arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۸۴۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۲۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷

آمریکا و مکزیک در سراشیبی تند تنش

اختلاف آمریکا با مکزیک هر روز وارد مرحله ای تازه می شود و جدی ترین اقدامات ضدمکزیکی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده را می توان در استقرار بیش از پنج هزار سرباز در مرزهای همسایه جنوبی دید؛ تصمیمی که بر تیرگی مناسبات واشنگتن- مکزیکوسیتی و نیز انتخابات کنگره بی تاثیر نیست
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا و مکزیک در سراشیبی تند تنشبه گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا که از همان دوره رقابت های انتخاباتی بر کشیدن دیوار در مرز مکزیک تاکید می کرد، طی دوره پساانتخابات نیز به انحای گوناگون در صدد برخورد با مهاجران همسایه جنوبی برآمده است. 
در تازه ترین تحولات، رسانه های جهان روز دوشنبه (7 آبان) از استقرار چند هزار سرباز آمریکایی در مرز مکزیک خبر دادند. به گفته «ژنرال ترنس اوشاگنسی» فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اقیانوس آرام، تا پایان این هفته پنج هزار و 200 سرباز در مرزهای جنوب غربی مستقر خواهند شد و به 2 هزار و 92 سربازی خواهند پیوست که از ماه آوریل در مرز مستقر شده بودند. 
اقدامات خشونت آمیز، ناامنی، فقر و فساد در آمریکای مرکزی هر ساله ده ها هزار نفر را راهی ایالات متحده می کند و به نوشته تارنمای «دویچه وله» تنها در روزهای اخیر نزدیک به هفت هزار نفر از مردم هندوراس و گواتمالا تلاش کردند از مرز مکزیک عبور کرده، خود را به آمریکا برسانند. 
نوع نگاه ترامپ به مهاجران و اقدامات وی علیه آنها همواره خبرساز بوده؛ نگاهی که در آخرین موضع گیری های ضدمهاجرتی او نیز برجسته است که مهاجران را «باندهای جنایتکار» و «مردمان بد» لقب داده و حرکت مهاجران به ایالات متحده را به «حمله» تشبیه می کند. 
ترامپ روز دوشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت «بسیاری از اعضای باندهای جنایتکار و تعدادی از مردمان بسیار بد در کاروان مهاجرانی هستند که به سوی مرزهای جنوبی ما می‌آیند. لطفا برگردید، شما تا زمانی که از مسیر قانونی اقدام نکنید، اجازه ورود به ایالات متحده آمریکا را ندارید. این یک حمله به کشور ماست و نظامیان ما منتظرتان هستند.»
استقرار نظامیان آمریکا در مرز مکزیک، پس از آن انجام گرفت که ترامپ از برخی سیاست های مهاجرتی خود همچون جداسازی کودکان از والدین عقب نشست. اجرای این سیاست از سوی جامعه جهانی گرفته تا هم حزبی ها و همسر ترامپ، غیراخلاقی و غیرانسانی خوانده شد و به شدت مورد نکوهش قرار گرفت. همین فشارها باعث شد که در نهایت رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه 20 ژوئن (30 خرداد) فرمانی مبنی بر لغو جدایی کودکان از والدین شان را امضا کند. 
به موجب این فرمان نوزادان، کودکان و نوجوانان از این پس در کنار والدین‌شان در گذرگاه‌ های مرزی در بازداشتگاه‌ های موقت نگهداری خواهند شد. تنها در صورتی که بازداشت برای سلامت جسمی و روانی کودک مضر تشخیص داده شود، در اجرای این قانون استثنا وجود خواهد داشت.
پیشتر در حدفاصل اردیبهشت تا خردادماه بیش از 2 هزار و 300 کودک توسط مقامات مرزی از خانواده‌هایشان جدا شدند ‌و در چادرها یا اقامتگاه‌ های موقت بدون تماس با والدین‌ خود، نگهداری می شدند اما پخش تصاویر و ویدئوهای جدا سازی کودکان از والدین موجی از انزجار را علیه سیاست های مهاجرتی ترامپ روانه کاخ سفید کرد که وی ناگزیر به آن پایان داد. 
حال این پرسش به ذهن می رسد، آیا دیوار مرزی که ترامپ در طول رقابت های انتخاباتی وعده ساخت آن را داد و تاکنون بر آن تاکید داشته، قابلیت عملیاتی شدن دارد و اینکه در صورت اجرا مشکل مهاجرتی را حل وفصل خواهد کرد؟ 
نوار مرزی مشترک بین آمریکا و مکزیک به سه هزار و 200 کیلومتر می رسد و بخشی از این مرز یعنی حدود هزار کیلومتر آن در دولت جمهورخواه «جرج دبلیو بوش» با انواع بتون، فلز و غیره حصارکشی شد. ترامپ اما معتقد است که هزینه این برپایی دیوار را باید مکزیک متقبل شود، در حالی که مقامات مکزیکوسیتی همواره این خواسته کاخ سفید را غیرمنطقی دانسته که هرگز به آن تن نخواهند داد.
در ارتباط با هزینه ساخت دیوار تاکنون رقم های مختلفی بیان شده و بر اساس مقاله ای که اوایل ماه ژانویه امسال «واشنگتن پست» منتشر کرد، کاخ سفید تخمین زده که برای ساخت این دیوار مرزی باید مبلغی حدود 33 میلیارد دلار هزینه کرد. این در حالی است که از این مبلغ اشاره شده، تنها چیزی حدود 18 میلیارد دلار به طور مستقیم برای ساخت و ساز صرف می شود. 
نکته دیگر این که نمی توان موضوع سیاست های مهاجرتی ترامپ به ویژه در ارتباط با همسایه جنوبی را از انتخابات آمریکا جدا دانست. ترامپ در کنار عنایت به مساله مهاجران، نیم نگاهی نیز به انتخابات میان دوره ای کنگره دارد و تلاش می کند در این باره نوک پیکان اتهام را به سمت طیف مقابل نشانه رود.
این موضوع را می توان در متن توئیت ترامپ مشاهده کرد: «به نظر می رسد که دموکرات ها در تلاشند تا افراد و مواد مخدر از مرز جنوبی به سادگی وارد کشورمان شوند، آن ها زندگی هزاران نفر را در معرض خطر قرار می دهند. این وظیفه من است که از زندگی و امنیت همه آمریکایی ها محافظت کنم. باید دیوار مرزی بزرگی را بسازیم.»
بنابراین موضوع مهاجران، نوع برخورد با آنان و همچنین پیامدهای مهاجرپذیری از جمله مسائل مهمی است که در انتخابات 6 نوامبر تعیین کننده خواهد بود و اینک دو طیف سیاسی اصلی آمریکا هر کدام آن را در راستای منافع خود تفسیر می کنند. 
ترامپ با تاکید بر مقابله شدید با مهاجران غیرقانونی و تبعات ناخوشایند حضور آنان در آمریکا، سعی در جذب نظر مردم این کشور و هم حزبی های خود دارد و در مقابل، دموکرات ها نیز با برجسته سازی برخورد غیرانسانی ترامپ با جمعیت مهاجر، از آن برای کاهش آرای طیف رقیب و افزودن به سبد رای خود سود می جویند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان