arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۷

ظریف:گزینه از سرگیری وسیعتر برنامه هسته ای همچنان معتبر است/ امریکا باید نشان بدهد به تعهداتش پایبند می ماند

وزیر امور خارجه ایران گفت: گزینه از سرگیری برنامه هسته‌ای با مقیاس بزرگتر و سرعت بیشتر همچنان برای ایران معتبر است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ظریف:گزینه از سرگیری وسیعتر برنامه هسته ای همچنان معتبر است/ امریکا باید نشان بدهد به تعهداتش پایبند می ماند

به گزارش «انتخاب»، پایگاه اینترنتی سی.بی.اس نیوز متن مصاحبه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را با این شبکه که یکشنبه سی ام سپتامبر در برنامه «رو در رو با ملت» پخش شد، منتشر کرد.

مشروح این مصاحبه به شرح زیر است.
بخش اول
جان دیکرسون: در حالی که این هفته واشنگتن اسیر جلسه استماع در مورد قاضی کاوانا بود، داستان دیگری در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل رخ داد. ما با جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مورد روابط آمریکا و ایران و وخیم شدن آن از زمان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته ای سال 2015 صحبت می کنیم. اوایل امسال زمانی که ترامپ هنوز از توافق هسته ای ایران خارج نشده بود و مارگارت برنا از برنامه رو در رو با ملت با جواد ظریف صحبت کرد، وی گفت در صورتی که آمریکا از این توافق خارج شود، این احتمال وجود دارد که ایران برنامه هسته ای خود را با سرعت به مراتب بیشتری از سر بگیرد.
ظریف: هنوز هم این احتمال وجود دارد.
دیکرسون: اما هنوز چنین چیزی اتفاق نیفتاده است؟
ظریف: علت اینکه هنوز چنین اتفاقی نیفتاده این است که اروپایی ها با همکاری ما تلاش کرده اند اطمینان حاصل کنند ایران از مزایای اقتصادی توافق هسته ای بهره مند می ماند. ما هم به همکاری های خود با طرف های اروپایی ادامه خواهیم داد. پیشرفت های خوبی هم در این زمینه داشته ایم.
دیکرسون: اجازه بدهید اطمینان حاصل کنم پس از آنکه رئیس جمهور ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شد، ایران هیچ گامی در مسیر ایجاد برنامه هسته ای بر نداشت؟
ظریف: خیر ما چنین کاری نکردیم.
دیکرسون: آمریکا کشورهای اروپایی را تهدید کرده است و می گوید اگر این کشورها همچنان به روابط تجاری خود با ایران ادامه بدهند، دیگر نخواهند توانست با آمریکا روابط تجاری داشته باشند. آیا واقعا این کشورها می توانند در شرایطی که چنین فشاری از سمت آمریکا وجود دارد، به روابط خود با ایران ادامه بدهند؟
ظریف: آمریکا از دیگر کشورها می خواهد قوانین بین المللی را نقض کنند و به دیگر کشورها و شرکت ها می گوید اگر قانون را رعایت کنند، تنبیه خواهند شد. چنین چیزی احتمالا بی سابقه است. مثل این است که یک آدم زورگو در یک شهر به دفتر کلانتر برود و بگوید اگر از مردم دزدی نکند، تنبیه خواهد شد.
دیکرسون: آیا شما فکر می کنید رئیس جمهور ترامپ آدمی زورگو است؟
ظریف: خب رفتارش که همین را نشان می دهد. مشکل آنجا است که آمریکا از دیگر کشورها می خواهد رفتاری خلاف قانون داشته باشند. من تصور نمی کنم چنین شرایطی پایدار باشد. چنین سیاستی حتما عواقبی خواهد داشت. جامعه بین الملل نمی پذیرد صرفا کسی بیاید و به آن دستور بدهد. ما به همکاری با اروپایی ها ادامه خواهیم داد. یقینا برخی شرکت های اروپایی به علت ترس از تنبیه شدن به وسیله آمریکا از ایران خارج شده اند.
دیکرسون: اروپایی ها چه تعهدی به شما داده اند که در شرایط تشدید فشارهای آمریکا همراه شما بمانند؟
ظریف: واکنش شفاهی آنها مثبت بوده است. حالا منتظر هستیم تا این واکنش را در عمل هم ببینیم. آنها به ما قول داده اند قبل از آنکه دومین دور تحریم ها اجرایی شود، چیزی برای پرداختن به مشکل در دسترس خواهند داشت. باید منتظر بمانیم.
بخش دوم
دیکرسون: به برنامه رو در رو با ملت خوش آمدید. به گفتگوی خود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مورد روابط رو به افول میان آمریکا و ایران ادامه می دهیم.
ظریف: امروز او (ترامپ) می گوید می خواهد با حسن روحانی رئیس جمهور ایران صحبت کند. فردا می گوید رئیس جمهور روحانی فردی فاسد است ...
دیکرسون: به نظر شما آنها هیچگاه با هم صحبت خواهند کرد؟
ظریف: سپس او (ترامپ) می گوید رئیس جمهور روحانی فردی دوست داشتنی است. سپس می گوید ما درخواست گفتگو کرده ایم و او است که برای گفتگو آماده نیست. پس بیایید جدی باشیم ...
دیکرسون: بله اجازه بدهید جدی باشیم ولی می دانید. اتفاقاتی که در مورد کره شمالی رخ داده را می بینید. او (ترامپ) در چندین نوبت اظهارات خیلی تند و تیزی علیه کره شمالی داشت ولی حالا دو کشور گفتگو می کنند و می بینید که ...
ظریف: اما هیچ خروجی و نتیجه ای ندیده ایم. فقط فرصتی برای عکس گرفتن دو طرف با هم بود.
دیکرسون: آیا هیچ شانسی وجود دارد که ...
ظریف: خیر
دیکرسون: روحانی و رئیس جمهور ترامپ ..
ظریف: خیر. اول از همه، تا زمانی که او (ترامپ) تصمیم نگیرد ... تصمیم نگیرد که می خواهد با کدامیک، با یک دیکتاتور یا با مردی دوست داشتنی، دیدار کند، این اتفاق نمی افتد. از طرف دیگر مادامی که آمریکا نشان ندهد شریکی قابل اعتماد و قابل احترام برای مذاکره است، نمی توان بدون اعتماد مذاکره کرد. مذاکره بر مبنای احترام است، بر مبنای این انتظار است که طرف دیگر به تصمیماتی که در جریان مذاکرات گرفته می شود، پایبند بماند.
دیکرسون: نظر شما در مورد مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا چیست؟
ظریف: من باید در مورد او چه نظری داشته باشم؟ او هر اقدام اشتباهی که بوده علیه ایران انجام داده است. من معتقدم او در مورد منطقه ما هم مرتکب اشتباهات عظیمی شد. من معتقدم به طور جدی چنین اتفاقی افتاده است. من معتقدم آمریکا باید در سیاست های خود در قبال منطقه ما تجدیدنظر کند.
دیکرسون: رئیس جمهور ترامپ در اظهارات خود در مجمع عمومی سازمان ملل بارها ایران را هدف قرار داد.
ظریف: من تصور نمی کنم چنین کاری نشانه قدرت باشد. او چنین اظهارنظرهایی دارد. او نشست شورای امنیت را تشکیل داد تا به ایران حمله کند و در نهایت چهارده کشور از پانزده عضو شورای امنیت از تصمیم وی برای خروج از برجام انتقاد کردند. پس متاسفانه آمریکا صرفا توانسته است خود را در جهان منزوی کند.
دیکرسون: رئیس جمهور روحانی گفت رئیس جمهور ترامپ تمایلاتی مشابه تمایلات نازی ها دارد. منظور از این حرف چیست؟
ظریف: به نظر من تمایلات بیگانه هراسانه که وی از خود نشان داده است. احداث دیوار یا ممنوع کردن مسلمانان و ممنوع کردن ایرانی ها از سفر به آمریکا، منظور صحبت های رئیس جمهور روحانی بوده است. همه این اقدامات به باور من یادآور همان نوع ذهنیت است.
دیکرسون: همانطور که می دانید مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با نوره اودونل (Norah O'Donnell) به شدت به این اظهار نظر واکنش نشان داده است؟
ظریف: او همیشه تند حرف می زند، اما تند حرف زدن به معنای منطقی بودن نیست.
دیکرسون: او گفت «این که کشوری که کشتار یهودیان را در جنگ جهانی دوم (هولوکاست) انکار کرده است، بخواهد آمریکا یا رئیس جمهور آن را با نازی ها مقایسه کند، از مبهوت کننده ترین چیزهایی است که تا امروز شنیده ام.»
ظریف: همانطور که گفتم تند حرف زدن به معنای منطقی بودن نیست. ایران به صراحت و با شفافیت اعلام کرده است که ما صرف نظر از تعداد یا عامل کشتار، هر گونه کشتار بی گناهان را محکوم می کنیم.
دیکرسون: شما الان در مورد کشتار یهودیان در جنگ جهانی دوم صحبت می کنید؟
ظریف: البته.
دیکرسون: بله و هولوکاست اتفاق افتاد؟
ظریف: بله. البته اتفاق افتاد.
دیکرسون: و شش میلیون یهودی مردند؟
ظریف: البته این اتفاق افتاد و تعداد بسیار زیادی افراد بی گناه کشته شدند. اما این اتفاق نمی تواند محروم کردن دیگران را از سرزمینشان توجیه کند. این اتفاق نمی تواند احداث شهرک ها را در قلمرو دیگران توجیه کند. این اتفاق نمی تواند نقض حقوق جمعی فلسطینیان را توجیه کند. هولوکاست نمی تواند به عنوان توجیهی برای آپارتایدی دیگر در فلسطین به کار گرفته شود.
دیکرسون: شما در مورد احترام متقابل صحبت کردید. اگر فرض کنیم قرار است گفتگوهای دیگری میان آمریکا و ایران رخ دهد. وقتی رئیس جمهور روحانی می گوید رئیس جمهور ترامپ تمایلاتی مشابه نازی ها دارد که مسئول کشتار یهودیان بی گناه هستند، چطور شما می توانید احترام متقابل داشته باشید وقتی ...
ظریف: منظور من این است اگر شما فقط توهین هایی را که رئیس جمهور ترامپ علیه ایران به زبان آورده است، در نظر بگیرید، چیزی که رئیس جمهور روحانی گفت حتی نمی تواند نزدیک به چیزی باشد که علیه ما مطرح شده است. حتی در سخنرانی او در مجمع عمومی سازمان ملل.
دیکرسون: حتی وقتی رئیس جمهور روحانی، رئیس جمهور ترامپ را با سازمانی مقایسه می کند که مسئول کشتار شش میلیون یهودی بی گناه است؟
ظریف: خب او (ترامپ) همان مردی است که کودکان را از مادرانشان جدا کرد.
دیکرسون: اما این اتفاق مشابه کشتار و قتل عام شش میلیون انسان آن هم صرفا به خاطر عقایدشان نبود.
ظریف: البته رئیس جمهور ایران نگفت رئیس جمهور ترامپ نازی است بلکه گفت این رفتارها مشابه همان رویکرد است.
دیکرسون: ما در آمریکا چنین چیزی را دو پهلو حرف زدن می دانیم. او از کلمه نازی استفاده کرد.
ظریف: خب این ذهنیتی است که ما معتقدیم باید تغییر کند. این یک رویکرد است. شما شاهد بودید که ایرانی ها در یازده سپتامبر 2001 برای گرامیداشت کشته شدن آمریکایی ها شمع روشن کردند. همان ایرانی ها نمی توانند برای دیدن کودکان و نوه های خود به آمریکا بیایند. ما واکنش های منفی متعددی از دولت آمریکا دیده ایم. دولت فعلی با بی منطقی توافقی را از بین برد که سال ها بود کار می کرد. در نتیجه فکر می کنم ما باید کسی باشیم که گله و شکایت کنیم. رئیس جمهور ترامپ در سخنرانی های تلویزیونی خود به ایرانی ها توهین کرده است. او همه ملت ایران را یک ملت تروریست نامید. او ما را یک ملت قانون شکن خواند. شما نباید ساده از کنار چنین چیزهایی رد شوید.
دیکرسون: بسیار خب آقای وزیر خارجه. بسیار از شما متشکرم.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان