arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۲۰ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷

گزارش مفصل نیویورک تایمز از «ارتش توییتری» بن سلمان / چه کسی هدایت این ارتش را برعهده دارد؟ / خاشقجی قصد داشت «ارتش زنبورهای الکترونیکی» را علیه ولیعهد به راه اندازد اما....

یک بازوی ارتش سرکوب سعودی ها در ادارات و منازلی اطراف ریاض واقع است که در آنها صدها نفر به شکار صداهای مخالف در توییتر می پردازند. مدیران این گروه ها به طور مرتب جلساتی تشکیل می زهند تا نحوه برخورد با مخالفان در موضوعات حساسی مانند جنگ یمن و حقوق زنان را ارزیابی کنند. سپس به کارشناسان سایبری خود ماموریت می دهند که لیست افرادی که باید مورد حمله توییتری قرار بگیوند را از طریق تلپرام یا واتس اپ در اختیار سربازان سایبری قرار دهند که شامل توهین و تهدید در کامنت هلی پست های مخالفان و شعارهای طرفدارانه حکومت سعودی می شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نیویورک تایمز نوشت: هر روز صبح که جمال خاشقجی از خواب برمی خاست، تلفن همراهش را چک می کرد تا ببیند در زمانی که خواب بوده چه جهنم تازه ای به پا شده است. او شاهد هجوم توییتری ارتشی از افراد ناشناس به خود و سایر منتقدان خاندان سعودی بود. گاهی اوقات این حملات برای او جنبه شخصی پیدا می کرد. به همین علت دوستان نزدیکش گاهی با او تماس می گرفتند تا وضعیت سلامت روانی او را چک کنند.

به گزارش «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: حمله به خاشقجی بخشی از راهبرد کلان بن سلمان و مشاورانش برای سرکوب مخالفان و منتقدان داخلی و خارجی حکومت سعودی بود. هزاران نفر در این ارتش سایبری خدمت می کنند که مقر آن در ریاض است. این فعالیت ها شامل سوءاستفاده از یک تبعه سعودی شاغل در توییتر نیز می شود که نهادهای اطلاعاتی دریافتند سعودی ها از او برای جاسوسی علیه کاربران مخالف بهره می برند. قتل خاشقجی، ستون نویس واشنگتن پست توجه جهان را به کمپین هراساندن مخالفان خود توسط سعودی ها جلب کرد و سوالاتی درباره نیمه تاریک قدرت ولیعهد بن سلمان برانگیخت. ولیعهد جوان در حالی که خود را فردی اصلاح طلب به غربی ها معرفی می کند، فشار داخلی بر جامعه مدنی را افزایش داده است.

عملیات سعودی ها برای سرکوب مخالفان اکنون متوجه توییتر شده است، شبکه اجتماعی که از بهار عربی در سال ۲۰۱۰ تاکنون تبدیل به پلتفرم محبوب خبررسانی در جهان عرب شده است. سعود القحطانی، مشاور ارشد ولیعهد که روز شنبه به اتهام دست داشتن در قتل خاشقجی برکنار شد، هدایت کننده ارتش توییتری در پشت پرده است. بسیاری از سعودی ها امیدوار بودند توییتر با اعطای امکان اظهار عقیده به تک تک مردم بستری برای دموکراسی باشد اما حکومت سعودی تبدیل به نمونه ای از دخالت مسبتدان در شبکه های اجتماعی به منظور سرکوب مخالفان شده است.

یکی از کارشناسان امور جهان عرب در بریتانیا معتقد است ریسک مخالف خوانی در کشورهای عرب خلیج فارس به قدری بالاست که مزیت استفاده از شبکه های اجتماعی بر مخاطرات آن می چربد.

نیویورک تایمز نوشت: نه آقای قحطانی و نه هیچ یک از مقامات سعودی حاضر نشدند درباره کنترل مکالمات آنلاین کاربران اظهار نظر کنند.

خاشقجی قبل از مرگش قصد داشت کمپینی علیه سوءاستفاده سعودی ها از اینترنت و افشای فعالیت های ولیعهد و سوءمدیریت او به راه بیندازد. در ماه سپتامبر مبلغ ۵۰۰۰ دلار در اختیار عمر عبدالعزیز مخالف دیگر سعودی در کانادا گذاشت که قصد داشت ارتش داوطلبانه توییتری جدیدی برای مقابله با اقزامات ولیعهد تاسیس کند. این داوطلبان خود را زنبورهای الکترونیک می نامند. یازده روز پیش از مرگ در کنسولگری عربستان، خاشقجی توییت کرده بود که زنبورها در راهند.

یک بازوی ارتش سرکوب سعودی ها در ادارات و منازلی اطراف ریاض واقع است که در آنها صدها نفر به شکار صداهای مخالف در توییتر می پردازند. مدیران این گروه ها به طور مرتب جلساتی تشکیل می دهند تا نحوه برخورد با مخالفان در موضوعات حساسی مانند جنگ یمن و حقوق زنان را ارزیابی کنند. سپس به کارشناسان سایبری خود ماموریت می دهند که لیست افرادی که باید مورد حمله توییتری قرار بگیرند را از طریق تلگرام یا واتس اپ در اختیار سربازان سایبری قرار دهند که شامل توهین و تهدید در کامنت هلی پست های مخالفان و شعارهای طرفدارانه حکومت سعودی می شود.

متخصصان از چندین حساب کاربری در توییتر که هر یک در اختیار دارند، پست ها و پیغام های تکلیف شده را منتشر می کنند. گاهی اوقات که این نبردهای توییتری شدت می گیرد، از تصاویر پورنوگرافیک برای انحراف افکار کاربران استفاده می کنند. وقتی یک حساب کاربری از طرف تعداد زیادی از کاربران بلاک شده باشد، به سادگی حساب جدیدی می گشایند. برخی اوقات در اقدامی هماهنگ تعداد زیاد از سربازان توییتری، حساب کاربری متعلق به یک منتقد جنگ یمن را به اتهام پخش مطالب حساس به توییتر گزارش می کنند تا بسته شود. توییتر در مقابله با این ارتش سایبری دچار مشکل شده است. شناسایی حساب های رباتی آسان است اما شناسایی حساب هایی که توسط یک انسان مدیریت می شوند، به این سادگی نیست.

کارشناسان ارتش سایبری موقعیت های شغلی را نیز در خود توییتر می یابند مانند تبلیغی که می گوید کارفرمایی به دنبال استخدام جوانانی است که با حقوق ۱۰۰۰۰ ریال سعودی معادل ۳۰۰۰ دلار در ماه مایل به توییت کردن باشد. جنبه سیاسی این مشاغل تنها زمانی فاش می شود که آنها برای مصاحبه مراجعه می کنند. برخی در مصاحبه با تایمز گفته اند وقتی پیشنهاد را رد کردند، خود به هدف ارتش سایبری تبدیل شدند. آنها اغب نام القحطانی را از زبان مدیران شنیده اند. او از زمان روی کار آمدن بن سلمان، صاحب نفوذ شده است.

او مسئول رسانه ای کاخ سلطنتی است و وظایفی از قبیل مدیریت رسانه های داخلی پادشاهی، ترتیب دادن مصاحبه ولیعهد با رسانه های خارجی و هدایت طرفداران پادشاهی در توییتر علیه  دشمنانی مانند ایران، قطر و کانادا و مخالفانی مانند خاشقجی بر عهده دارد. او در توییتی با هشتگ لیست سیاه از طرفدارن خواسته بود اسامی تمام دشمنان احتمالی حکومت سعودی را ذکر کنند. از سال گذشته در توییتی گفته بود "عربستان سعودی و برادرانش به وعده هایی که می دهند عمل می کنند، تا مخالفان را در این هشتگ ذکر کنید. ما از همین الآن ردیابی آنها را آغاز می کنیم."

این کمپین ها برای وجهه سازی از پادشاهی سعودی گاهی ناشی از موقعیت شکننده روبه فزونی این کشور در صحنه بین المللی است. برای دهه های متمادی باوجود عطش جهان برای نفت، حاکمان سعودی اهمیتی برای نگاه سایر کشورها به نحوه حکومتداری و برخورد با حقوق بشر در این کشور قائل نبودند. اما با کاهش بهای نفت و تشدید رقابت میان عرضه کنندگان انرژی، عربستان با آینده مبهم اقتصادی مواجه است ولیعهد بن سلمان تلاش می کند با جذب سرمایه گذاران خارجی، اقتصادی متنوع تر بنا کند.

نظرات بینندگان