arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۰۷۲۶
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۲ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۷

ابراز امیدواری اتحادیه اروپا به توافق با انگلیس بر سر برگزیت

رئیس شورای اروپا با وجود انتقادهای سخت نخست‌وزیر انگلیس از موضع بروکسل در قبال برگزیت، گفته که هنوز هم به انعقاد توافقی خوب با لندن بر سر نحوه خروج انگلیسی‌ها از اتحادیه اروپا، امیدوار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ابراز امیدواری اتحادیه اروپا به توافق با انگلیس بر سر برگزیتساعاتی پس از انتقاد شدید «ترزا مِی» نخست‌وزیر انگلیس از موضع اتحادیه اروپا در قبال برگزیت، «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا گفت که هنوز نسبت به انعقاد «توافقی خوب» با لندن امیدوار است.

ترزا مِی امروز با ارائه گزارشی از نشست وین، گفته بود که مذاکرات با بروکسل با «بن‌بست» مواجه شده و او حاضر نخواهد بود از طرحی که برای خروج از اتحادیه اروپا ارائه کرده، کوتاه بیاید.

دیروز سران اتحادیه اروپا در نشستی غیررسمی در شهر «سالزبورگ» اتریش برای مذاکره درباره جزئیات توافق خروج بریتانیا از این اتحادیه گردهم آمدند. می امیدوار بود توافق در این نشست، در آستانه گردهمایی سالانه حزب محافظه‌کار که هفته آینده برگزار می‌شود، جایگاه او در قدرت را تحکیم کند. اما جلسه سالزبورگ به صحنه نمایش اختلاف میان لندن و بروکسل بدل شد و مقام‌های اتحادیه اروپا به صراحت طرح پیشنهادی می را رد کردند.

دونالد توسک در برابر این موضع صریح و تند نخست‌وزیر انگلیس، لحنی ملایم به کار برده و گفته: «موضع پادشاهی متحده، قبل از مذاکرات و حتی در خلال مذاکرات، به نحو تعجب‌برانگیری خشک و غیرقابل‌انعطاف بود؛ موضع آنها در حقیقت بر مبنای عدم مصالحه بود.»

نخست‌وزیر انگلیس امروز در بیانیه‌ای که در برابر دوربین‌ها قرائت کرد، در مورد روند مذاکره با اتحادیه اروپا گفت: «من همواره گفته‌ام که این مذاکرات دشوار خواهد بود و در پیچ‌های پایانی دشوارتر هم می‌شود.»

وسک در ادامه گفته: «پاسخ رهبران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا، مبتنی بر تأکید مجدد بر اعتماد ما به مذاکره‌کننده ارشدمان «میشل بارنیه» و پایفشاری بر موضع اتحادیه در قبال حفظ یکپارچگی بازار واحد و مرز ایرلند شمالی و جنوبی بود.»

بر اساس آنچه دیروز در رسانه‌ها گزارش شد و امروز هم می آن را تایید کرد، تعیین وضعیت مرز میان ایرلند و ایرلند شمالی مهمترین نقطه اختلاف میان طرفین است. بر اساس توافقنامه موسوم به «توافق جمعه خوب» که از سال ۱۹۹۹ اجرایی است، میان ایرلند و ایرلند شمالی مرز فیزیکی وجود ندارد، اما خروج ناگهانی بریتانیا از اتحادیه اروپا می‌تواند بعد از حدود ۲۰ سال بار دیگر این دو منطقه را به صورت فیزیکی از هم جدا کند، چراکه ایرلند شمالی همچنان بخشی از بریتانیا به شمار می‌آید.

انگلستان و اتحادیه اروپا تلاش می‌کنند به توافقی دست یابند که از یکسو ایرلند شمالی را از «بازار واحد» اروپایی جدا کند و از سوی دیگر از ایجاد مرز فیزیکی بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند جلوگیری شود.

دونالد توسک در بخش امیدبخش سخنان خود گفته: «ضمن درک منطق حاکم بر مذاکرات، من کماکان معتقدم که مصالحه به نفع همه است و این امر هنوز هم میسر است. این سخنان از دهان یک دوست نزدیک پادشاهی متحده و یک ستایش‌گر واقعی نخست‌وزیر (ترزا) مِی خارج می‌شود.»

نظرات بینندگان