arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ : ۰۲ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷

ترامپ: از پیمان منع موشک های هسته ای میان برد با روسیه خارج می شویم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دونالد رئیس جمهوری آمریکا گفت که واشنگتن را از پیمان منع موشک های هسته ای میان بُرد (INF) با روسیه خارج می کند.

به گزارش هیل، ترامپ گفت: «ما این توافق را فسخ نمی کنیم اما می خواهیم از آن خارج شویم».

وی افزود: «ما باید چنین سلاح هایی را توسعه دهیم. این غیرقابل قبول است که روسیه و چین این سلاح ها را توسعه دهند اما ما به توافق پایبند باشیم».

نیویورک تایمز روز جمعه گزارش داد: پنتاگون برای مقابله با سلاح هایی که چین مستقر کرده، سلاح های هسته ای را توسعه داده است. این خبر در آستانه سفر جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا به روسیه منتشر می شود.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد سال 1987 بین واشنگتن و مسکو (INF) امضا شد و چین عضو آن نیست. این پیمان همه موشک های دارای بُرد 500 تا پنج هزار و 500 کیلومتر را منع می کند و شامل موشک هایی زمین پایه ای است که قادر به حمل کلاهک هسته ای و متعارف هستند.

آمریکا، روسیه را به نقض این پیمان متهم کرده است. واشنگتن در چهار سال گذشته، چنین استدلال کرده که مسکو این پیمان را با استقرار سلاح های هسته ای تاکتیکی ممنوعه برای ترساندن کشورهای اروپایی و اعضای سابق اتحاد شوروی، نقض کرده است.

ترامپ از ژانویه 2017 که به عنوان رئیس جمهوری آمریکا کارش را شروع کرد، از پیمان های زیادی خارج شده است. او به تعهدات واشنگتن در برجام پایبند نماند و از آن خارج شد. ترامپ همچنین از سازمان های بین المللی مانند یونسکو و توافقنامه ها و پیمان هایی چون پاریس، نفتا، تجاری اقیانوس آرام خارج شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان