک ایران به جبهه پولیساریو اتخاذ کرده است که این ادعا حتی برای مردم داخل مغرب نیز قابل قبول نبود و شماری از شخصیت‌های مغربی خواستار ارائه دلایل و مستندات دولت در این خصوص شدند که البته این با سکوت مقام‌های این کشور همراه بود.
«عصام الحسنی» سخنگوی رسمی جمعیت «رسالیون تقدمیون» مغرب ۱۴ خرداد گذشته در گفتگو با تارنمای «یا بلادی» گفت، این حق مردم مغرب است که از اطلاعات و اسنادی که بر اساس آن تصمیم گیری سیاسی می‌شود، مطلع شوند، اما واقعیت این است مطالبی که مقامات تاکنون در مورد ایران بیان کرده اند، بدون سند است و منشا بسیاری از این اتهام‌ها به ایران، یک نویسنده الجزایری ساکن فرانسه است که به دستور برخی طرف‌های منطقه‌ای چنین مطالبی را مطرح می‌کند.
«محمد المحمدی» یکی دیگر از فعالان مغربی نیز در این خصوص گفت، وزارت خارجه مغرب باید مستندات و دلایل خود در مورد حمایت ایران از پولیساریو را ارائه دهد، زیرا بسیاری از مردم مغرب اعتقاد دارند مقام‌های دولتی بنا بر خواسته طرف‌های خارجی شروع به اتهام زنی علیه ایران و قطع روابط با آن کردند.
تارنمای آمریکایی «ال مانیتور» نیز چند روز پیش در مقاله‌ای به قلم «برایان هاریس» نوشت، مغرب می‌داند دولت کنونی آمریکا موضع گیری خصمانه در مورد ایران دارد و به همین دلیل برای اینکه به مقاصد خود در خصوص صحرای غربی برسد، ایران را به کمک تسلیحاتی به جبهه پولیساریو متهم می‌کند تا از این طریق آمریکا را قانع کند تا مواضع خود در مورد صحرا و حمایت از برگزاری همه پرسی در این منطقه را تغییر دهد.
این تارنما افزود، مغرب با قطع رابطه با ایران سعی می‌کرد خود را به برخی کشور‌های عربی منطقه که دشمن ایران محسوب می‌شوند، روابط خود را بهبود بخشد.
چند روز پیش «مولود سعید» نماینده پولیساریو در واشنگتن نیز در پاسخ به این ادعا‌های مغرب گفت، مغرب دروغ دخالت ایران در منطقه و حمایت تسلیحاتی ایران از جبهه پولیساریو راساخته است و تلاش می‌کند از شرایط پیش آمده پس از خارج شدن آمریکا از توافق هسته‌ای به نفع خود استفاده کند.
سعید افزود، حکام مغرب پیش از این نیز اتهام‌های بی اساس زیادی وارد کرده بودند؛ پیش از این می‌گفتند جبهه پولیساریو کمونیستی است، اما در این خصوص ناموفق بودند بعد ادعا کردند وابسته به القاعده است، اما این هم سودی نداشت.
«ناصر بوریطه» وزیر خارجه مغرب چند روز پیش در آمریکا بار دیگر ایران را به حمایت تسلیحاتی از پولیساریو متهم کرد که این سخنان او با واکنش تند وزارت خارجه جمهوری اسلامی مواجه شد. او در حالی این ادعا‌ها را تکرار کرد که هیچ گونه شواهدی در این خصوص ارائه نکرده و تهران نیز بار‌ها این اتهام را بی اساس دانسته و رد کرده است.
مغرب ۱۱ اردیبهشت با ادعای اینکه حزب الله لبنان از جبهه پولیساریو حمایت می‌کند و سفارت ایران در الجزایر به نیرو‌های حزب الله برای برقراری تماس با پولیساریو کمک کرده اند، اعلام کرد کشورش روابط دیپلماتیک با ایران را قطع می‌کند.
جمهوری اسلامی ایران رسما ادعا‌های مطرح شده مبنی بر همکاری با پولیساریا را خلاف واقع و نادرست اعلام کرده است.
جبهه پولیساریو سازمان سیاسی - نظامی در صحرای غربی است.
صحرای غربی منطقه‌ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مغرب که جبهه آزادی بخش پولیساریو و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند.
جبهه پولیسارو در سال ۱۹۷۶ از تشکیل کشوری به نام جمهوری صحرا به مرکزیت العیون خبر داد که این خود با درگیری‌هایی در منطقه همراه بود، زیرا مغرب مخالف این امر بود
مغرب نوعی خودمختاری به صحرای غربی پیشنهاد داده، اما جبهه پولیساریو خواستار برگزاری همه پرسی با نظارت سازمان ملل برای استقلال جمهوری دموکراتیک عربی صحرا است.

نظرات بینندگان