arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۴۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۰۸ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷

واشنگتن پست: ترامپ از روابط دامادش با ولیعهد سعودی ناراضی است

مقام های آمریکایی فاش کردند: مقام های دولت ایالات متحده در محافل خصوصی در گزارش عربستان در مورد قتل 'جمال خاشقچی' ابراز تردید کرده و در همین حال 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا از روابط نزدیک دامادش با ولیعهد سعودی ناخرسند است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام های آمریکایی فاش کردند: مقام های دولت ایالات متحده در محافل خصوصی در گزارش عربستان در مورد قتل 'جمال خاشقچی' ابراز تردید کرده و در همین حال 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا از روابط نزدیک دامادش با ولیعهد سعودی ناخرسند است.

به گزارش یکشنبه ایرنا، واشنگتن پست به نقل از مقام های آمریکایی نوشت: هرچند دولت ایالات متحده در پرونده قتل خاشقچی آشکارا از عربستان حمایت کرده، اما ترامپ و مشاورانش در محافل خصوصی نسبت به گزارش ریاض در مورد کشته شدن این روزنامه نگار تردید کرده اند.
ترامپ شنبه به خبرنگاران گفت که توضیحات عربستان در مورد قتل خاشقچی معتبر است اما در محافل خصوصی از اینکه روابط نزدیک دامادش «جرد کوشنر» با «محمدبن سلمان» ولیعهد سعودی تبدیل به وظیفه آمریکا شده و گزینه های خوبی برای واشنگتن باقی نگذاشته، چهره اش را در هم کشیده است.
عربستان مدعی است که خاشقچی در جریان مشاجره در کنسولگری آن کشور در استانبول کشته شده است. این روایت با تردید کشورهای مختلف روبرو شد. جامعه بین الملل این سوال را مطرح کرده که چگونه ممکن است تیمی از عناصر سعودی به استانبول سفر کرده و با خاشقچی ملاقات داشته و او را کشته باشند اما ولیعهد سعودی از آن اطلاع نداشته یا راضی به این کار نبوده باشد.
دولت ترامپ با بن سلمان روابطی برقرار کرده و برای کمک به ایجاد توافق صلح میان فلسطینی ها و اسرائیلی ها و اتحاد اعراب در برابر ایران به ولیعهد سعودی تکیه کرده است. اکنون نقش دولت سعودی در قتل خاشقچی وجهه بن سلمان را خدشه دار کرده است.
این درحالی است که مقام های سعودی با روایت های متناقض بازرسان ترکیه و دولت عربستان در مورد قتل خاشقچی روبرو شده اند.
یکی از اسناد کلیدی در این زمینه فایلی صوتی است که بازرسان ترکیه ای به دست آورده اند و نشان می دهد خاشقچی به دست تیمی که به استانبول فرستاده شده بود، کشته و مثله شده است. ترامپ گفته که مقام های آمریکایی این سند صوتی را نشنیده اند و فایل ویدیویی را نیز ندیده اند.
منابع آگاه می گویند که مقام های سازمان سیا (آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا) فایل صوتی را شنیده اند. اگر درستی این سند تایید شود برای آمریکا دشوار خواهد بود که روایت سعودی را بپذیرد.
مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز که از سوی ترامپ مامور سفر به ریاض و آنکارا شده بود، ادعا کرده که فایل صوتی موردنظر را نشنیده است.
به نوشته واشنگتن پست به نقل از مقام های آگاه، این دیپلمات ارشد آمریکایی بدون بررسی این اسناد در موقعیتی نخواهد بود که روایت عربستان را رد یا تایید کند. یک دیپلمات آگاه که خواست نامش فاش نشود، اظها داشت که اگر پمپئو این فایل را شنیده باشد این امر تغییر اساسی در این بازی ایجاد کرده و آمریکا را ملزم می کند که پاسخی قوی تر بدهد.
عربستان بامداد شنبه گفت که در پی تحقیقات اولیه در پرونده خاشقچی پنج مقام ارشد را برکنار و 18 نفر دیگر را بازداشت کرده است. براساس ادعای عربستان، خاشقچی در جریان درگیری فیزیکی با گروهی از «مظنونان» سعودی کشته شده است.
بررسی سوابق گذرنامه ها، شبکه های اجتماعی، گزارش رسانه ها و سایر اسناد نشان می دهد، دستکم 12 نفر از اعضای تیم سعودی که به استانبول رفته بودند، با سرویس های امنیتی عربستان در ارتباط بودند.
سلمان بن عبدالعزیر پادشاه عربستان در این ماجرا حمایت خود را از ولیعهد افزایش داده و او را مسئول بازنگری در دستگاه اطلاعاتی سعودی کرد. این تصمیم تردیدهایی را در مورد کیفیت این بازنگری و تحقیقات درخصوص اقدامات آن ایجاد کرده است.
درهمین حال، یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است، نسبت به روابط نزدیک داماد ترامپ با بن سلمان ابراز نگرانی کرد و گفت : این مساله دولت آمریکا را در برابر انتقاد منتقدانی که می گویند ایالات متحده زیر دین سعودی ها رفته است، آسیب پذیر می کند.
این مقام اظهار داشت که ترامپ احساس می کند به دلیل قضاوت اشتباه کوشنر در مورد عربستان غافلگیر شده و از این بابت آزرده خاطر است. کوشنر در روزهای اخیر از پرونده خاشقچی کنار گذاشته شده است که به باور بسیاری از اعضای دولت آمریکا این اقدامی سودمند است.
یک مقام دیگر نیز اظهار داشت: با توجه به نزدیک بودن انتخابات میاندوره ای آمریکا ، رئیس جمهوری نسبت به پیش آمدن موضوعات ناخوشایند حساسیت خاصی پیدا کرده است اما هنوز مشخص نیست که آیا وی اقدامی انجام خواهد داد یا نه؟
او روز شنبه اعلام کرد که قصد ندارد فروش سلاح به عربستان را متوقف کند. او حتی گفته که «شاید» بن سلمان از قتل خاشقچی اطلاعی نداشته است.
ترامپ در روند تصمیم گیری در مورد نحوه برخورد با عربستان، با توصیه های متناقض و متفاوتی از سوی مشاورانش روبرو است. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ که فردی جنگ طلب است تاکید کرده که رابطه آمریکا و عربستان برای مهار ایران حائز اهمیت است. کوشنر نیز بر اهمیت حفظ رابطه نزدیک با سعودی ها تاکید کرده است.
این درحالی است که «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی به ترامپ گفته که اگر سعودی ها را مجازات نکند آنها به وی احترام نخواهند گذاشت.
«باب کورک» سناتور جمهوریخواه از ایالت تنسی اظهار داشت: تصور غالب در دولت ترامپ این است که ولیعهد سعودی می تواند طرح متوقف مانده کوشنر برای صلح فلسطینی ها و اسرائیلی ها را نجات دهد.
وی افزود: بخش زیادی از این طرح صلح بر حمایت آنها متکی است.
متحدان ترامپ اذعان می کنند که ابهام آفرینی های کاخ سفید احتمالا باعث می شود که کنگره خواستار آن شود که عربستان در برابر حوادث پیش آمده مسئولیت پذیری بیشتری داشته باشد. آنها بر این باورند که این موضوع از لحاظ سیاسی به اعتبار ترامپ لطمه نمی زند.
«مارک شورت» مدیر سابق امور قانونگذاری در کاخ سفید اظهار داشت: فکر نمی کنم آن گونه که برخی رسانه ها اعلام می کنند، این مساله از لحاظ سیاسی لطمه ای ایجاد کند. اگر دولت از محکوم کردن سریع این اتفاق اکراه داشته باشد خلائی به وجود می آید که کنگره آن را پر خواهد کرد.

نظرات بینندگان