arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۲۱۴۴
تاریخ انتشار: ۰۳ : ۲۳ - ۰۷ مهر ۱۳۹۷

هند در سازمان ملل پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم کرد

سوشما سواراج وزیر امور خارجه هند امروز (شنبه) در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل بار دیگر به چالش های امنیتی که هند به صورت دائم از سوی پاکستان روبروست اشاره کرده و اسلام آباد را به حمایت از تروریسم متهم کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هند در سازمان ملل پاکستان را به حمایت از تروریسم متهم کردسواراج در سخنرانی خود خواهان اتحاد تمام کشورها در مقابل تروریسم و علیه کشورهایی که از تروریسم حمایت می کنند و به تروریست ها پناه می دهند شد.
او خاطرنشان کرد که پاکستان هند را به کارشکنی در مذاکرات متهم کرده است در حالیکه این کاملا دروغ است چون هند معتقد است مذاکرات تنها راه منطقی برای حل اکثر مناقشات است.
وی گفت با اشاره به اینکه تمام دولت های قبلی هند برای مذاکره با پاکستان تلاش کرده اند ، تصریح کرد اکنون هند چگونه می تواند مذاکرات درست در میانه خونریزی های پاکستان انجام دهد.
وزیر خارجه هند گفت دهلی نو پیشنهاد عمران خان نخست وزیر پاکستان برای مذاکره را پذیرفت اما تنها چند ساعت بعد از اعلام این موافقت پاکستان سربازان هندی را کشت.
هند اعلام کرده است که در حال مبارزه با تروریسم نشات گرفته از پاکستان است و وزیر امور خارجه هند در سخنرانی خود با اشاره مستقیم به پاکستان در خصوص ' تروریسم فرامرزی' سخن گفت.
بر اساس گزارش های منتشر شده شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان در سازمان ملل سخنرانی و به مسائلی از جمله جامو و کشمیر و همچنین اتهامات نقض حقوق بشر در کشمیر توسط هند اشاره خواهد کرد.
سخنرانی وزیر خارجه هند گسترده بود و بر نقش جهانی هند و کمک به اهداف توسعه طولانی مدت، از طریق چندین طرح پیشنهادی در دولت نارندرا مودی به ویژه در زمینه توانمند سازی زنان و دختران، متمرکز شد. سواراج همچنین در خصوص اصلاحات در سازمان ملل در سخنرانی خود اظهاراتی کرد.
تنش دیپلماتیک بین هند و پاکستان بسیار پیش از آنکه دو طرف حتی به سازمان ملل برسند، شروع شد. با لغو جلسه بین وزیران خارجه هند و پاکستان به دلیل کشته شدن یک سرباز هندی در مرز های دو کشور و همچنین ادامه حملات علیه سربازان هندی و پلیس در کشمیر، شرایط برای حمله دهلی نو و اسلام آباد به یکدیگر در سازمان ملل آماده شد.
دیدار وزرای خارجه کشور های سارک در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل اولین فرصت برای رهبران هند و پاکستان جهت رویارویی مستقیم بود.
اما سواراج پیامی آشکار مبنی بر عدم علاقه وی برای برگزاری حتی یک دیدار غیر رسمی با همتای پاکستانی خود ارسال کرد. وی پس از سخنرانی خود در نشست سارک بدون اینکه به سخنرانی وزیر امور خارجه پاکستان گوش دهد، از جلسه خارج شد.
وزیر امور خارجه افغانستان اولی مقامی بود که از این جلسه خارج شد. پاکستان در بیانیه خود خواهان برگزاری هرچه سریع تر نشست سارک شد و هند را به عنوان یک 'مانع' برای همکاری های منطقه ای خطاب کرد.
اما سواراج در سخنرانی خود با اشاره ای غیر مستقیم به پاکستان گفت: تروریسم بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات در منطقه ما است. ضروری است که ما بتوانیم با همه ی اشکال تروریسم بدون هیچ گونه تبعیض مبارزه کنیم و اکوسیستم حمایتی از تروریسم را نابود کنیم.
وی افزود: جهان در حال ادغام روز افزون است که در آن انتقال کالا و رفت و آمد مردم آسان تر انجام می شود. سارک باید به تعهدات خود عمل کند یا با خطر عقب ماندگی روبرو شود.
هند پاکستان را حامی تروریسم و گروه های شبه نظامی ضد هند می داند، اما پاکستان همواره نقش خود را در حملات تروریستی علیه هند رد کرده است.
از سوی دیگر پاکستان هند را به ایجاد ناآرامی در استان بلوچستان این کشور متهم کرده است.
هند به شدت با طرح مسئله کشمیر در سازمان های بین المللی و میانجیگری کشورهای دیگر در خصوص کشمیر مخالف است و بر حل دوجانبه موضوع کشمیر با پاکستان اصرار دارد.
دهلی نو تاکنون درخواست میانجیگیری دبیرکل سازمان ملل ،آمریکا، چین ،ترکیه و بسیاری از کشورهای دیگر در خصوص کشمیر را رد کرده است.
بخشی از کشمیر در خاک هند و بخشی دیگر در خاک پاکستان قراردارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان از هند در سال 1947میلادی تاکنون است.

نظرات بینندگان