arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۵ - ۲۶ مهر ۱۳۹۷

وزیر دادگستری ترکیه: بزودی واقعیت پرونده "خاشقجی" آشکار می‌شود

«عبدالحمید گل» وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که تحقیقات جامعی در پرونده مفقود شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در حال انجام شدن است و بزودی نتایج آن منتشر می‌شود.دادستان‌های ترکیه در حال اجرای تحقیق و تفحص عمیق، موفق و گام‌به‌گام هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر دادگستری ترکیه: بزودی واقعیت پرونده

وزیر دادگستری ترکیه با بیان اینکه درپی تحقیقات جامع حول پرونده مفقود شدن خاشقچی، به زودی واقعیت آشکار می‌شود، گفت بعد از آن طبق قوانین بین‌المللی واکنش نشان خواهند داد.

به گزارش فارس، «عبدالحمید گل» وزیر دادگستری ترکیه امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که تحقیقات جامعی در پرونده مفقود شدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی در حال انجام شدن است و بزودی نتایج آن منتشر می‌شود.

وزیر دادگستری ترکیه: بزودی واقعیت پرونده

گل در مصاحبه با میز سردبیری خبرگزاری «آناتولی» درباره روند تحقیقات از کنسولگری سعودی در استانبول گفت: «دادستان‌های ترکیه در حال اجرای تحقیق و تفحص عمیق، موفق و گام‌به‌گام هستند».

وی با بیان اینکه دفتر دادستانی استانبول بزودی حقیقت درپس مفقود شدن جمال خاشقچی را افشا خواهد کرد، توضیح داد: «و طبق قوانین بین‌المللی، آنچه نیاز باشد انجام خواهند داد».

وزیر دادگستری ترکیه درباره مسئله آزادشدن ناگهانی «اندرو برانسون» کشیش آمریکایی بازداشت شده به اتهام همکاری با سازمان‌های تروریستی و عاملین کودتای نافرجام 2016، گفت که او هنوز از اتهاماتش تبرئه نشده است.

گل با بیان اینکه تصمیمات دستگاه قضایی ترکیه هرگز در فضای فشار و نفوذ گرفته نمی‌شود، توضیح داد: «این شخص هنوز تبرئه نشده است و حکم دادگاه همان محکومیت بود».

وی سپس آماری از مبارزه ترکیه با تروریسم ارائه داد: «تا کنون 1161 عضو گروه تروریستی داعش، 32 هزار عضو سازمان فِتو (جنبش گولن) و 10 هزار عضو پ.ک.ک (حزب کارگران کردستان) زندانی شده‌اند».

 

خاشقچی ۵۹ ساله سه‌شنبه دو هفته قبل (دهم مهر – دوم اکتبر) برای امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول مراجعه کرد، اما خروج وی از این ساختمان ثبت نشده است. چهار روز بعد (چهاردهم مهر – ششم اکتبر)،‌ خبرگزاری رویترز به نقل از دو مسئول ترکیه‌ای گزارش داد که وی احتمالا کشته شده است.

بعد از گزارش «نیویورک تایمز» مبنی بر به قتل رسیدن و سپس تکه تکه شدن جسد خاشقچی برای انتقال راحت‌تر به بیرون از ساختمان کنسولگری روزنامه «صاباح» ترکیه نیز بامداد چهارشنبه با انتشار نام و تصویر ۱۵ سعودی مشکوک به دست داشتن در پرونده خاشقچی، جزئیاتی جدید و تکان‌دهنده از این ماجرا نقل کرد.

آنکارا همچنین سازمان فتح‌الله گولن (واعظ و اپوزسیون آمریکانشین) را تروریستی و عامل کودتای نافرجام 15 جولای 2016 می‌داند. در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود 250 نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

گروه پ.ک.ک هم که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی ترکیه را از سر گرفت. طبق آمار دولتی، تا کنون بیش از 40 هزار نفر در جریان عملیات‌های پ.ک.ک جان خود را از دست داده‌اند.

نظرات بینندگان