arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۶۸
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۱ - ۱۶ آبان ۱۳۹۰

ثبت وقايع حياتي ايرانيان خارج از كشور، آنلاين خواهد شد

مديركل امور ايرانيان خارج از كشور سازمان ثبت احوال كشور از توافق با وزارت امورخارجه براي فراهم شدن امكان استفاده از بستر اينترنت براي ثبت وقايع حياتي در خارج از كشور خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مديركل امور ايرانيان خارج از كشور سازمان ثبت احوال كشور از توافق با وزارت امورخارجه براي فراهم شدن امكان استفاده از بستر اينترنت براي ثبت وقايع حياتي در خارج از كشور خبر داد.

مهرداد صدري در گفت‌وگو با خبرنگار«اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه در داخل كشور واقعه ولادت و وفات از طريق دفاتر پيشخوان و نمايندگي‌هاي ثبت احوال صورت مي‌گيرد، عنوان كرد: در مورد ايرانيان خارج از كشور با توجه به بحث امنيت اطلاعات، فعلا امكان استفاده از بستر اينترنت وجود ندارد.

وي ادامه داد: در خارج از كشور، هر سندي كه تنظيم شود براي اداره امور ايرانيان خارج از كشور و از آنجا به پايگاه اطلاعات جمعيتي كشور ارسال مي‌شود و به عبارتي، ثبت وقايع به صورت آفلاين صورت مي‌گيرد.

صدري از برگزاري نشست مشتركي با همكاران اداره كل كنسولي وزارت خارجه خبر داد كه طي آن، مقرر شده در آينده، بستر ارسال اطلاعات وقايع حياتي به صورت الكترونيكي فراهم شود كه در اين صورت، پس از راستي‌آزمايي، اطلاعات در پايگاه اطلاعات جمعيتي كشور ثبت خواهد شد.

وي با بيان اينكه اين طرح هم‌اكنون در مرحله بررسي كارشناسي قرار دارد، عنوان كرد: كارشناسان انفورماتيك وزارت خارجه طي چند ماه و چندين جلسه به اين نتيجه رسيدند كه درخواست‌هايي كه از خارج از كشور ارسال مي‌شود را مي‌توان به دو گروه تقسيم كرد.

وي با بيان اينكه گروهي از اين درخواست‌ها مربوط به كارت ملي است كه عمدتا به صورت الكترونيكي به اين اداره ارسال مي‌شود، اظهاركرد: هم‌اكنون از طريق دريافت فايل درخواست‌هاي الكترونيكي از نمايندگي‌هاي خارج از كشور، به درخواست صدور كارت ملي ايرانيان خارج كشور رسيدگي مي‌شود و در روند رسيدگي به اين درخواست‌ها، تسريع شده است.

وي يادآور شد: پيش از اين كه درخواست صدور كارت ملي به صورت فيزيكي و از طريق پيك سياسي به وزارت خارجه و سپس به ثبت‌احوال ارسال مي‌شد، صدور كارت ملي دو ماه به طول مي‌انجاميد كه اين رويه اكنون اصلاح شده است و درخواست‌ها به صورت الكترونيكي دريافت مي‌شود.

صدري گروه ديگري از درخواست‌هاي دريافت شده از خارج كشور را اسنادي عنوان كرد كه در خارج از كشور تنظيم مي‌شود و در اين رابطه توضيح داد: اين اسناد پس از راست آزمايي در ثبت احوال وارد پايگاه اطلاعات جمعيتي كشور خواهد شد كه اين امر، تا حدي زمان‌بر است.

مديركل امور ايرانيان خارج از كشور سازمان ثبت احوال با بيان اينكه شناسنامه جزو اسنادي است كه در خارج كشور تنظيم و سپس به پايگاه اطلاعات جمعيتي افزوده مي‌شود، اظهاركرد: پيش از اين، اطلاعات مربوط به صدور شناسنامه به صورت آفلاين انجام مي‌شد و ممكن بود به دليل تاخير در ثبت اطلاعات در پايگاه اطلاعات جمعيتي، مشكلاتي هنگام ورود به ايران براي ايرانيان خارج كشور پيش بيايد. اما با استفاده از بستر الكترونيك‌ در آينده و ارسال درخواست از طريق اينترنت، اين روند تسريع خواهد يافت.
نظرات بینندگان