arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۷۰۰۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۲۲ - ۰۱ آبان ۱۳۹۷

اسکای نیوز: دست انگلیس در برخورد با عربستان بسته است

شبکه خبری اسکای نیوز در گزارشی با اشاره به حجم بالای مراودات تسلیحاتی انگلیس و عربستان عنوان کرد که دست لندن برای برخورد با ریاض در ماجرای قتل جمال خاشقچی بسته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اسکای نیوز: دست انگلیس در برخورد با عربستان بسته استعربستان سعودی پس از هفته‌ها تکذیب بالاخره اعتراف کرد جمال خاشقچی در تاریخ دوم اکتبر در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.
خاشقچی روزنامه‌نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی سرانجام پس از 18 روز سکوت و تکذیب، درنهایت زیر فشار جامعه جهانی اعتراف کرد که این روزنامه‌نگار در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.
در گزارش اسکای نیوز آمده است: نهم اکتبر وزیر امور خارجه در اولین واکنش خود به این ماجرا گفت که اگر گزارش رسانه‌ها درباره خاشقچی صحت داشته باشد، این مساله نگران‌کننده است و انگلیس به‌طور جدی با آن برخورد می‌کند. 
او تصریح کرد که دوستی به ارزش‌های مشترک بستگی دارد.
گزارش رسانه‌ها نقش عربستان را ثابت کرد و دولت انگلیس حالا تحت‌ فشار قرار دارد تا علیه متحدی که به نظر می‌رسد در یمن و استانبول ارزش‌هایی را که وزیر خارجه از آن سخن گفت زیر پا گذاشته، اقدام کند. اما مشکل این جاست که دولت‌های مختلف انگلیس از طریق افزایش فروش اسلحه به عربستان، خود را محصور کرده‌اند. 
تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی 'کینگز کالج لندن' نشان می‌دهد که انگلیس در سال 2016 مجوز فروش 6.2 میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده است. این رقم معادل یک درصد کل ارزش صادرات انگلیس در همان سال به شمار می‌رود.
اسکای نیوز افزود: البته دولت انگلیس به‌طور مستقیم به عربستان سلاح نمی‌فروشد و این امر توسط یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات نظامی موسوم به بی.ای.ئی سیستم صورت می‌گیرد. اما دولت برای فروش سلاح مجوز صادر می‌کند، از طرف تولیدکنندگان لابی می‌کند و بدین ترتیب بخشی از درآمد قراردادهای تسلیحاتی نصیب وزارت دارایی می‌شود.
اکنون به گفته این شبکه خبری، جای سؤال باقی نمانده که بمباران‌های عربستان در یمن منجر به مرگ هزاران تن از مردم بی‌گناه شده و بزرگ‌ترین بحران انسانی در این کشور را رقم‌زده است.
بر اساس تخمین موسسه نگهداری از کودکان، روزانه یک‌صد کودک در یمن براثر سوءتغذیه جان خود را از دست می‌دهند. این درحالی است که انگلیس همچنان به حمایت از عربستان سعودی، نه‌تنها از طریق فروش سلاح بلکه ارائه آموزش‌های نظامی، ادامه می‌دهد.
اسکای نیوز در ادامه این گزارش آورده است: انگلیس به‌طور مستقیم در جنگ یمن دخالت نمی‌کند، اما مشکل اینجاست که اگر شما به کشوری سلاح بفروشید و نحوه استفاده از آن را بیاموزید، نمی‌توان به‌راحتی چشم‌ها را روی آن بست.
این گزارش با مقایسه رفتار انگلیس در ماجرای 'سرگئی اسکریپال' جاسوس اسبق روسیه که اسفندماه گذشته در شهر سالزبری انگلیس براثر تماس با ماده‌ای سمی مسموم شد و قتل خاشقچی افزود: محکومیت روسیه که اقدام درستی بود بایستی به عربستان هم تعمیم داده شود. درواقع اگر انگلیس می‌خواهد به‌عنوان کشوری که مروج قوانین بین‌المللی است شناخته شود قادر نیست که به‌صورت گزینشی عمل کند.
اسکای نیوز با اشاره به اینکه «آلمان در واکنش به حادثه استانبول فروش اسلحه به عربستان را به حالت تعلیق درآورده است» افزود: نیازی نیست که انگلیس بلافاصله همین اقدام را صورت دهد، چراکه توقف تمام همکاری‌های تسلیحاتی برای میلیون‌ها نفر از نیروی کار در انگلیس عواقب جدی در پی خواهد داشت؛ اما نبایستی از اقدام کردن به دلیل ترس از احتمال رفتار تلافی‌جویانه ریاض خجالت کشید.
گزارش در پایان خاطرنشان می‌سازد: در درازمدت انگلیس می‌تواند وابستگی خود را به ریال عربستان کاهش دهد و به بازارهای تسلیحاتی متنوع‌تری دست پیدا کند. در کوتاه‌مدت نیز دولت بایستی بخشی از فروش تسلیحاتی به عربستان به‌ویژه آن‌هایی که در جنگ یمن مورداستفاده قرار می‌گیرد را به حالت تعلیق درآورد.
این اقدام به تعبیر اسکای نیوز، مجازات توجیه‌پذیری در برابر عربستان است و می‌تواند حامل پیامی در حمایت از ارزش قوانین بین‌المللی باشد. 

نظرات بینندگان