arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۵۶۷۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۲۵ مهر ۱۳۹۷

برای اولین بار در اتیوپی، یک زن مسلمان وزیر دفاع شد

«ابی احمد» نخست وزیر کشور آفریقایی اتیوپی «عایشه محمد» یک زن مسلمان محجبه را به عنوان وزیر دفاع این کشور منصوب کرد. عایشه قبلا وزیر گردشگری و فرهنگ اتیوپی بود. وزیر دفاع جدید اتیوپی تحصیلات خود را در رشته مهندسی در یکی از دانشگاه‌های این کشور ادامه داده. وی از جمله مشهورترین مهندسان ناظر بر سد «النهضه» بزرگترین سد در حال احداث در این کشور است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«ابی احمد» نخست وزیر کشور آفریقایی اتیوپی «عایشه محمد» یک زن مسلمان محجبه را به عنوان وزیر دفاع این کشور منصوب کرد.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری رسمی اتیوپی با اعلام این خبر، نوشت، عایشه قبلا وزیر گردشگری و فرهنگ اتیوپی بود.
تعیین یک زن به عنوان وزیر دفاع باعث شگفتی همه حتی شهروندان اتیوپیایی شده است.
وزیر دفاع جدید اتیوپی در منطقه «عفار» واقع در شرق این کشور متولد شد و تحصیلات خود را در رشته مهندسی در یکی از دانشگاه‌های این کشور ادامه داد. وی از جمله مشهورترین مهندسان ناظر بر سد «النهضه» بزرگترین سد در حال احداث در این کشور است. عایشه در سال ۲۰۱۵ عهده دار وزارت گردشگری و فرهنگ شد و نخست وزیر جدید این کشور نیز در سال جاری او را به عنوان وزیر سازندگی منصوب کرد.
حزب حاکم اتیوپی هشتم فروردین گذشته و پس از پذیرفتن استعفای «هایلی مریام دیسالین» نخست وزیر پیشین این کشور، «أبی احمد علی» را که مسلمان است به عنوان نخست وزیر جدید تعیین کرد.
مجلس نمایندگان این کشو رنیز اواخر فرودین گذشته، در اقدامی بی سابقه، «مفریات کامل» یک زن مسلمان را به عنوان رئیس مجلس انتخاب کرد، اما وی چند روز پیش استعفا کرد و پس از آن به عنوان وزیر صلح منصوب شد.
نخست وزیر اتیوپی روز گذشته در چارچوب ترمیم کابینه ۱۶ وزیر را تغییر و تعداد وزارتخانه‌های این کشور را از ۲۸ به ۲۰ وزارتخانه کاهش داد و سکان نیمی از این وزارتخانه‌ها را به زنان سپرد.
جمهوری دموکراتیک فدرال اتیوپی (حبشه) کشوری محصور در خشکی واقع در شاخ آفریقا و با جمعیتی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر، دومین کشور بزرگ آفریقایی از نظر جمعیت است. این کشور با یک میلیون و ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع دهمین کشور بزرگ آفریقا به پایتختی آدیس آبابا است.
اتیوپی یکی از قدیمی‌ترین کشور‌های مستقل آفریقا و یکی از کهن‌ترین کشور‌های جهان است. این کشور پس از ارمنستان دومین کشوری بود که مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرد.
حدود دو سوم مردم این کشور مسیحی اند.

نظرات بینندگان