arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۴ - ۰۲ آبان ۱۳۹۷

فدراسیون پزشکی ورزشی: ۳۱ ورزشکار ایرانی در سال ۲۰۱۸ دوپینگ کرده اند

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کرد: در سال ۲۰۱۸ میلادی از ۹۰۰ ورزشکار نمونه استفاده از مواد نیروزا (دوپینگ) در رشته‌های مختلف گرفته شد که از این تعداد، ۳۱ مورد مثبت گزارش شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی اعلام کرد: در سال ۲۰۱۸ میلادی از ۹۰۰ ورزشکار نمونه استفاده از مواد نیروزا (دوپینگ) در رشته‌های مختلف گرفته شد که از این تعداد، ۳۱ مورد مثبت گزارش شده است.

«غلامرضا نوروزی» روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: نمونه این ورزشکاران در رشته‌هایی نظیر فوتبال، والیبال، بسکتبال، تکواندو، کشتی، دوچرخه سواری، وزنه برداری، دوومیدانی، پارالمپیک، قایقرانی و جودو مثبت اعلام شده است.
وی ادامه داد:، اما با این حال در کنار اعلام این آمار، با گذشت سه ماه از بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا تاکنون آزمایش دوپینگ ورزشکاران منفی بوده است. همچنین در لیگ برتر هفته دهم نیز چند نمونه دوپینگ گرفته شد.
دبیرکل ستاد مبارزه با دوپینگ (وادا) یکی از مشکلات گرفتن نمونه‌ها را در نداشتن کیت‌های آزمایشگاهی عنوان کرد و افزود: خوشبختانه این کیت‌های آزمایشگاهی هفته گذشته به دست ما رسیده است.
نوروزی همچنین به مراحل انجام آزمایش استفاده از مواد نیروزا در ایران اشاره کرد و یادآور شد: هر آزمایشی اکنون بالای ۳۰ میلیون ریال هزینه دارد که در کشورمان تنها آزمایش ادرار گرفته می‌شود، اما آزمایش خون نداریم؛ بنابراین این فدراسیون در تلاش است تا برای انجام این آزمایش با یک آزمایشگاه در قطر، قرارداد ببندد.
وی به ساخت مجهزترین کلینیک پزشکی ورزشی در کشور اشاره کرد و افزود: این مرکز در ضلع شرقی ورزشگاه آزادی احداث می‌شود که ساخت آن بیش از ۲ سال طول می‌انجامد و بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی درباره طرح سراسری ایستگاه تندرستی در هفته تربیت بدنی گفت: هدف از اجرای این طرح پشتیبانی از قهرمانان حرفه ای، سلامت همگانی و تشویق جامعه به سمت ورزش است که طی هفته جاری به اجرا در می‌آید.
رئیس کمیسیون پزشکی کمیته المپیک در پایان از برگزاری چهاردهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی با رویکرد عملی کردن اهداف تئوری و افزایش آگاهی تخصصی برای رشته‌های والیبال، کشتی، رزمی، نجات غریق و سایر رشته‌ها خبر داد و گفت که این کنگره بهمن ماه امسال برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان