arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۳۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۱۲ - ۱۵ مهر ۱۳۹۷

انتقاد محسن هاشمی به لایحه برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران: نیازمند تغییر رویکرد از نگاه منفعلانه و آسیب شناسانه به نگاه توسعه محور هستیم

رئیس شورای شهر تهران نسبت به لایحه برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت: عدم توجه کافی به فرآیند توسعه و آسیب‌ها از مواردی است که در برنامه به آن توجه نشده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


رئیس شورای شهر تهران نسبت به لایحه برنامه ۵ ساله سوم شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت: عدم توجه کافی به فرآیند توسعه و آسیب‌ها از مواردی است که در برنامه به آن توجه نشده است.

به گزارش تسنیم، محسن هاشمی در ابتدای نودودومین جلسه شورای شهر تهران ضمن اشاره به فرارسیدن روز تهران اظهار داشت: روز تهران را گرامی می‌داریم، پیش از این در مورد تهران تعبیر شهر گمشده را بکار برده‌ایم، کلانشهر امروز تهران با وجود امکانات و فرصت‌های فراوان با ده‌ها معضل و مسئله، شباهت چندانی به تهران خوش آب وهوا که نیم قرن پیش، یکی از زیست‌پذیرترین شهرهای کشور و منطقه به حساب می‌آمد، ندارد.

وی تصریح کرد: در این شرایط که کمیسیون‌های تخصصی شورا در حال بررسی برنامه سوم توسعه شهری هستند، باید به این نکته توجه داشت که توسعه ناموزون، بی‌رویه و مخرب، علت اصلی معضلات امروز تهران است. گسترش افقی و عمودی تهران که هم به لحاظ حاشیه‌نشینی و هم از منظر شهرفروشی و افزایش ارتفاع بدون ضابطه رخ داده است، موجب پیامدهایی نظیر ترافیک، آلودگی هوا، فقدان زیرساخت‌ها و استانداردهای حداقلی زندگی، تخریب محیط زیست، کاهش امنیت و ده‌ها نوع از آسیبهای اجتماعی شده است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه البته باید توجه داشت که برای برنامه‌ریزی در جهت توسعه پایدار و متوازن، نباید فقط بر منظر آسیب شناسی تمرکز داشت، چرا که توقف و تمرکز بر آسیب‌ها ممکن است ما را از وظیفه و جهت‌گیری اصلی یعنی توسعه پایدار، متوازن و متناسب باز دارد، گفت: به نظر می‌رسد یکی از کمبودهای برنامه سوم توسعه شهری که باید توسط کمیسیون‌های تخصصی جبران شود نیز تمرکز در حوزه آسیب‌ها و عدم توجه کافی به فرایند توسعه است.

هاشمی ادامه داد: به طور نمونه در حوزه اجتماعی، ما اگر چه با آسیب‌های اجتماعی مواجه هستیم، اما این آسیب‌ها متوجه بخشی از جامعه است و اگر از شرایط اکثریت جامعه غفلت کنیم و عمده تمرکز، توجه و منابع خود را صرف آسیب‌ها کنیم ، شاهد گسترش آسیب‌ها خواهیم بود، به نظر می‌رسد باید در ادبیات مدیریت شهری و برنامه‌ریزی شهری، بیش از آنکه به آسیب‌ها توجه کنیم به نیازهای عمومی بیندیشیم.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با ذکر مثالی تصریح کرد: یک فرد معتاد یا کارتن خواب و بزهکار، اگرچه یک آسیب دیده است اما خانواده واطرافیانی دارد که در معرض ریزش به سوی آسیب‌های اجتماعی هستند و اگر به نیازها و شرایط آنها و همه اقشار جامعه توجه نشود، به جای حل آسیب‌های اجتماعی، شاهد افزایش پرشیب این معضلات خواهیم بود. پیشنهاد می‌کنم کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا، بحث وضعیت اجتماعی و نیازمندی‌های فرهنگی اجتماعی شهروندان را در برنامه سوم تقویت کند و در کنار آن بحث آسیب‌های اجتماعی بویژه با رویکرد حمایت از نیروهای مدنی و فعالیت‌های داوطلبانه در جهت ترمیم آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ریزی شود.

وی افزود: همچنین در حوزه حمل و نقل ، معضل اصلی شهروندان تهرانی و اولویت نخست آنها برای تحول در مدیریت شهری، مساله ترافیک است که خود منبع آلاینده ها و تخریب زیست شهری و تهدید سلامت شهروندان است، اما اگر ما با نگاه تمرکز بر آسیب‌ها یعنی حل گره‌های ترافیکی به این موضوع نگاه کنیم، نتیجه‌ای بهتری از وضعیت امروز ترافیک تهران در انتظار ما نخواهد بود.

هاشمی با اشاره به اینکه با منابعی که در دهه گذشته صرف بازکردن گره‌های ترافیکی آن هم عمدتا در شمال تهران شده است، می توانستیم سیستم حمل و نقل عمومی تهران را که تنها راه حل پایدار، سبز و ارزان قیمت ترافیک تهران است تجهیز کنیم، عنوان کرد: اما اکنون با این گره‌های ترافیکی بازشده نیز ترافیک تهران کلافی سردرگم است که هر روز بر ابعاد آن اضافه می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه بطور کلی ما نیازمند پارادایم شیفت و تغییر رویکرد بنیادین در حوزه برنامه‌ریزی از نگاه منفعلانه و آسیب‌شناسانه به نگاه فعال و توسعه محور هستیم، گفت: بدون رویکردی جامع به توسعه نمی‌توانیم بصورت اصولی و دراز مدت معضلات و مسایل شهر را حل کنیم.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: تهران شهری گمشده است و شهروندان تهرانی با آرای معنادار خود در سال گذشته، از ما بازگرداندن شهر دوست‌داشتنی و زیست‌پذیر خود را خواسته‌اند و وظیفه سنگین و دشواری را به عهده مدیریت شهری گذاشته اند که انجام آن جز با تعامل و همراهی همه دستگاه‌های مسئول در قوای سه‌گانه و نهادهای موثر در نظام ممکن نیست و امیدواریم با سعی جمعی همه مسئولان تهران بتواند در مسیر تبدیل شدن به شهر زندگی قرار گیرد.

نظرات بینندگان