arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۰۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۷

قطع روابط جمهوری دومنیکن با تایوان / چین سفارت خود را در دومنیکن افتتاح کرد

پس از آنکه جمهوری دومنیکن روابط خود با تایوان را قطع کرد، چین سفارت جدیدی را در این کشور حوزه کاراییب افتتاح کرد؛ اقدامی که باعث افزایش نگرانی آمریکا نسبت به کاهش تعداد متحدان تایوان شد. تایوان می‌گوید: چین به جمهوری دومنیکن یک بسته سرمایه‌گذاری و وام به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار پیشنهاد داده تا این کشور را متقاعد به قطع رابطه با تایوان کند اگرچه چین اعلام کرده که هیچ پیش‌شرط اقتصادی در این خصوص وجود ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پس از آنکه جمهوری دومنیکن روابط خود با تایوان را قطع کرد، چین سفارت جدیدی را در این کشور حوزه کاراییب افتتاح کرد؛ اقدامی که باعث افزایش نگرانی آمریکا نسبت به کاهش تعداد متحدان تایوان شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، تایوان که چین ادعای مالکیت بر آن را دارد در حال حاضر تنها با ۱۷ کشور روابط رسمی دارد که همه آنها کشورهای کوچک و توسعه نیافته در آمریکای مرکزی و اقیانوس آرام هستند از جمله کشورهای بلیز و نائورو.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در جریان سخنرانی گفت: ما شاهد یک موفقیت و پیشرفت تاریخی بوده‌ایم.

علاوه بر جمهوری دومنیکن، پاناما و السالوادور نیز در دو سال گذشته تصمیمات مشابهی اتخاذ کرده و به طرف پکن رو کرده‌اند.

آمریکا دیپلمات‌های ارشد خود در این کشورها را فراخوانده و هشدار داده که چین در راستای افزایش سلطه و نفوذ خود محرک‌ها و انگیزه‌های اقتصادی پیشنهاد می‌دهد.

تایوان می‌گوید: چین به جمهوری دومنیکن یک بسته سرمایه‌گذاری و وام به ارزش ۳.۱ میلیارد دلار پیشنهاد داده تا این کشور را متقاعد به قطع رابطه با تایوان کند اگرچه چین اعلام کرده که هیچ پیش‌شرط اقتصادی در این خصوص وجود ندارد.

وانگ یی گفت: جمهوری دومنیکن بزرگترین شریک تجاری چین در حوزه کارائیب است و اساس و پایه لازم برای روابط دیپلماتیک را ایجاد می‌کند.

وی افزود: اقتصاد درحال توسعه و بازار روبه توسعه چین مزایای واقعی را برای جمهوری دومنیکن به ارمغان آورده است.

این مقام در انتقادی از آمریکا گفت: جمهوری دومنیکن به عنوان یک کشور مستقل حق دارد درباره سیاست خارجه خود شخصا تصمیم بگیرد و هیچ کشوری حق دخالت در این مساله را ندارد.

وی افزود: جمهوری دومنیکن در حال ایجاد روابط دیپلماتیک با چین است و این اقدام جمهوری دومنیکن هیچ طرف سومی را هدف قرار نمی‌دهد و بر سیاست خارجه هیچ کشور دیگری تاثیر نخواهد گذاشت و به نفوذ سنتی و حقوق قانونی دیگر کشورها در این منطقه لطمه وارد نخواهد کرد.

وانگ یی پیش از سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک به گویان و سورینام نیز سفر خواهد کرد.

نظرات بینندگان