arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۳۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۴ - ۱۱ آبان ۱۳۹۷

سفیر روسیه در آمریکا: از چند جانبه شدن معاهده سلاح‌های هسته‌ای میان برد حمایت می‌کنیم / نه فقط چین، بلکه کشورهای ناتو به ویژه فرانسه و بریتانیا نیز عضو آن شوند

آناتولی آنتونف سفیر روسیه در آمریکا اظهار کرد: روسیه حامی تبدیل این معاهده به یک معاهده چند جانبه است به نحوی که نه فقط جمهوری خلق چین وارد آن شود بلکه همه کشورهای عضو ناتو به ویژه فرانسه و بریتانیا نیز عضوی از آن شوند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سفیر روسیه در آمریکا گفت، مسکو از تبدیل پیمان موسوم به معاهده سلاح‌های هسته‌ای میان برد به یک توافق چند جانبه که نه فقط چین بلکه ناتو را نیز شامل شود، حمایت می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آناتولی آنتونف سفیر روسیه در آمریکا اظهار کرد: روسیه حامی تبدیل این معاهده به یک معاهده چند جانبه است به نحوی که نه فقط جمهوری خلق چین وارد آن شود بلکه همه کشورهای عضو ناتو به ویژه فرانسه و بریتانیا نیز عضوی از آن شوند.

به گفته این دیپلمات روس، این پیشنهاد چیز جدیدی نیست و حدود 10 سال پیش نیز مطرح شده است. او ادامه داد: زمانی که ما پیشنهاد دادیم این معاهده چند جانبه شود این ابتکار از سوی روسیه ارائه شد. سپس ما در درجه اول آن را خطاب به کشورهای ناتو و البته فرانسه و بریتانیا مطرح کردیم. اینها کشورهای هسته‌ای هستند. ما گفتیم که اگر آنها به این گفت‌وگو بپیوندند این بسیار عالی خواهد بود. با این حال به ما گفته شد که چنین موشک‌هایی ندارند نیازی نیست که به آن بپیوندند.

وی اظهار داشت: متاسفانه در آن زمان تلاش‌های ما موفق نبودند و نتوانستیم این پیمان را چند جانبه کنیم.

آنتونف تصریح کرد: آمریکا هنوز تصمیمش برای ترک معاهده نیروهای هسته‌ای میانبرد را به مسکو اعلام نکرده است. آمریکا هنوز به صورت رسمی به ما اعلام نکرده در حالیکه مطابق با بندهای این معاهده چنین کاری الزامی است.

وی افزود: آنطور که من فهمیده‌ام آمریکا همچنان به رایزنی‌هایش با هم پیمانان خود در مورد این موضوع ادامه می‌دهد. ما پیشتر نگرانی‌های کشورهای اروپایی پیرامون خروج آمریکا از پیمان سلاح‌های هسته‌ای میانبرد را شنیده‌ بودیم.

وی تاکید کرد: این معاهده مربوط به امنیت آمریکا نیست و مرتبط با امنیت اروپا، کشورهای ناتو و روسیه است.

آنتونف اظهار داشت: یک مسئله حساس این است که آمریکا ممکن است تحت چه شرایطی به بررسی استقرار موشک‌های برد کوتاه و برد متوسط در اروپا بپردازد. برای ما این تنها یک چالش نیست بلکه یک تهدید علیه امنیت ملی است. بنابراین از نظر ما این مهم و ضروری است که با آمریکا پشت میز مذاکره بنشینیم و مکررا درباره این صحبت کرده‌ایم. ما معتقدیم اگر اراده سیاسی وجود داشته باشد هر مشکلی قابل حل است.

وی همچنین درباره تحریم‌های آمریکا گفت: ما شنیده‌ایم که این دولت حداکثر فرصت‌ها را به کار گرفته است اما سورپرایزهایی هم ممکن هستند. ما در سطوح متفاوت بارها گفته‌ایم که ایجاد روابط خوب با روسیه با تحریم ممکن نیست.

او همچنین گفت که روسیه با کسانی که مردم آمریکا در انتخابات میان دوره‌ای کنگره این کشور انتخاب کنند همکاری خواهد کرد.

نظرات بینندگان