arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۴۲۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۲ - ۱۳ آبان ۱۳۹۰

صالحي: اطلاعات خوبي درباره امام موسي صدر دريافت كرده‌ايم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزير امور خارجه كشورمان درباره پيگيري وضعيت امام موسي صدر در سفر يك روزه‌اش به ليبي گفت: اكنون نمي‌خواهم وارد جزييات شوم؛ اما اطلاعات خوبي تاكنون به دست ما رسيده است كه ان‌شاءالله در موعد مقرر اين مجموعه اطلاعات را به مردم خواهيم رساند .

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، علي‌اكبر صالحي ـ وزير امور خارجه كشورمان ـ صبح پنج‌شنبه در راس هياتي وارد شهر بنغازي ليبي شد و مورد استقبال عبدلحفيظ ـ معاون رييس شوراي امنيت ملي ليبي ـ قرار گرفت.

پس از اين ديدار صالحي به همراه عبدلحفيظ در جمع خبرنگاران گفت: يكي از اهداف اين سفر، تبريك به ملت بزرگ، انقلابي و اسلامي كشور دوست و برادر ليبي است. در واقع در 17 فوريه سال 2006 تظاهراتي در مخالفت با كاريكاتورهاي توهين‌آميز به رسول اكرم (ص) برپا شد كه در آن 13 يا 14 نفر كشته شدند. در 17 فوريه 2011 نيز به مناسبت بزرگداشت آن روز تظاهراتي برگزار شد كه عده‌اي نيز باز هم كشته شدند و اين آغاز انقلاب ليبي بود.

وزير خارجه كشورمان با اشاره به شخصيت عبدلحفيظ گفت: وي يكي از انقلابيون بزرگ برجسته ليبي است كه مدت بسياري در زندان به سر مي‌برد و در حال حاضر يكي از اعضاي برجسته شوراي انقلابي است.

او با ابراز خشنودي از حضور در ليبي گفت: با مردم ليبي در جشن آزادي آن‌ها سهيم هستيم. جمهوري اسلامي ايران از ابتداي قيام ليبي با انقلابيون در ارتباط بود ولي در آن زمان شرايط اقتضا نمي‌كرد كه اين مسائل را مطرح كنيم؛ الان به لطف خدا عزيزان در ليبي پيروز شدند و همه چيز روشن مي‌شود. ما جزو اولين مسوولان كشورهاي خارجي هستيم كه بعد از تعيين نخست‌وزير جديد، به ليبي سفر كرديم.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان با اشاره به اين كه به طور يقين اين سفر مقدمه‌اي براي ايجاد روابط عميق و گسترده با ليبي است، افزود: جمهوري اسلامي ايران با توجه به 30 سال اندوخته و تجربه انقلابي خود، آماده است كه تمام تجربيات خود را صادقانه و خالصانه بدون هيچ چشم‌داشتي در اختيار عزيزان در ليبي بگذارد.

صالحي در ادامه اظهاراتش با اشاره به برنامه سفر يك روزه خود به ليبي گفت: پس از بنغازي به طرابلس مي‌رويم. هم‌چنين جمهوري اسلامي ايران در نظر دارد در ليبي بيمارستاني ساخته و امكاناتي براي ساخت پروتزهاي مصنوعي اعضاي بدن فراهم كند.

وزير خارجه كشورمان در ادامه با بيان اين كه آمادگي خود را براي هرگونه كمك به ليبي اعلام مي‌كنيم، ادامه داد: اميدواريم مردم ليبي هر چه سريع‌تر به شرايط زندگي عادي خود بازگردند.

رييس دستگاه ديپلماسي كشورمان در پاسخ به سوالي درباره پيگيري موضوع امام موسي صدر در اين سفر گفت: سرنوشت امام موسي صدر از 32 سال گذشته همواره مورد پيگيري قرار گرفته است. در حال حاضر شرايط در ليبي تغيير كرده و جمهوري اسلامي ايران به طور جدي اين موضوع را پيگيري مي‌كند. اكنون نمي‌خواهم وارد جزييات شوم اما اطلاعات خوبي تاكنون به دست ما رسيده است كه ان‌شاءالله در موعد مقرر اين مجموعه اطلاعات را به مردم خواهيم رساند.

به گزارش ايسنا، هم‌چنين عبدلحفيظ در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره روابط ايران و ليبي با خوشامدگويي به وزير امور خارجه كشورمان گفت: ليبي سپاس خود را از جمهوري اسلامي ايران به دليل حمايتش از ليبي اعلام مي‌كند. ما كمك‌هاي انساني و سياسي از ملت و دولت ايران دريافت كرده‌ايم و روابط ليبي با ايران به اميد خدا گسترش پيدا مي‌كند. ما اين وعده را به همگان مي‌دهيم كه در ليبي از نظام مستبد به نظام مردمي دست يابيم.

معاون شوراي ملي انتقالي ليبي افزود: با در نظر گرفتن منافع مشترك، در گسترش روابط توام با احترام با كشورهاي اسلامي تاكيد داريم و اين موضوع از اولويت‌هاي سياست خارجي ليبي است، زيرا ليبي يك كشور اسلامي است و در همين راستا روابط ايران و ليبي به سمت بهتر شدن حركت مي‌كند.
نظرات بینندگان