arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۷۱۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۰۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۷
القدس العربی بررسی کرد؛

چند نکته از سخنرانی اردوغان درباره ماجرای روزنامه نگار عربستانی؛ از پادشاه سعودی با احترام یاد کرد ولی نامی از بن سلمان نبرد / سخنرانی او در سطح انتظار مردم جهان نبود / صرفا پایین‌ترین پله نردبان ترور خاشقجی را توصیف کرد

نکته قابل توجه در صحبتهای رجب طیب اردوغان آن بود که هنگام مخاطب قرار دادن ملک سلمان، از زبان نرمی استفاده کرده و او را «خادم حرمین شریفین» خطاب می کرد، اما از ذکر نام ولی عهد، بن سلمان، خودداری می کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

القدس العربی اردوغان صرفا پایین‌ترین پله نردبان ترور خاشقجی را توصیف کرد؛ بالاترین پله چه زمانی فاش می شود؟

القدس العربی چاپ لندن نوشت: اردوغان در سخنرانی خود در برابر حزب عدالت و توسعه، از برخی تفاصیل ترور روزنامه نگار سعودی، خاشقجی، پرده برداشته و بر این مساله تاکید کرد که این جنایت وحشیانه، از پیش برنامه ریزی شده بود.

به گزارش «انتخاب»، رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد که مسئولیت این جنایت سیاسی با عربستان سعودی است و نه ترکیه و نه جامعه بین الملل راضی نیستند که مسئولیت آن متوجه یکی از افراد اطلاعاتی حکومت سعودی شود، بلکه تمامی عناصر دخیل در این ترور از پایین ترین رده ها تا عالی ترین مقامات، می بایست مشخص شوند. به عقیده اردوغان، لازم است که طرف سعودی به سوالهای زیادی پاسخ دهد، از جمله اینکه هویت فرد دستور دهنده به گروه 15 نفری که وارد ترکیه شدند، علت ضد و نقیض بودن بیانیه های مسئولان سعودی در مورد این جنایت و محل جسد خاشقجی، باید مشخص شود.

ضمن اشاره ای محکم، اردوغان یادآور شد که پرونده این مساله هنوز بسته نشده است و کمیته مستقلی برای انجام تحقیقات تشکیل می شود. وی از پادشاه سعودی خواست که افرادی که در قتل خاشقجی دست داشته اند را به پلیس ترکیه معرفی کند، تا محاکمه آنها در استانبول انجام شود.

نکته جالب توجه در بین صحبتهای رجب طیب اردوغان آن بود که هنگام مخاطب قرار دادن ملک سلمان، از زبان نرمی استفاده کرده و او را «خادم حرمین شریفین» خطاب می کرد، اما از ذکر نام ولی عهد، بن سلمان، خودداری می نمود.

تفاصیلی که اردوغان در مورد قتل خاشقجی مطرح کرد، در سطح انتظار مردم جهان نبود، نه به این دلیل که اطلاعات لازم را در اختیار نداشت، بلکه به این دلیل که پلیس ترکیه قصد دارد اطلاعات را مرحله به مرحله و از طریق رسانه ها علنی کند، نه توسط یک مقام رسمی در دولت ترکیه. با اینکه اردوغان اعلام کرد که کشورش تا کشف کامل واقعیت و تا آنجا که قوانین بین المللی اجازه دهد، به تحقیقات ادامه می دهد، اما به احتمال زیاد این نحوه صحبت کردن رئیس جمهور ترکیه به معنای انداختن توپ در زمین سعودی هاست، تا فشارهای بین المللی علیه عربستان سعودی و شخص ملک سلمان، بیشتر و بیشتر شده و در ادامه، مسئولیت قتل خاشقجی متوجه رده های بالای نردبان قدرت در عربستان شود، که قطعا بن سلمان روی آن ایستاده است.

اردوغان در بین صحبتهای خود پایین ترین پله ترور خاشقجی را توصیف کرد و چه بسا در آینده پرده از نام کسانی بردارد که در بالاترین پله نردبان این جنایت جای گرفته اند.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۳
0
0
من فکر میکنم اردوغان خیلی حساب شده و با ظرافت در مورد قتل خاشقچی اقدام میکند... هر باردرز حداقلی اطلاعات و در هر مورد یک اطلاعات جدید دقیق به نحوی که توپ را توی زمین سعودی بیاندازد علاوه بر بی اعتبار کردن آنها از همه طرفها از جمله سعودی باج خواهی میکند و پرونده حقوق بشری خود را در لابلای این مسائل به دست باد می دهد. من حتی فکر میکنم دستگاه اطلاعاتی ترکیه از قبل در جریان اتفاقی که قرار بوده بیافتد قرار داشته و اجازه داده است سعودی در این دام بیافتد.. به طور مثل چه دلیلی دارد نامزد خاشقچی با او به کنسولگری نرفته است ؟...چرا بیرون منتظر او مانده و بعد از مدتی به پلیس اطلاع داده و بلافاصله پلیس ترکیه اقدام کرده است...مشخص است کل عامل تصمیم گیرنده و امنیتی و حتی نامزد خاشقچی با برنامه ریزی قبلی این مسئله را مدیریت و اکنون در حال بهره برداری در جهت منافع ترکیه و استفاده حداکثری از آن و باج گیری از عربستان ضمن تخریب چهره مسئولین احمق این کشور هستند... خالا این را مقایسه کنید به اقدامات چند سال قبل در کشور خودمان در جریان اعدام شیخ نمر که میتوانست همین اقدام را برای کشور ما به همراه داشته باشد اما به لطف آقایان و دوستان تیرکمان بدست با آتش زدن سفارتخانه و کنسولگری باعث صدور قطعنامه علیه کشورمان شدند.
نظرات بینندگان