arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۸۱۴۵
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۱ - ۰۸ آبان ۱۳۹۷

المعسری، مخالف عربستانی: بن سلمان اصرار داشت خاشقچی گردن زده شود

«محمد المعسری» مخالف سعودی و دانشمند فیزیک با افشای اینکه «محمد بن سلمان» اصرار زیادی به گردن زدن «جمال خاشقچی روزنامه نگار داشت، افزود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با پنهان کردن اطلاعات در این قتل دست دارد. المعسری که در تبعید زندگی می‌کند و به لحاظ سیاسی از خاندان سعودی منفک شده، به نقل از منابع نزدیک به این خاندان افشا کرد که بن سلمان اصرار داشته که خاشقچی را گردن زده و سرش به ریاض بفرستند تا او از انتقامی که گرفته، لذت ببرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«محمد المعسری» مخالف رژیم سعودی و دانشمند فیزیک با افشای اینکه «محمد بن سلمان» اصرار زیادی به گردن زدن «جمال خاشقچی روزنامه نگار داشت، افزود که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با پنهان کردن اطلاعات در این قتل دست دارد.

به گزارش روز سه شنبه شبکه خبری «المیادین»، وی در گفتگو با این شبکه افزود که او اولین کسی بوده که پس از ناپدید شدن خاشقچی به نقل از منابع معتبر اطلاعاتی در عربستان، خبر کشته شدن این روزنامه نگار را اعلام کرد.
المعسری که در تبعید زندگی می‌کند و به لحاظ سیاسی از خاندان سعودی منفک شده، به نقل از منابع نزدیک به این خاندان افشا کرد که بن سلمان اصرار داشته که خاشقچی را گردن زده و سرش به ریاض بفرستند تا او از انتقامی که گرفته، لذت ببرد.
وی ترامپ را نیز به دست داشتن در این قتل متهم کرد، چرا که به اعتقاد المعسری، ترکیه یک نسخه از فایلی را که از حوادث داخل کنسولگری عربستان در استانبول و جزئیات قتل خاشقچی در این مکان در اختیار داشته، برای وی نیز ارسال کرده تا به نوعی از آن بعنوان اهرم فشار بر واشنگتن برای براشتن تحریم‌ها و کاهش فشار بر ارز ترکیه استفاده کند.
این مخالف سعودی همچنین افشا کرد که اطلاعات رسیده به دفتر ترامپ از سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد که توطئه چینی برای قتل خاشقچی یا ربودن وی با همکاری طرف‌های آمریکایی وجود داشته، اما رییس جمهوری آمریکا نسبت به این مساله به خاشقچی هشدار نداده است.
المعسری تاکید کرد که بن سلمان هرگز کناره گیری نمی‌کند و حتی به جانشینی بردارش «خالد بن سلمان» و «محمد بن نایف» ولیعهد مخلوع این کشور راضی نمی‌شود. او هرگز مسالمت آمیز کنار نمی‌رود، بلکه احتمال بروز نزاع مسلحانه در میان خاندان حاکم سعودی وجود دارد.
خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود که در دوم اکتبر (دهم مهرماه) برای طی مراحل ثبت ازدواج با «خدیجه چنگیز» نامزد ترکیه‌ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرده بود، پس از ورود به این کنسولگری ناپدید شد و هرگز از آن محل خارج نشد.
رژیم آل سعود پس از ۱۸ روز انکار، در پی فشار‌های بین المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان اعتراف کرد و مدعی کشته شدن خاشقچی در پی یک مشاجره شد.
طبق گزارش‌های ترکیه و نهاد‌های بین المللی، مدارک و شواهد نشان می‌دهد که ۱۵ مامور از نزدیکان بن سلمان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند.
مقام‌های ریاض در روز‌های اخیر مدعی بازداشت ۱۸ مظنون در ارتباط با این پرونده شده اند، ولی به رغم گذشت بیش از سه هفته از قتل، هنوز ابعادی از این پرونده مبهم مانده است و آمران و عاملان اصلی این جنایت هنوز معرفی نشده اند، علاوه براین با وجود گذشت حدود یکماه از قتل خاشقچی، هنوز جسد او پیدا نشده و حکومت ریاض در این خصوص سکوت کرده است.

نظرات بینندگان