arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۰۹۱۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۷

عملیات تروریستی اهواز کار کیست؟ الاحوازیه یا داعش؟

حمله تروریستی اهواز جان بیش از 25 نفر را گرفت، اما همچنان مشخص نیست کدام گروه تروریستی دقیقا پشت آن بوده است. تیراندازی صبح شنبه ۳۱ شهریور به مراسم رژه نیروهای نظامی در شهر اهواز باعث شهادت دست‌کم ۲۵ نفر شد و بیش از ۶۰ نفر زخمی بر جای گذاشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عملیات تروریستی اهواز کار کیست؟ الاحوازیه یا داعش؟

یورونیوز نوشت: حمله تروریستی اهواز جان بیش از 25 نفر را گرفت، اما همچنان مشخص نیست کدام گروه تروریستی دقیقا پشت آن بوده است.

به گزارش «انتخاب»؛ تیراندازی صبح شنبه ۳۱ شهریور به مراسم رژه نیروهای نظامی در شهر اهواز باعث شهادت دست‌کم ۲۵ نفر شد و بیش از ۶۰ نفر زخمی بر جای گذاشت.

اما این تیراندازی که توسط ۴ نفر صورت گرفت حالا دو صاحب پیدا کرده است. در ساعات ابتدایی بعد از انجام این عملیات، جنبش الاحوازیه مسئولیت این عملیات را بر عهده گرفت اما ساعاتی بعد داعش مدعی شد که کار آنها بوده است.

یعقوب حر التسطری سخنگوی جنبش الاحوازیه در یک گفتگوی تلویزیونی ابتدا مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و گفت «مقاومت ملی اهواز، این عملیات را انجام داده است.»

اما گروه الحوازیه چیست و از کجا آمده‌اند؟

اگر بخواهیم به ریشه گروه‌های تجزیه طلب و تروریستی در خوزستان بپردازیم باید به این نکته اشاره کنیم که این گروه‌ها حتی از سالهای ابتدایی بعد از انقلاب هم در چارچوب مشی مسلحانه فعالیت داشته اند.

ضمن اینکه تمامی این گروه‌ها با هدف مقابله با ایران در استان خوزستان تشکیل شدند. هدفشان را هم جدا کردن خوزستان، هرمزگان، بوشهر و حتی جزایر ایرانی خلیج فارس اعلام می‌کنند.

اما گروه الحوازیه در سالهای گذشته هم به عملیات تروریستی دیگری در اهواز دست زده است. شاید پررنگ‌ترین آن به ماجرای بمبگذاری سال ۱۳۸۴ در فرمانداری این شهر بازگردد که به شهادت ۱۱ نفر و زخمی شدن بیش از ۸۵ نفر انجامید.

هدف اصلی این گروه جدایی طلبی و اتصال به دیگرکشورهای عربی مجاور ایران است.

روایت‌های متفاوتی در خصوص ریشه‌های این گروه وجود دارد. از یک طرف این جریان را به جمعیت خلق عرب نسبت می‌دهند. این گروه در سالهای ابتدایی ۱۳۵۷ در خوزستان تشکیل شدند و نام خود را «جمعیت خلق عرب» نامیده بودند و رهبری این گروه را هم فرید به نام شیخ شبیر خاقانی عهده دار بود.

در ادامه اما اختلافاتی میان اعضای این گروه پدیدی می‌آید و جریانی تحت عنوان «سازمان اسلامی سنی» اعلام موجودیت می‌کند. اما در سال ۲۰۱۵ این جریان، نام خود را به جنبش الحوازیه تغییر دادند.

روایت دیگر اما این است که گروه الحوازیه اساسا در سال ۲۰۰۱ تشکیل شده است و با نام سازمان اسلامی سنی شروع به فعالیت می‌کند، اما از سال ۲۰۱۵ به جنبش الحوازیه تغییر نام می‌دهند.

بیانیه داعش؛ ما بودیم!

در حالی‌که همه پذیرفته بودند گروه الاحوازیه عملیات تروریستی ۳۱ شهریور را انجام داده، خبرگزاری اعماق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نیروهای داعش این عملیات را انجام دادند. در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری داعش منتشر شد اما یک اشتباه فاحش وجود داشت. داعش ادعا کرده بود که نیروهای این گروه این عملیات در اهواز را در حضور رئيس جمهوری ایران انجام داده‌اند. این درحالیست که حسن روحانی برای مراسم روز ۳۱ شهریور در تهران حضور داشت.

اما ساعاتی بعد از این اشتباه، خبرگزاری اعماق در یک اطلاعیه دیگر این موضوع را اصلاح کرد.

بررسی سوابق داعش در عملیات‌های تروریستی در سراسر جهان نشان می‌دهد که این گروه معمولا خیلی سریع مسئولیت هر نوع عملیات مسلحانه در هر جای جهان را بر عهده می‌گیرد.

نظرات بینندگان