arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۴۷۸
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۱۳ - ۲۹ مهر ۱۳۹۷

واکنش شدیداللحن روسیه به تهدید ترامپ درباره خروج از پیمان موشکی: این اقدام می‌تواند جهان را در آستانه جنگ اتمی قرار دهد

ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه در تفسیر تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خارج شدن از پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط اعلام کرد که مسکو اقدام جدید ایالات متحده که تلاش تازه‌ای برای تهدید و اعمال فشار بر روسیه با هدف دادن امتیاز گرفتن از این کشور درعرصه ثبات راهبردی است را به شدت محکوم می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

واکنش شدیداللحن روسیه به تهدید ترامپ درباره خروج از پیمان موشکی: این اقدام می‌تواند جهان را در آستانه جنگ اتمی قرار دهد

مقامات سیاسی و پارلمانی روسیه تهدید جدید "ترامپ" درباره خروج از پیمان موشکی را ادامه تلاش آمریکا برای اعمال فشار بر مسکو ارزیابی کردند که عواقب منفی برای ثبات راهبردی داشته و می‌تواند جهان را در آستانه جنگ اتمی قرار دهد.

"سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در تفسیر تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خارج شدن از پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط اعلام کرد که مسکو اقدام جدید ایالات متحده که تلاش تازه‌ای برای تهدید و اعمال فشار بر روسیه با هدف دادن امتیاز گرفتن از این کشور درعرصه ثبات راهبردی است را به شدت محکوم می‌کند.

"دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا پیش از این اعلام کرد که آمریکا از پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط با روسیه خارج خواهد شد. وی به طور غیرمستقیم مسکو را به نقض این توافقنامه دوجانبه متهم کرد. ترامپ تاکید کرده که واشنگتن باید تسلیحات موشکی خود را گسترش دهد.

ریابکوف در واکنش به این سخنان، به خبرگزاری «تاس» گفت: «مسکو به شدت نگران تلاش‌های جدید آمریکا در استفاده از روش‌های زورگویی و تهدید برای دستیابی به امتیازاتی از روسیه در عرصه امنیت بین المللی و ثبات راهبردی است و این اقدامات را به شدت محکوم می کند. طرف روسی بارها اعلام کرده که اتهامات وارده درباره اینکه روسیه گویا این پیمان را نقض کرده هیچ پایه و اساسی نداشته و طرف آمریکایی هیچ استدلالی در این باره ارائه نداده است.»

معاون وزیر خارجه روسیه افزود: «آمریکایی‌ها خود این اتهامات دروغین را ساخته و پرداخته اند تا از آن برای امتیازگیری از مسکو در زمینه مسائل مربوط به ثبات راهبردی استفاده کنند.»

لازم به یادآوری است که پیمان مربوط به نابود سازی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه در تاریخ 18 دسامبر سال 1987 در زمان سفر "میخائیل گورباچف" رهبر اتحاد جماهیر شوروی به واشنگتن امضاء شد.

واکنش شدیداللحن روسیه به تهدید ترامپ درباره خروج از پیمان موشکی: این اقدام می‌تواند جهان را در آستانه جنگ اتمی قرار دهد

در نخستین مرحله از کاهش، کلیه تسلیحات موشکی با برد تخریبی از 500 الی 1000 و از 1000 الی 5500 کیلومتر نابود شدند که موشک‌های پی-12 و پی-14 که اتحاد جماهیر شوروی در سال 1962و پس از بحران کارائیب، آنها را در خاک کوبا مستقر کرده بود، نیز از بین رفتند. در ماه مه سال 1991 این پیمان موشکی به طور کامل اجرا شد و تا آن زمان اتحاد جماهیر شوروی تعداد 1752 موشک بالستیک و کروز مستقر شده خود را از بین برد و ایالات متحده آمریکا نیز 859 موشک بالستیک و کروز خود را نابود کرد. این توافقنامه دوجانبه محدودیت زمانی ندارد. البته هر یک از دو طرف حق دارند با ارائه دلایل و شواهد متقاعد کننده خروج خود از آن را اعلام کنند.

"لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه در تفسیر تصمیم جدید دونالد ترامپ درباره خروج آمریکا از پیمان موشکی گفت، خارج شدن ایالات متحده از این پیمان راهبردی می‌تواند منجر به بحران جدی در عرصه کنترل تسلیحات هسته‌ای شود و حتی پیمان ادامه کاهش تسلیحات راهبردی «استارت-3» را نیز زیر سوال ببرد.

این مقام پارلمانی به خبرگزاری «نووستی» گفت: «انعقاد این پیمان دوجانبه در اواخر دهه هشتاد یکی از مهمترین گام‌ها در جهت پایان جنگ سرد بود و نابودی آن می‌توانند بحران جدی در عرصه کنترل تسلیحات هسته‌ای به وجود آورده و بار دیگر جهان را در آستانه ازسر گیری مسابقه تسلیحاتی و جنگ اتمی قرار دهد. من فکر می‌کنم که مقامات آمریکایی نیز خود به این مسئله واقف باشند.»

وی ابراز امیدواری نمود که توان بالقوه دیپلماتیک برای ممانعت از تحقق چنین مسئله‌ای هنوز از بین نرفته باشد.

مخالفت سناتور آمریکایی با تصمیم جدید ترامپ درباره خروج از پیمان موشکی

این در حالی است که "رند پل" سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز معتقد است که تصمیم "دونالد ترامپ" درباره خارج شدن از پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط اقدامی غیرسازنده است و ده‌ها سال کار به روی کنترل دوجانبه تسلیحات راهبردی که از زمان ریاست جمهوری "رونالد ریگان" آغاز شده بود را از بین خواهد برد.

این سناتور در صفحه توییتر خود در این باره نوشت: « به‌خاطر همین است که "جان بولتون" مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا نباید اجازه داشته باشند تا در مسائل سیاست خارجی دخالت کند. واضح است که ما نباید دست به چنین اقدامی بزنیم. لازم است مشکلات مربوط به این توافقنامه رفع شود و به سمت جلو پیش برویم، نه آنکه از آن خارج شویم.»

پیش از این روزنامه «نیویورک تایمز» خبر داده بود که آمریکا قصد دارد از پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط خارج شود و "جان بولتون" مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در جریان سفر خود به مسکو قصد دارد این مسئله را به اطلاع طرف روسی برساند. جان بولتون خود اعلام کرده که مذاکرات وی در مسکو، ادامه همان مباحثاتی است که در جریان نشست سران هلسینکی آغاز شده بود.

ادامه سیاست زورگویی و تهدید دونالد ترامپ در عرصه بین المللی

"کنستانتین کاساچوف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه نیز معتقد است که سخنان رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج از پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط، ادامه سیاست تهدید و زورگویی آمریکا در عرصه بین المللی است.

کاساچوف امروز در صفحه «فیس بوک» خود نوشت: «ایالات متحده فعلا اقدام رسمی در این باره انجام نداده است. ولی سخنان دونالد ترامپ را می‌توان ادامه سیاست زورگویی و استفاده از تهدید وی دانست که هیچ پایه و اساس حقوقی ندارد.»

پیش از این یک مقام وزارت امور خارجه روسیه که نامش فاش نشده نیز در گفتگو با خبرگزاری «نووستی» اعلام کرد که آمریکا مدتهاست که در مسیر خارج شدن از پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط با روسیه حرکت کرده و قصد دارد گام به گام پایه و اساس این توافقنامه دوجانبه را از بین ببرد.

این دیپلمات روس یادآور شد: «این تصمیم گیری هم در راستای خروج ایالات متحده از توافقات بین المللی و حقوقی است که این کشور را در برابر تعهدات مساوی با شرکای خود قرار داده و بدین ترتیب به مفهوم "منحصر به فرد بودن آمریکا" آسیب رسانده است.» به گفته وی، مهمترین انگیزه برای این اقدامات هم آرزوی بازگشت به جهان تک‌قطبی است که هرگز تحقق نخواهد یافت.

آمریکا به اقداماتش در ضربه زدن به ثبات راهبردی جهانی ادامه می‌دهد

"آلکسی پوشکوف" رئیس کمیسیون سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه معتقد است: «خروج واشنگتن از پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط، پس از خروج آمریکا از پیمان مربوط به دفاع ضدموشکی در سال 2001، دومین ضربه را به ثبات راهبردی در جهان وارد خواهد کرد و این بار هم مبتکر این اقدام طرف آمریکایی است.»

"فرانتس کلینتسویچ" عضو ارشد کمیته امور دفاعی و امنیت شورای فدراسیون روسیه نیز با اشاره به اینکه این تصمیم گیری اصلا غیرمنتظره نبود، تاکید کرد که آمریکا هیچ دلیلی برای اثبات نقض‌ پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط از سوی روسیه ندارد و تنها قصد دارد مسکو را به سمت مسابقه تسلیحاتی سوق دهد، ولی این مسئله رخ نخواهد داد.

این سناتور گفت: « مسلما این تصمیم گیری بدون در نظر گرفتن منافع متحدین اروپایی واشنگتن و به طور مستقیم در راستای همان راهکاری است که آمریکا طی سال‌های اخیر در عرصه بین المللی دنبال کرده است. البته من تردیدی ندارم که روسیه می‌تواند در هر شرایطی تامین امنیت خود را بطور کامل تضمین کند.»

در این راستا، "مایکل مک‌فول" سفیر سابق آمریکا در روسیه (سال 2012 الی 2014 ) نیز معتقد است که خروج واشنگتن از پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط ، قبل از هر چیز به متحدین اروپایی واشنگتن آسیب خواهد رساند.

نظرات بینندگان