arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۴۸۴۹
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۶ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷

ترامپ: اگر سعودی‌ها خاشقجی را کشته باشند، بدون لطمه به قراردادهایمان مجازاتشان می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه گفته در صورتی که رژیم سعودی در قتل روزنامه‌نگار منتقد حکومت آل‌سعود نقش داشته باشد این کشور را بدون آنکه لطمه‌ای به قراردادهای تسلیحاتی میان ریاض و واشنگتن وارد شود، مجازات خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :


رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه گفته در صورتی که رژیم سعودی در قتل روزنامه‌نگار منتقد حکومت آل‌سعود نقش داشته باشد این کشور را بدون آنکه لطمه‌ای به قراردادهای تسلیحاتی میان ریاض و واشنگتن وارد شود، مجازات خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای که بریده‌هایی از آن روز شنبه منتشر شده درباره نقش رژیم سعودی در ناپدید شدن و قتل احتمالی «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود اظهارنظر کرده است.

ترامپ در مصاحبه با برنامه « 60Minutes» شبکه خبری «سی‌بی‌اس» وعده داده در صورتی که رژیم سعودی ارتباطی با قتل احتمالی خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در آنکارا داشته باشد، آمریکا این کشور را مجازات خواهد کرد، اما به نحوی که قراردادهای سرمایه‌گذاری میان دو کشور لطمه نبیند.

او تصریح کرد «هیچ‌کس هنوز نمی‌داند» که آیا سعودی‌ها دخالتی در این موضوع داشته‌اند یا خیر. رئیس‌جمهور آمریکا یادآوری کرد که خود سعودی‌ها صدور دستور قتل برای خاشقجی را تکذیب کرده‌اند. وی سپس گفت: «احتمالاً بتوانیم از ماجرا سر در بیاوریم. بسیار بسیار با جدیت مسئله را دنبال می‌کنیم. اگر مسئله اینطور باشد [که قتل به دستور سعودی‌ها صورت گرفته باشد] خیلی متأسف و عصبانی می‌شویم.»

ترامپ در ادامه خاطرنشان کرد: «ما از ماجرا سر درمی‌آوریم و بعد، مجازاتی شدید در راه خواهد بود.»

بیشتر بخوانید

ترکیه «شواهد شوکه‌کننده‌ای» درباره قتل خاشقجی در اختیار دارد

خاشقجی ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست که از منتقدان رژیم آل‌سعود به شمار می‌رود بعد از آنکه سه‌شنبه هفته گذشته برای انجام یک کار کنسولی وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد، ناپدید شده است. منابع مختلف، از جمله مقام‌های ترکیه‌ای می‌گویند او داخل ساختمان کنسولگری کشته شده، اما ریاض این ادعاها را «بی‌اساس» خوانده و تکذیب کرده است.

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» بامداد شنبه گزارش داده بود مقام‌های ترکیه فایل‌های صوتی و ویدئویی در اختیار دارند که به وضوح آشکار می‌کند رژیم سعودی این روزنامه‌نگار 59 ساله را به قتل رسانده است.

نمایندگان کنگره آمریکا که برخی از آنها از جمله متحدان ترامپ به شمار می‌روند هم روایت‌های ترکیه درباره نقش سعودی‌ها در قتل خاشقجی را تأیید کرده و خواستار تنبیه رژیم آل‌سعود شده‌اند. 22 نفر از نمایندگان مجلس سنای آمریکا اخیراً در نامه‌ای به ترامپ خواستار تحریم عربستان سعودی، در صورت نقش‌آفرینی در قتل روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود شده‌اند.

بیشتر بخوانید

هزینه‌های ترور خاشقجی برای ریاض

ترامپ در مصاحبه روز شنبه تصریح کرد حتی در صورتی که نقش عربستان در این پرونده قتل آشکار شود، قصد معرفی تحریم‌هایی که به قراردادهای تسلیحاتی واشنگتن و ریاض لطمه بزند را ندارد.

وی گفت: «نمی‌خواهم به مشاغل لطمه بزنم. نمی‌خواهم سفارشی مانند این را از دست بدهم. روش‌های دیگری برای تنبیه وجود دارند.»

در بریده‌ای که از مصاحبه ترامپ منتشر شده مشخص نیست او به کدام «سفارش» اشاره کرده اما او چند روز پیش در مصاحبه‌‌ای درباره پرونده خاشقجی گفته بود به نظرش «منطقی نیست که معامله تسلیحاتی 110 میلیارد دلاری با عربستان را برهم بزند.»

ترامپ گفت: «دقت کنید. اگر ما به آنها 110 میلیارد دلار سلاح نفروشیم آنها می‌روند از روسیه و چین می‌‎خرند و این به نفع ما نیست... کارهای دیگری می‌توانیم بکنیم.»

آمریکا سال گذشته قراردادی به ارزش تقریبی 110 میلیارد دلار برای فروش سلاح به عربستان منعقد کرد.

نظرات بینندگان