arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۱۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۶ - ۰۴ مهر ۱۳۹۷
آقامیری، فعال اقتصادی، در گفت و گو با «انتخاب»:

بیش از مسائل خبری یا روانی، یک التهاب درونزا نرخ ارز را بالا می برد؛ مردم نگرانند و می‌خواهند پول خود را به دلار تبدیل کنند / اگر تدبیری اتخاذ شود که خیال مردم راحت شده و به دنبال خرید دلار نروند، نرخ پایین می‌آید / افزایش قیمت دلار در روز گذشته، ربطی به نطق ترامپ نداشت؛ او چیز جدیدی نگفت که نرخ ارز بالا برود

سید رضی آقامیری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می گوید: افزایش قیمت دلار در روز گذشته ربطی به نطق ترامپ در سازمان ملل نداشت. اصلا او چیز جدیدی نگفت که روی نرخ ارز تاثیری بگذارد. یعنی شاید اگر این حرف ها را هم نمی زد نرخ ارز پایین نمی آمد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

افزایش قیمت دلار در روز گذشته، ربطی به نطق ترامپ نداشت؛ او چیز جدیدی نگفت که نرخ ارز بالا برود / اگر تدبیری اتخاذ شود که خیال مردم راحت شده و به دنبال خرید دلار نروند، نرخ پایین می‌آید؛ در غیر این صورت، نباید چنین انتظاری داشته باشیم

سید رضی آقامیری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می گوید: افزایش قیمت دلار در روز گذشته ربطی به نطق ترامپ در سازمان ملل نداشت. اصلا او چیز جدیدی نگفت که روی نرخ ارز تاثیری بگذارد. یعنی شاید اگر این حرف ها را هم نمی زد نرخ ارز پایین نمی آمد.

آقامیری در گفت و گو با خبرنگار «انتخاب»، درباره علت افزایش قیمت دلار در روز گذشته و تاثیر کانال های تلگرامی دلال ها بر این موضوع گفت: اینکه بگوییم هیچ خبری بر افزایش قیمت دلار اثر ندارد، حرف درستی نیست. اما غیر از کانال ها، برخی منابع دیگر نیز اثرگذارند. در حال حاضر این تنور مدام می تابد؛ مثلا قیمت دلار در بازار 12 هزار تومان است اما 12 هزار و 800 تومان اعلام می شود.

افزایش قیمت دلار در روز گذشته، ربطی به نطق ترامپ نداشت؛ او چیز جدیدی نگفت که نرخ ارز بالا برود / بیش از مسائل خبری یا روانی، یک التهاب درونزا نرخ ارز را بالا می برد؛ مردم نگرانند و می‌خواهند پول خود را به دلار تبدیل کنند / اگر تدبیری اتخاذ شود که خیال مردم راحت شده و به دنبال خرید دلار نروند، نرخ پایین می‌آید؛ در غیر این صورت، نباید چنین انتظاری داشته باشیم

او ادامه داد: روز گذشته، قیمت دلار صبح بالا رفته بود اما اعلام کردند که همزمان با نطق ترامپ این اتفاق افتاده. افزایش قیمت دلار ربطی به نطق ترامپ نداشت؛ اصلا او چیز جدیدی نگفت که روی نرخ ارز تاثیری بگذارد. یعنی شاید اگر این حرف ها را هم نمی زد نرخ ارز پایین نمی آمد.

این فعال اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر خیلی مسئله خبری یا روانی، نرخ ارز را بالا نمی برد؛ بلکه یک التهاب درونزاست که در خودش تولید می شود. به نوعی از کنترل خارج شده و یک التهاب و نگرانی فراوانی در کسانی وجود دارد که اندک پولی دارند و می‌خواهند به نوعی ارزشش را حفظ کنند.

او ادامه داد: عمده کسانی که به دنبال خرید ارز هستند، پول کمی دارند و می‌خواهند آن را تبدیل به ارز کنند.

آقامیری افزود: متاسفانه بازار چند نرخی ‏ارز باعث شده که چند نفری که می خواهند دلار تهیه کنند، تعیین کننده نرخ ارز شوند. در حالی که اگر همه اینها در یک شکل ارائه می شد چنین اتفاقی رخ نمی داد. در حال حاضر، اگر مسافری یا بیماری از سر اجبار بخواهد دلار کاغذی تهیه کند باید راهی خیابان ها و صرافی ها شود. و چون عرضه دلار کاغذی کم است، نرخ دلار کاغذی بالا می رود و بالا رفتن نرخ دلار کاغذی روی دلارهای دیگر تاثیر می گذارد.

او درباره پیش بینی خود از قیمت دلار در روزهای آینده گفت: مسئله را باید این گونه طرح کنیم که آیا می شود پیش گویی کرد که تدبیری اتخاذ شود که شرایط را به گونه ای تغییر دهد که کسی علاقه ای به خرید دلار بیشتر نداشته باشد؟ اگر به این نکته توجه کنیم و اتفاقی بیفتد که آن اتفاق راحتی خیال در داخل کشور را به همراه داشته باشد و مردم خیالشان راحت شود که نروند دلار بخرند، تنها چیزی است که می تواند این روند را متوقف کند یا پایین بیاورد. ولی اگر هیچ اتفاقی نیفتد و فضای متشنج سیاسی و بین المللی باقی بماند یا تشدید شود، طبیعتا نبایستی قیمت دلار پایین بیاید.

نظرات بینندگان