arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۱۳۳۸
تاریخ انتشار: ۴۵ : ۱۲ - ۰۳ مهر ۱۳۹۷

لاوروف پس از نشست ایران و 1+4: مسکو به همکاری با ایران و توافق هسته‌ای پایبند است

سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه پس از نشست وزرای امورخارجه ایران و 1+4 درباره برجام که بامداد سه‌شنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک انجام شد، تاکید کرد که مسکو به همکاری با ایران و تعهدات خود در چارچوب برجام در راستای اصل منع تکثیر سلاح‌های اتمی پایبند است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر امورخارجه روسیه پس از نشست اعضای برجام در نیویورک تاکید کرد که مسکو به همکاری با ایران و همچنین توافق هسته‌ای پایبند است.

به گزارش العالم، سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه پس از نشست وزرای امورخارجه ایران و 1+4 درباره برجام که بامداد سه‌شنبه در مقر سازمان ملل در نیویورک انجام شد، تاکید کرد که مسکو به همکاری با ایران و تعهدات خود در چارچوب برجام در راستای اصل منع تکثیر سلاح‌های اتمی پایبند است.

وزیران امورخارجه ایران و 1+4 بار دیگر دور یک میز جمع شدند و تاکید کردند که «برجام یک عنصر کلیدی در ساختار جهانی عدم اشاعه است و یک دستاورد بسیار مهم در حوزه دیپلماسی چندجانبه محسوب می‌شود که بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ به اتفاق آرا مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته است.»

وزرای امورخارجه این کشورها در بیانیه مشترک خود اظهار تاسف عمیق خود را نسبت به خروج آمریکا از برجام اعلام داشته و در یک مقابله آشکار با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا، بر تعهدات خود مندرج در بیانیه قبلی در تاریخ ۱۵ تیر ۹۷ در موضوعاتی همچون حفظ و ارتقاء روابط گسترده‌تر اقتصادی با ایران؛ حفظ و استمرار کانال‌های مؤثر مالی برای تعامل با ایران؛ تداوم صادرات نفت و میعانات گازی، محصولات نفتی و پتروشیمی؛ و ... تاکید کردند. آنها همچنین تعهد خود را به پیگیری اقدامات مشخص و موثر برای تضمین کانال‌های پرداخت با ایران تکرار کردند.

آنها همچنین، باتوجه به فوریت و ضرورت حصول به نتایج ملموس، از پیشنهادات عملی برای حفظ و توسعه کانال های پرداخت و به طور مشخص ابتکار تاسیس یک «سازوکار ویژه» برای تسهیل پرداخت های مربوط به صادرات (شامل نفت) و واردات ایران، که فعالان اقتصادی را در تعقیب تجارت مشروع با ایران مساعدت نموده و به آنها اطمینان مجدد می‌دهد، استقبال کردند. آنها در ادامه اراده قوی خود برای حمایت از فعالیت بیشتر برای عملیاتی کردن فوری این «سازوکار ویژه‌» در کنار تداوم تعامل با شرکای منطقه ای و بین المللی تصریح نمودند.

بیانیه وزرای امورخارجه ایران و کشورهای 1+4، دیگر کشورها را نیز به اتخاد سیاست‌ها و ایجاد سازوکارهای مشابه در روابط اقتصادی خود با ایران تشویق کرده و خواهان حفظ و تقویت روابط دوجانبه اقتصادی با ایران و بسیج همه امکانات از جمله از طریق همکاری باکشورهای ثالث برای عادی سازی موثر روابط تجاری و بازرگانی با ایران شده ‌است، که بیان آشکار اراده اعضا برای حفظ برجام است و آشکارا در مقابل اراده آمریکا برای نابودی برجام و اعمال مجدد تحریم ها بر ایران قرار دارد.

نظرات بینندگان