arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۰۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۷ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۷

ادعای شبکه ۱۰ اسرائیل: وزیر خارجه قطر نامه‌ای برای نتانیاهو فرستاد، اما آن را به نتانیاهو ندادند

شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد: وزیر خارجه قطر ماه آوریل گذشته نامه‌ای را برای نخست‌وزیر اسرائیل فرستاد، اما مشاور امنیت ملی اسرائیل از دادن این نامه به نتانیاهو خودداری کرد. این شبکه نوشت: در این نامه قطر به اسرائیل درباره عملیات حماس در شب افتتاح سفارت آمریکا در قدس هشدار داده بود. بسته پیشنهادی امیر قطر شامل توافق میان اسرائیل و آمریکا با مداخله مصر بوده که براساس آن از عملیات همزمان با افتتاح سفارت ممانعت به عمل آید. امیر قطر مدعی بوده که این توافق مورد موافقت اسماعیل هنیه قرار دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد دولت قطر در تلاش برای آرام کردن اوضاع در نوار غزه در آستانه تشدید اعتراضات در ماه مه طرحی به تل آویو ارائه کرده، اما این طرح هرگز به دلایل اداری دست نتانیاهو نرسید.

به گزارش ایسنا، به نوشته تایمز آو اسرائیل، شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی فاش کرد: محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر ماه آوریل گذشته نامه‌ای را برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل برای حل اوضاع غزه در پی افتتاح سفارت آمریکا در قدس فرستاد، اما مشاور امنیت ملی اسرائیل از دادن این نامه به نتانیاهو خودداری کرد.

این شبکه اعلام کرد: دو میانجیگر به نام‌های فیلیپ سولومون و خاخام آبراهام مویال تلاش کردند نامه مهمی را از وزیر خارجه قطر به نتانیاهو منتقل کنند. آن‌ها تماسی را با کارمل شاما - هاکوهن، سفیر وقت اسرائیل در یونسکو گرفتند تا دیداری با وزیر خارجه قطر در پاریس داشته باشند.

این شبکه نوشت: این دو میانجیگر نامه مهمی را به سفیر اسرائیل در یونسکو انتقال دادند که در آن قطر به اسرائیل درباره عملیات حماس در شب افتتاح سفارت آمریکا در قدس هشدار داده بود. بسته پیشنهادی امیر قطر شامل توافق میان اسرائیل و آمریکا با مداخله مصر بوده که براساس آن از عملیات همزمان با افتتاح سفارت ممانعت به عمل آید. امیر قطر مدعی بوده که این توافق مورد موافقت بیشتر شخصیت‌های فلسطینی در نوار غزه از جمله اسماعیل هنیه قرار دارد.

این شبکه اعلام کرد: پیشنهاد قطر شامل توقف خشونت در ازای بهبود اوضاع اقتصادی در نوار غزه و جبران کمبود آب و برق و ایجاد بندر یا فرودگاه در نوار غزه بود که مورد موافقت تمامی گروه‌های فلسطینی بوده است.

هاکوهن وزارت خارجه و دفتر نتانیاهو را در جریان این نامه و روند اجرای این پیشنهاد قرار می‌داده حتی در مرحله‌ای قطر خواهان تماس تلفنی آل ثانی با نتانیاهو شده که تل آویو نپذیرفته و خواستار ارتباط مکتوب شده است.

شاما هاکوهن دو نماینده به همراه نامه به بیت‌المقدس می‌برد، اما آن‌ها می‌گویند که دستور دارند این نامه را به شخص نتانیاهو بدهند. هاکوهن نامه را دیده خوانده و به دفتر نتانیاهو اطلاع داده است.

در هر حال نماینده امنیت ملی به دیدار این دو می‌رود، اما از ارسال نامه امتناع می‌کند مگر اینکه خود وی اجازه خواندن آن را داشته باشد.

هاکوهن می‌گوید که این نامه مهر و موم شده و سفیر اسرائیل نامه را دیده و نفر بعدی کسی جز نتانیاهو نخواهد بود چرا که او به قطری‌ها قول داده است. در نهایت این مشاور اجازه دیدار مویال با نتانیاهو را نمی‌دهد.

نظرات بینندگان