arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۹ - ۱۲ مهر ۱۳۹۷

اشاره شرمن به شکایت آمریکا از ایران در سال ۱۳۵۹ با استناد به پیمان مودت: آمریکا مکانیسمی را از دست داد که خود پیشتر از آن استفاده کرده بود

معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا و عضو تیم مذاکره کننده در برجام با انتقاد از خروج دولت ترامپ از پیمان مودت ۱۹۵۵ با ایران، گفت که این اقدام از دولتی که هیچ تعهد بین المللی را دوست ندارد، عجیب نیست. وی با انتقاد از خروج دولت ترامپ از پیمان مودت با ایران گفت: آمریکا مکانیسمی را از دست داد که خود پیشتر از آن استفاده کرده بود. اشاره شرمن به شکایت آمریکا از ایران در سال ۱۳۵۹ به دیوان بین المللی دادگستری با استناد به همین پیمان در ماجرای سفارت آمرییکا در تهران بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا و عضو تیم مذاکره کننده در برجام با انتقاد از خروج دولت ترامپ از پیمان مودت ۱۹۵۵ با ایران، گفت که این اقدام از دولتی که هیچ تعهد بین المللی را دوست ندارد، عجیب نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری سی ان بی سی، «وندی شرمن» با بیان اینکه چنین اقدامی از دولت ترامپ عجیب نیست، گفت: جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید هیچ پیمان بین المللی را دوست ندارد.
شرمن گفت: در سخنرانی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل در هفته گذشته شنیدیم که او تنها به ملی گرایی و حاکمیت ملی اعتقاد دارد و چندجانبه گرایی چیزی نیست که او دوست داشته باشد.
این دیپلمات ارشد دولت باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا ریشه این رویکرد دولت ترامپ را در مقاله‌ای از مک مستر مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ دانست که در آن صحنه بین الملل را عرصه ملت‌های رقیب توصیف کرده بود نه جامعه ملل.
شرمن همچنین گفت که آنچه ترامپ درک نمی‌کند این است که کشور‌های دیگر هم منافعی دارند.
وی با انتقاد از خروج دولت ترامپ از پیمان مودت با ایران گفت: آمریکا مکانیسمی را از دست داد که خود پیشتر از آن استفاده کرده بود.
اشاره شرمن به شکایت آمریکا از ایران در سال ۱۳۵۹ به دیوان بین المللی دادگستری با استناد به همین پیمان در موضوع تسخیر لانه جاسوسی بود.
شرمن تاکید کرد که دولت ترامپ از فرصت کنونی تنها برای دمیدن در آتش تلاشهایش علیه ایران استفاده می‌کند.
وی همچنین با اشاره به دومین پیمان بین المللی که دولت ترامپ در همان روز از آن خارج شد، تاکید کرد که خروج از پروتکل الحاق کنوانسیون ۱۹۶۱ وین درباره روابط دیپلماتیک، دیپلمات‌های آمریکا را نیز به خطر می‌اندازد.
ساعاتی پس از اعلام خروج واشنگتن از پیمان مودت، بولتون نیز در کنفرانسی خبری پیرامون شکایت فلسطین علیه آمریکا برای خارج کردن سفارت این کشور از قدس، اعلام کرد که کشورش به دستور دونالد ترامپ از پروتکل الحاقی به کنوانسیون وین هم خارج می‌شود.
فلسطین روز شنبه در شکایتی به دیوان لاهه با استناد به کنوانسیون سال ۱۹۶۱ وین، خواستار خروج دیپلمات‌های آمریکا از قدس به عنوان پایتخت فلسطین شد.
این کنوانسیون مقرر می‌دارد که هر کشور ملزم به قراردادن سفارت خود در خاک کشور میزبان است؛ این در حالی است که رژیم صهیونیستی قدس را از طریق نظامی اشغال کرده و مدعی حاکمیت بر آن است و آمریکا باید دیپلمات‌های خود را از این شهر خارج کند.
به گزارش ایرنا، قضات دیوان لاهه روز چهارشنبه به اتفاق با اعلام اینکه صلاحیت رسیدگی به شکایت ایران از آمریکا به سبب نقض عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی سال ۱۹۵۵ بین دو کشور را دارند، رای به لغو تحریم‌های دارویی، غذایی، بشردوستانه و هوایی آمریکا علیه ایران دادند.
قضات دیوان بین المللی کیفری لاهه در قرائت رای خود اعلام کردند، دیوان دریافته است که برخی از تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا مرتبط با برخی از حقوق و تعهدات طرفین در معاهده مودت است.
آنان افزودند: دیوان دریافته که تحریم‌های آمریکا خسارت اقتصادی به ایران به خصوص در صنعت هوانوردی وارد کرده و به دلیل تحریم‌ها تهیه غذا و دارو دشوار‌تر شده و بانک‌ها مشغول خارج کردن دارایی خود از کسب و کار‌های ایران هستند.

نظرات بینندگان